ik ben het niet eens met de bedrijfsarts
Ik ben het niet eens met de bedrijfsarts melden via Centraal Meldpunt: Meld.nl. Bij oplossen van een arbeidsconflict is van belang om te weten wat is overeengekomen in het arbeidscontract. Een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd geeft meer rechtsbescherming dan een arbeidscontract voor bepaalde tijd. Ook van belang is welke clausules en bedingen zijn opgenomen of weggelaten die de positie bepalen van de werkgever en werknemer.
Ziekmelding
De werknemer die zich ziek meldt, moet dit tijdig doen en is niet verplicht om te vertellen wat de oorzaak is van de ziekte. De werknemer is wel vrij om daarover informatie te verstrekken. De werkgever mag niet zomaar van alles vragen aan een werknemer die opbelt om zich ziek te melden. Vragen stellen over de medische klachten, de symptomen of over de aard of oorzaak van de ziekte mag niet. De werkgever mag alleen vragen wat noodzakelijk is om vast te stellen welke verdere stappen te nemen en te beoordelen of loon moet worden doorbetaald. De werkgever mag vragen aan de werknemer om elke werkdag voor een bepaalde tijd beschikbaar te zijn voor controle of een gesprek, mits dit in het verzuimprotocol is opgenomen. De werkgever moet uiterlijk de vierde dag de verzuimmelding doorgeven aan de arbodienst. Als herstel en aangepast werk niet mogelijk is, moet de werknemer of ArboNed na 42 weken ziekteverzuim de zieke werknemer bij UWV melden.
Bedrijfsarts
Nadat de werknemer zich ziek heeft gemeld, moet die contact opnemen met de bedrijfsarts. De bedrijfsarts mag alle informatie vragen over uw gezondheid om een gedegen advies te kunnen uitbrengen aan de werkgever over uw arbeids(on)geschiktheid. De bedrijfsarts kan medische informatie opvragen bij uw huisarts of andere medische behandelaar, mits u hiervoor toestemming heeft gegeven. De bedrijfsarts zal u mogelijk doorverwijzen naar een medisch specialist. De bedrijfsarts mag u niet dwingen om te gaan werken, ook als die van mening is dat u aan het werk kan. De werkgever zal het advies van de bedrijfsarts opvolgen en kan die op basis van dat advies wel eisen dat u weer aan het werk gaat. De bedrijfsarts mag geen medische informatie aan de werkgever verstrekken of bespreken, ook niet als u toestemming geeft. De bedrijfsarts beperkt zich tot verstrekken van informatie aan de werkgever om te kunnen voldoen aan zijn wettelijke plicht tot doorbetalen van de loon bij ziekte en de plicht tot re-integratie van de werknemer.
Second opinion
In de reguliere zorg kan een patient die niet eens met de beoordeling van of twijfelt aan de kundigheid van een zorgverlener een second opinion laten doen. Handelen van de zorgverlener wordt transparant en toetsbaar gemaakt. Het neveneffect is betere kwaliteit medische zorg. Als u als zieke werknemer twijfelt aan de kundigheid en/of aan de uitgebrachte advies van de bedrijfsarts, dan kunt u een ‘second opinion’ vragen. De kosten is voor rekening van de werkgever. U mag zelf kiezen welke bedrijfsarts uw ziekte opnieuw mag beoordelen. Is uw verzoek om second opinion afgewezen, dan kan een juridische dienstverlener een klachtenprocedure starten om alsnog de second opinion af te dwingen.
Bedrijfsarts en zorgplicht
De bedrijfsarts kan fouten maken bij het uitvoeren van zijn taken. Fouten o.a. bij ziekteverzuimbegeleiding, preventie, keuringen en preventief medisch onderzoek (PMO). Ook administratieve fouten kunnen gemaakt waardoor de werknemer langer dan nodig thuis zit. Een onjuist medisch oordeel kan zijn gegeven waardoor de werknemer niet of te laat/vroeg het werk heeft hervat. De bedrijfarts heeft verkeerde of te late diagnose vastgesteld, en de klachten die duiden op burn out of een andere beroepsziekte niet heeft kunnen signaleren en vaststellen en de werknemer niet zo spoedig mogelijk heeft doorverwezen naar een psycholoog, psychiater of een ander medisch specialist, waardoor verkeerde of te late diagnose hebben geleid tot (nog meer) letselschade. De bedrijfsarts kan ook meer hebben gedaan dan alleen informeren van de werkgever over de functionele beperkingen en mogelijkheden van de medewerker en de gevolgen daarvan voor zijn werk en zijn mogelijk de wettelijke privacyregels niet opgevolgd door medische informatie of andere privé-informatie van de werknemer aan de werkgever te verstrekken.
