rechten en plichten werknemer
Rechten en plichten werknemer melden via Centraal Meldpunt: Meld.nl. Bij oplossen van een arbeidsconflict is van belang om te weten wat is overeengekomen in het arbeidscontract. Een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd geeft meer rechtsbescherming dan een arbeidscontract voor bepaalde tijd. Ook van belang is welke clausules en bedingen zijn opgenomen of weggelaten die de positie bepalen van de werkgever en werknemer.
Arbeidsconflict
Het komt voor dat een conflict ontstaat tussen de werknemer en werkgever. Het is van belang om te weten wat de rechten en de plichten zijn van alle betrokkenen bij een arbeidsconflict. Een arbeidsconflict kan een gevolg zijn van verschil van inzicht tussen werknemer en werkgever over de wijze waarop een functie moet ingevuld, onverenigbaarheid van karakters kan ook leiden tot een arbeidsconflict. Arbeidsconflicten kunnen uitmonden in een officiële waarschuwing, overplaatsing, sancties, ziektemelding en zelfs tot ontslag. Bij voortslepende conflicten is de kans groter dat de betrokken werknemer een beroepsziekte oploopt en in de ziektewet beland. De werkgever heeft de verantwoordelijkheid om arbeidsconflicten zoveel mogelijk te voorkomen en als een conflict zich voordoet snel in te grijpen en te zorgen voor waarborgen voor de werknemer om zonder vrees voor sancties zijn kant van het verhaal te doen. Al dan niet opgenomen in een protocol kan mediation voor beide partijen een oplossing bieden bij arbeidsconflicten. Indien het conflict gaat over ongewenst gedrag, discriminatie, pesten of seksuele intimidatie, dan moet de werknemer terecht kunnen bij een interne of externe vertrouwenspersoon.
Ziekmelding
De werknemer die zich ziek meld, moet die dit tijdig doen en is niet verplicht om te vertellen wat de oorzaak is van de ziekte. De werknemer is wel vrij om te vertellen over de oorzaak van de ziekte maar de werkgever mag daar niet naar vragen. Daarentegen mag de werkgever niet zomaar van alles vragen aan een werknemer die opbelt om zich ziek te melden. De werkgever mag alleen vragen wat noodzakelijk is om vast te stellen welke verdere stappen te nemen en te beoordelen of loon moet worden doorbetaald. Het is de werkgever niet toegestaan om vragen te stellen over de medische klachten, de symptomen of over de aard of oorzaak van de ziekte. De werkgever moet uiterlijk de vierde dag de verzuimmelding doorgeven aan de arbodienst. Als de werknemer na 42 weken nog niet betergemeld is, meldt de werkgever of ArboNed de zieke werknemer bij UWV.
Re-integratie
Een re-integratietraject duurt meestal maximaal 2 jaar. Het doel is om de medewerker zo snel mogelijk (geheel of deels) weer aan het werk te krijgen. De werkgever kan de loon tijdelijk of helemaal stopzetten als de werknemer zich niet aan de regels voor re-integratie houdt of weigert passend werk te verrichten. De werkgever kan gedurende ziekte kiezen om niet een re integratie traject maar een vaststellingsovereenkomst aan te bieden. Als de werknemer akkoord gaat met het beeindigen van de arbeidsovereenkomst, kan die zijn recht op uitkering verspillen. De werkgever kan na twee jaar ziekte en bij een ongeslaagde reintegratie traject de arbeidsovereenkomst beeindigen en mogelijk (deel van) de transitievergoeding niet vergoeden.
Functiewijziging
De werknemer kan vragen om een functiewijziging binnen de organisatie omdat er geinvesteerd is in zichzelf door opleidingen of cursussen te volgen en een nieuwe uitdaging wil aangaan. Voordat u een carrièreswitch maakt, is het van belang om na te gaan welke arbeidsvoorwaarden daarbij hoort. Het kan ook zijn dat de werkgever die gezag en instructierecht heeft, de werknemer vraagt om een nieuwe functie te vervullen en de passende functie wordt aangeboden vanwege een reorganisatie. De werknemer kan de functiewijziging die is ontstaan vanwege zwaarwegend belang, niet weigeren. Het is van belang voor de werknemer om na te gaan welke wijzigingen de functiewijziging meebrengt in de primaire en sucundaire arbeidsvoorwaarden en indien van toepassing in de collectieve arbeidsvoorwaarde.
U kunt bij Meld.nl terecht voor al uw vragen over arbeidsrecht. Bij arbeidsgeschillen, ziekte, ontslag, re-integratie, bedingen in arbeidsovereenkomst, UWV- en overige procedures is het raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen.
Kosten
Meld.nl heeft vooraf voor u naar de mogelijkheden gekeken om uw kosten te beperken, want advocaten, mediators en juristen zijn duur. In het slechtste geval moet u de kosten zelf dragen, maar het kan ook zijn dat niet u, maar de overheid, de rechtsbijstandsverzekeraar of de tegenpartij de kosten betaalt.
Zodra wij het ingevulde meldformulier hebben ontvangen, analyseren wij uw melding en toetsen wij uw zaak op risico’s en kansen en of het (financieel) haalbaar is om een zaak te starten. Is dat het geval, dan gaan wij op zoek naar een juridische dienstverlener binnen ons netwerk die het meest geschikt is om uw zaak op te pakken. Meld.nl werkt ook met zelfstandige advocaten, mediators en juristen. Die hebben de expertise, maar niet de overhead van een grote kantoor. Zo komt u niet achteraf voor vervelende verrassingen te staan. U bent vrij in uw keuze om een opdracht aan te gaan.
Privacy
Meld.nl verwerkt persoonsgegevens in het kader van het realiseren van zijn doelstellingen. De bijzondere persoonsgegevens verwerken wij enkel na uw uitdrukkelijke toestemming. Deze toestemming wordt u gevraagd bij het invullen van het meldformulier. Er wordt daarbij strikt vertrouwelijk omgegaan met uw persoonsgegevens en uw persoonsgegevens worden verwerkt en beveiligd conform de AVG-normen.
Rechten en plichten werknemer: Neem direct contact op en laat uw melding toetsen door Meld.nl.
U wilt niet in een lange, ingewikkelde en slepende rechtsproces belanden en is het daarom raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen. Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar.
Meld.nl kan op dit moment geen meldingen aannemen en verwerken, excuses voor het ongemak.