schadevergoeding ziekenhuisopname
Schadevergoeding ziekenhuisopname eisen via Centraal Meldpunt: Meld.nl. De patient mag verwachten van de zorgverlener dat die kennis en ervaring heeft, mag verwacht dat er geen fouten worden gemaakt. Tijdens het uitoefenen van het beroep van zorgverlener kunnen fouten worden gemaakt. De zorgverlener kan in sommige gevallen aansprakelijk worden gesteld en kan de patient de kosten die zijn ontstaan na het incident verhalen en een klachtenprocedure starten. Bij medische fouten geldt in principe een verjaringstermijn van vijf jaar. Deze termijn vangt aan met ingang van de dag dat de patient met de schade en de daarvoor aansprakelijke zorgverlener bekend is geworden.
Letselschade door ziekenhuis
Patienten kunnen letselschade oplopen door medische missers te wijten aan handelen en nalaten van zorgverleners. Medische missers kunnen ontstaan als de normen niet zijn nageleefd, verkeerde of te late diagnoses zijn vastgesteld, onvoldoende informatie is verstrekt over de behandeling, geen informatie is gegeven over de gevolgen van de behandeling, eventuele alternatieven niet zijn besproken, verkeerd is geoordeeld over de situatie van de patiënt en niet is doorverwezen naar eerste hulp, chirurgische fouten of fouten tijdens de operatie zijn gemaakt, verkeerde medicijnen zijn voorgeschreven of verstrekt, het beroepsgeheim is geschonden, een onjuiste verklaring of een onjuist rapport is afgegeven, uw medisch dossier op straat is komen te liggen, ten onrechte niet is doorverwezen naar een andere beroepsbeoefenaar en als er sprake is van seksueel of ander grensoverschrijdend gedrag. De patiënt kan aan de medische missers lichamelijke en/of geestelijke schade lijden.
Aansprakelijkheid
Medische fouten leiden tot aansprakelijkheid indien een zorgvuldigheidsnorm die een medicus in acht dient te nemen, is geschonden. Bij medische fouten moet per geval bekeken worden of de zorgverlener, ziekenhuis of instelling aansprakelijk gesteld wordt. Als een zorgverlener fouten maakt, onzorgvuldig handelt of tekort schiet, en er is schade ontstaan en de zorgverlener valt de schade te verwijten, dan heeft u recht op schadevergoeding. De arts, zorgverlener, of zorginstelling waar de zorgverlener werkzaam is kunt u hiervoor medisch aansprakelijk stellen. Er is sprake van wanprestatie. De zorgverlener is de verplichting om u deskundig te behandelen niet nagekomen. Er kunnen ook geschillen ontstaan over een resultaatsverbintenis en inspanningsverplichting bij een medische behandelingsovereenkomst. Bijvoorbeeld een chirurgische cosmetische ingreep die niet tot het gewenst resultaat heeft geleid en geschillen zijn ontstaan over in welke mate de chirurg tekortkoming en het resultaat kan worden verweten. Aansprakelijkheid moet worden bewezen voordat u letselschadevergoeding kunt eisen. Bij medische fouten geldt in principe een verjaringstermijn van vijf jaar. Deze termijn vangt aan met ingang van de dag dat de patient met de schade en de daarvoor aansprakelijke zorgverlener bekend is geworden.
Schadevergoeding
Letselschade valt over het algemeen onder te verdelen in twee categorieën: Materiële schade en Immateriële schade. Letselschade kan iemand oplopen op het werk, in het verkeer, door een medische fout, door een misdrijf, door ’n ondeugdelijk of gebrekkig product en door andere oorzaken. U heeft als slachtoffer vaak recht op schadevergoeding voor de opgelopen letselschade. Het zijn niet alleen lichamelijke letsel dat vergoed wordt, maar ook geestelijke letsel zoals shock, trauma, nachtmerries, etc. De aansprakelijke partij dient de werkelijk geleden en te lijden schade te vergoeden. De totale schadevergoeding bestaat uit verschillende schadefactoren zoals medische kosten, verlies zelfwerkzaamheid, eigen risico zorgverzekering, kosten fysiotherapie, kosten huishoudelijke hulp, kosten aangepaste woning en wettelijke rente en kosten voor deskundige bijstand. Naast lichamelijke letsel dat vergoed wordt, kan ook smartengeld vergoed bij immateriële schade zoals het verdriet, de pijn en het verlies aan levensvreugde en bij geestelijke letsel zoals shock, trauma, nachtmerries als gevolg van de onrechtmatige daad. De hoogte van de vergoeding voor immateriële schade is per persoon en per ongeval verschillend en is afhankelijk van het ongeval en de schade tijdelijk is of blijvend.
Schadeberekening door advocaat als (contra)schade expert
Als aansprakelijkheid kan worden vastgesteld, dan heeft de benadeelde partij recht op schadevergoeding. Vaak hebben medische beroepen een beroepsaansprakelijkheidsverzekering tegen risico’s bij het beoefenen van het medisch beroep. Indien bij letselschade onstaan door een zorgverlener de verzekeraar de wederpartij is, wordt in veel gevallen bij onderzoek van de schadeclaim een schade expert ingeschakeld. Voor schade onder een bepaalde bedrag wordt vaak geen schade expert ingeschakeld omdat de kosten van het onderzoek niet opweegt tegen het schadebedrag. De schade expert dient de belangen van de verzekeraar en de verzekeraar wilt niet te veel betalen. U hoeft niet akkoord te gaan met het schadebedrag die de verzekeraar heeft vastgesteld. Het is raadzaam om een advocaat als contra-expert in te schakelen die alleen de belangen van u voor ogen heeft, de daadwerkelijke schade zal berekenen en maximale schadevergoeding voor u zal eisen.
Tuchtrecht
Bij medische missers kunt u naast vorderen van schadevergoeding ook een klachtenprocedure starten tegen de zorgverlener of het ziekenhuis. De patiënt heeft recht op o.a vrije artsenkeuze, inzage in het medisch dossier en recht op privacy en geheimhouding. Voor de 1e lijn zorgverleners zoals de arts, verpleegkundige of apotheker zijn er regels en bepalingen die in het medisch tuchtrecht zijn vastgelegd. Het medisch tuchtcollege neemt klachten aan over de zorgverleners. Het college toetst of de regels door de zorgverlener is nageleefd. Zij kunnen een waarschuwing, boete of verbod op uitoefening van het beroep opleggen. Als u een klacht wil indienen tegen de zorgverlener, dan kunt u dat doen bij het medisch tuchtcollege. Het is raadzaam om een medisch recht advocaat in te schakelen die u kan bijstaan in de klachtenprocedure en alleen uw belangen zal dienen.
U kunt bij Meld.nl terecht voor al uw vragen over aansprakelijkheidsrecht en medisch tuchtrecht: Bij (letsel)schade door medische missers, schade berekening, conflict met verzekeraar, uitkeringsinstantie en geschillen over claims en voeren van procedures is het raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen.
Kosten
Meld.nl heeft vooraf voor u naar de mogelijkheden gekeken om uw kosten te beperken, want advocaten, mediators en juristen zijn duur. In het slechtste geval moet u de kosten zelf dragen, maar het kan ook zijn dat niet u, maar de overheid, de rechtsbijstandsverzekeraar of de tegenpartij de kosten betaalt.
Zodra wij het ingevulde meldformulier hebben ontvangen, analyseren wij uw melding en toetsen wij uw zaak op risico’s en kansen en of het (financieel) haalbaar is om een zaak te starten. Is dat het geval, dan gaan wij op zoek naar een juridische dienstverlener binnen ons netwerk die het meest geschikt is om uw zaak op te pakken. Meld.nl werkt ook met zelfstandige advocaten, mediators en juristen. Die hebben de expertise, maar niet de overhead van een grote kantoor. Zo komt u niet achteraf voor vervelende verrassingen te staan. U bent vrij in uw keuze om een opdracht aan te gaan.
Privacy
Meld.nl verwerkt persoonsgegevens in het kader van het realiseren van zijn doelstellingen. De bijzondere persoonsgegevens verwerken wij enkel na uw uitdrukkelijke toestemming. Deze toestemming wordt u gevraagd bij het invullen van het meldformulier. Er wordt daarbij strikt vertrouwelijk omgegaan met uw persoonsgegevens en uw persoonsgegevens worden verwerkt en beveiligd conform de AVG-normen.
Schadevergoeding ziekenhuisopname: Neem direct contact op en laat uw melding toetsen door Meld.nl.
U wilt niet in een lange, ingewikkelde en slepende rechtsproces belanden en is het daarom raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen. Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar. Schadevergoeding ziekenhuisopname Schadevergoeding ziekenhuisopname
Meld.nl kan op dit moment geen meldingen verwerken; excuses voor het ongemak.