Werkgever
Het kan voorkomen dat de bedrijfsarts of de arbodienst niet adequaat heeft gehandeld, probleemanalyses niet of onjuist zijn verstrekt aan de werkgever, het UWV anders heeft geoordeeld dan de bedrijfsarts. Als werkgever krijgt u te maken met veel kosten bij fouten van een bedrijfsarts, denk aan loonkosten door arbeidsongeschiktheid en loonsanctie, gemiste omzet en winst, verhoogde re-integratie kosten, gemiste ontslagvergunning en procedurekosten inzake de loonkosten of ontslag. U kunt als werkgever de geleden schade bij de arbodienst verhalen. Een juridisch specialist kan u helpen bij het aantonen van de tekort geschoten verplichtingen van de bedrijfsarts. De specialist kan voor u bezwaar en beroep instellen tegen een loonsanctie van het UWV. Het is belangrijk om de re-integratie proces snel op te pakken om meer schade te voorkomen.
Kort geding bij spoedeisend belang
In een procedure kan de rechter gevraagd om het oordeel van de UWV te vernietigen door aan te tonen dat u niet in staat bent om te werken. Indien er sprake is van een spoedeisend belang, zoals bij ziekte, ontslag (op staande voet), non-actief stelling of loonvordering, dan is een snelle uitspraak van de rechter gewenst. In een spoedprocedure wordt de civiele rechter verzocht om een snelle (voorlopige) beslissing te nemen over het arbeidsconflict. De uitspraak in een kort geding is geen definitieve oordeel. Hoger beroep kan worden ingesteld om een bodemprocedure bij het gerechtshof te starten, maar vaak respecteert de werkgever en werknemer de voorlopige uitspraak van de voorzieningsrechter.
U kunt bij Meld.nl terecht voor al uw vragen over arbeidsrecht en gezondheidsrecht. Bij arbeidsgeschillen, medische geschillen, ziekte, ontslag, re-integratie, schending zorgplicht, UWV- tuchtrechtelijke en civielrechtelijke procedures is het raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen.
Kosten
Meld.nl heeft vooraf voor u naar de mogelijkheden gekeken om uw kosten te beperken, want advocaten, mediators en juristen zijn duur. In het slechtste geval moet u de kosten zelf dragen, maar het kan ook zijn dat niet u, maar de overheid, de rechtsbijstandsverzekeraar of de tegenpartij de kosten betaalt.
Zodra wij het ingevulde meldformulier hebben ontvangen, analyseren wij uw melding en toetsen wij uw zaak op risico’s en kansen en of het (financieel) haalbaar is om een zaak te starten. Is dat het geval, dan gaan wij op zoek naar een juridische dienstverlener binnen ons netwerk die het meest geschikt is om uw zaak op te pakken. Meld.nl werkt ook met zelfstandige advocaten, mediators en juristen. Die hebben de expertise, maar niet de overhead van een grote kantoor. Zo komt u niet achteraf voor vervelende verrassingen te staan. U bent vrij in uw keuze om een opdracht aan te gaan.
Privacy
Meld.nl verwerkt persoonsgegevens in het kader van het realiseren van zijn doelstellingen. De bijzondere persoonsgegevens verwerken wij enkel na uw uitdrukkelijke toestemming. Deze toestemming wordt u gevraagd bij het invullen van het meldformulier. Er wordt daarbij strikt vertrouwelijk omgegaan met uw persoonsgegevens en uw persoonsgegevens worden verwerkt en beveiligd conform de AVG-normen.
Neem direct contact op en laat uw melding toetsen door Meld.nl.
U wilt niet in een lange, ingewikkelde en slepende rechtsproces belanden en is het daarom raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen. Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar.
Meld.nl kan op dit moment geen meldingen verwerken; excuses voor het ongemak.