restaurant aansprakelijk stellen
Restaurant aansprakelijk stellen via Centraal Meldpunt: Meld.nl. Het primaire doel van het aansprakelijkheidsrecht is herstel of compensatie van geleden schade. U heeft vaak recht op schadevergoeding bij (letsel)schade die u heeft opgelopen. De aansprakelijke partij dient de werkelijk geleden en te lijden schade te vergoeden. De verplichting tot betalen van schadevergoeding bestaat als er sprake is van Wanprestatie en bij een Onrechtmatige daad.
Arbeidsongeval
Personeel in de horeca kunnen tijdens serveren, koken, snijden en lopen letselschade oplopen. De werkgever kan daarvoor aansprakelijk worden gesteld en kan de medewerker schadevergoeding eisen. Bedrijfsongevallen kunnen ontstaan tijdens het werk, maar ook in de pauze of buiten werktijd als u iets moest doen voor de horeca eigenaar. Letselschade tijdens werk kan ontstaan door bijvoorbeeld te hoge werkdruk, een duw van een collega, door toedoen van slechte apparatuur, defecte keukenmateriaal, tijdens snijden van een gerecht of tijdens serveren struikelen op een spekgladde vloer.
Klanten en letselschade
Klanten kunnen letselschade oplopen tijdens het serveren. Een stukje glas die per ongeluk in het eten terecht komt en de klant zich aan zijn mond snijd; een glas wijn die tijdens het serveren op de kleding van de klant valt; indien er sprake is van een onrechtmatige gevaarzetting aan de zijde van de horeca, dan kan de eigenaar aansprakelijk worden gesteld. De klant kan ziek zijn geworden vanwege voedselvergiftiging. Afhankelijk van de mate van vergiftiging, kan de eigenaar aansprakelijk worden gesteld voor medische kosten en de letselschade die de klacht heeft opgelopen door het eten van bedorven of vergiftigd voedsel. Ook bij vermissing of diefstal van kledingstukken die de klant in de garderobe heeft hangen, kan de eigenaar aansprakelijk worden gesteld. Vooral bij bewaakte garderobes is de eigenaar verplicht om zorgvuldig om te gaan met spullen die de klant in bewaring heeft gegeven.
Hinder door restaurant
Overlast veroorzaakt door restaurants kan een groot probleem zijn voor omwonenden als zij vele jaren moeten leven van de gevolgen daarvan. De oorzaak kan zijn kooklucht afkomstig van restaurants. Naast klachten over de kooklucht, kan ook geluid veroorzaakt door afzuiginstallaties van restaurants veel overlast veroorzaken. De afzuiging van een restaurant mag niet meer dan 30 of 40 decibel geluid maken. De horeca is divers en kent verschillen in openingstijden, het soort publiek, en de aanwezigheid van muziek. Bronnen van geluid bij horeca waardoor u hinder kunt ervaren kan zijn installatiegeluid (luchtbehandeling/afzuiging), muziekgeluid, stemgeluid en geluiden van vertrekkend en aankomend verkeer. De normen voor het maximale geluid dat een horecaondernemer mag maken, zijn namelijk uitgedrukt in dB(A) oftewel decibellen. Misschien had een horecavergunning niet verstrekt mogen worden door de gemeente. Misschien woont u dicht bij een horecagelegenheid en is de bestemmingsplan niet aangepast, of de gemeente doet niets aan het overlast veroorzaakt door de horecagelegenheid.
Schadeberekening door advocaat als (contra)schade expert
Als aansprakelijkheid kan worden vastgesteld, dan heeft u recht op schadevergoeding. Indien bij letselschade te wijten aan de horeca eigenaar de verzekeraar de wederpartij is, wordt in veel gevallen bij onderzoek van de schadeclaim een schade expert ingeschakeld. Voor schade onder een bepaalde bedrag wordt vaak geen schade expert ingeschakeld omdat de kosten van het onderzoek niet opweegt tegen het schadebedrag. De schade expert dient de belangen van de verzekeraar en de verzekeraar wilt niet te veel betalen. U hoeft niet akkoord te gaan met het schadebedrag die de verzekeraar heeft vastgesteld. U krijgt ongewild te maken met complexe regels en procedures. Het is raadzaam om een advocaat als contra-expert in te schakelen die alleen de belangen van u voor ogen heeft, de daadwerkelijke schade zal berekenen en maximale schadevergoeding voor u zal eisen.
U kunt bij Meld.nl terecht voor al uw vragen over aansprakelijkheidsrecht en burenrecht. Bij (letsel)schade, schending zorgplicht, schade berekening, conflict met verzekeraar, uitkeringsinstantie en geschillen over claims en voeren van procedures is het raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen.
Kosten
Meld.nl heeft vooraf voor u naar de mogelijkheden gekeken om uw kosten te beperken, want advocaten, mediators en juristen zijn duur. In het slechtste geval moet u de kosten zelf dragen, maar het kan ook zijn dat niet u, maar de overheid, de rechtsbijstandsverzekeraar of de tegenpartij de kosten betaalt.
Zodra wij het ingevulde meldformulier hebben ontvangen, analyseren wij uw melding en toetsen wij uw zaak op risico’s en kansen en of het (financieel) haalbaar is om een zaak te starten. Is dat het geval, dan gaan wij op zoek naar een juridische dienstverlener binnen ons netwerk die het meest geschikt is om uw zaak op te pakken. Meld.nl werkt ook met zelfstandige advocaten, mediators en juristen. Die hebben de expertise, maar niet de overhead van een grote kantoor. Zo komt u niet achteraf voor vervelende verrassingen te staan. U bent vrij in uw keuze om een opdracht aan te gaan.
Privacy
Meld.nl verwerkt persoonsgegevens in het kader van het realiseren van zijn doelstellingen. De bijzondere persoonsgegevens verwerken wij enkel na uw uitdrukkelijke toestemming. Deze toestemming wordt u gevraagd bij het invullen van het meldformulier. Er wordt daarbij strikt vertrouwelijk omgegaan met uw persoonsgegevens en uw persoonsgegevens worden verwerkt en beveiligd conform de AVG-normen.
Neem direct contact op en laat uw melding toetsen door Meld.nl.
U wilt niet in een lange, ingewikkelde en slepende rechtsproces belanden en is het daarom raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen. Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar. Restaurant aansprakelijk stellen
Meld.nl kan op dit moment geen meldingen verwerken; excuses voor het ongemak.