Meld.nl

Centraal Meldpunt Nederland

MENUMENU
  • Home
  • Meld thema's
    • Juridisch Meldpunt
    • Aansprakelijkheid
    • Arbeidsrecht
    • Belastingrecht
    • Beslag en Executierecht
    • Bestuursrecht
    • Burenrecht
    • Consumentenrecht
    • Contractenrecht
    • Criminaliteit
    • Cybercrime
    • Dierenrechten
    • Discriminatie
    • Familierecht
    • Fraude
    • Gemeente
    • Gezondheidsrecht
    • Grondrechten
    • Huiselijk Geweld
    • Huurrecht
    • Intellectuele Eigendom
    • Internationaal Recht
    • Letselschade
    • Mediator
    • Medisch Recht
    • Misstanden Melden
    • Omgevingsrecht
    • Ondernemingsrecht
    • Onderzoek
    • Overlast
    • Overtredingen
    • Privacyrecht
    • Schade
    • Schadevergoeding
    • Sociale Zekerheidsrecht
    • Strafrecht
    • Transportrecht
    • Vastgoedrecht
    • Vergunningen
    • Verkeersrecht
    • Verzekeringsrecht
    • Vreemdelingenrecht
    • Zedenmisdrijf
Je bent hier: Home / Meldsoorten / Vishing

Vishing melden

Vishing

Vishing melden via Centraal Meldpunt: Meld.nl.


Bij Vishing, een afkorting van ‘voice phishing’ wordt de telefoon gebruikt om informatie te stelen. De aanvaller kan zich voordoen als een vertrouwde vriend of familielid, of een van de vrienden of familieleden te vertegenwoordigen. Bij ‘voice phishing’ probeert de aanvaller de gegevens van het slachtoffer te bemachtigen en deze voor eigen voordeel te gebruiken, meestal om financieel voordeel te behalen.


Vishing (voice phishing) valt onder artikel 326 Sr (oplichting) en artikel 225 Sr (valsheid in geschrifte).

Soort cybercrime, kenmerken, signalen en procedures


Relevante wetsartikelen

  1. Artikel 326 Sr (oplichting):

    • Misleiding via valse voorwendselen (bijv. nepbankmedewerker) om financiële gegevens of geld te ontfutselen. Maximaal 4 jaar cel of een boete tot €87.000.

  2. Artikel 225 Sr (valsheid in geschrifte):

    • Gebruik van vervalste documenten of identiteiten tijdens telefoongesprekken. Maximaal 6 jaar cel.

  3. Artikel 138ab Sr (computervredebreuk):

    • Onbevoegde toegang tot systemen via verkregen inloggegevens. Maximaal 5 jaar cel.


Soort cybercrime, kenmerken en signalen

  • Soort cybercrime:

    • Telefonische oplichting: Criminelen doen zich voor als bank, overheidsinstantie of techbedrijf om vertrouwelijke informatie (bijv. TAN-codes) te ontfutselen.

    • Spoofing: Vervalsen van telefoonnummers om vertrouwen te wekken (bijv. 06-nummer van een bank).

  • Kenmerken:

    • Dringende taal (“Uw rekening wordt geblokkeerd!”), verzoek om software te installeren of cryptobetalingen.

    • Gebruik van VoIP-technologie voor massale oproepen (wardialing).

  • Signalen:

    • Onverwachte oproepen van buitenlandse nummers, verdachte verzoeken om persoonlijke gegevens, meldingen van identiteitsmisbruik.


Impact

Gebied Effect
Individuen Financiële schade (€500–€5.000+ per geval), emotionele stress, identiteitsdiefstal.
Bedrijven Reputatieverlies bij spoofing van hun nummers, downtimekosten (€5.000+), AVG-boetes (tot €20 miljoen).
Maatschappij Economische schade (jaarlijks miljoenen euro’s), erosie van vertrouwen in telecommunicatie.

Juridische stappen

  1. Strafrechtelijk:

    • Aangifte bij politie onder art. 326/225 Sr.

    • FIOD-onderzoek naar cryptotransacties of internationale netwerken.

  2. Civielrechtelijk:

    • Schadevergoeding eisen via art. 6:162 BW (onrechtmatige daad).

    • Kort geding voor blokkering van frauduleuze nummers.

  3. Bestuursrechtelijk:

    • Boetes door Autoriteit Consument & Markt (ACM) bij overtreding van telemarketingregels.


Rol van de cybercrimeadvocaat

  • Voorafgaand aan procedures:

    • Bewijs veiligstellen: Opnames van gesprekken, transactiegegevens, IP-adressen.

    • Conservatoir beslag leggen op cryptowallets of bankrekeningen van verdachten.

  • Tijdens procedures:

    • Vertegenwoordiging bij verhoren, onderhandelingen over schikkingen, of civiele claims.

    • Inzetten van digitale forensische experts om spoofingbronnen te traceren.

  • Als onafhankelijk onderzoeker:

    • Uitvoeren van hoor/wederhoor en rapporteren in transparante verslagen.


Preventiemaatregelen

  • Bel nooit terug bij onbekende buitenlandse nummers en blokkeer verdachte bellers.

  • Installeer callblockers (Truecaller) en train medewerkers in herkennen van sociale manipulatie.

  • Deel nooit persoonlijke gegevens via telefoon, ook niet bij zogenaamde “urgente verzoeken”.


Anoniem melden via Meld.nl

  • Procedure: Beveiligd formulier zonder IP-opslag, end-to-end-encryptie.

  • Waarborgen: Gegevens worden binnen 30 dagen automatisch vernietigd.


Dit overzicht biedt een roadmap voor het navigeren van vishing-zaken. Meld.nl fungeert als veilig kanaal om misdaad te melden, terwijl civielrechtelijke stappen schadevergoeding en preventie mogelijk maken. Voor gerechtigheid blijft samenwerking met een advocaat essentieel. Ook verdachten hebben recht op rechtsbijstand van een advocaat.

meldpunt

Meld.nl kan op dit moment geen meldingen verwerken; excuses voor het ongemak.

Meld.nl kan op dit moment geen meldingen aannemen en verwerken, excuses voor het ongemak.

Anoniem Misdaad Melden 

Geschil –  Klacht – Overlast – (letsel)schade – Cybercrime 

Arbeidsrecht – Bestuursrecht – Belastingrecht – Beslag- en Executierecht – Burenrecht – Consumentenrecht –  Contractenrecht – Familierecht – Huurrecht – IE-Recht – Medisch Recht – Milieurecht- Ondernemingsrecht – Privacyrecht– Sociale Zekerheidsrecht – Strafrecht – Vastgoedrecht – Verkeersrecht –  Verzekeringsrecht – Vreemdelingenrecht – Mediation.

Meldpunt Collectief Schadevergoeding. 

Copyright © 2023-2024

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Copyright
  • Diensten

Privacy & Cookiepolicy
Meld.nl maakt gebruik van analytische Cookies om o.a. bezoekersstatistieken bij te houden. Zo krijgen wij beter inzicht in het functioneren van de website.
Cookie settingsACCEPTEER
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

Meld.nl maakt gebruik van cookies om advertenties te verbeteren. Daarnaast maken we gebruik van analytische Cookies om o.a. bezoekersstatistieken bij te houden. Zo krijgen wij beter inzicht in het functioneren van de website.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Analytische Cookies om o.a. bezoekersstatistieken bij te houden zijn noodzakelijk om beter inzicht te krijgen in het functioneren van de website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN