diplomafraude
Diplomafraude melden via Centraal Meldpunt: Meld.nl. Bij sommige branches, beroepen en functies is het raadzaam om sollicitanten en bestaand personeel te screenen. Dit zorgt voor kwaliteit van uw personeel en voorkomt reputatieschade en aansprakelijkheden. Het is verstandig om problemen binnen een organisatie tijdig te herkennen en te erkennen en maatregelen te nemen om integriteitsschending te voorkomen. Als het vermoeden is dat binnen uw organisatie de integriteit is geschonden, dan is het raadzaam om een onafhankelijk, extern onderzoek uit te laten voeren.
Diplomafraude
Het komt voor dat een werknemer door het tonen van een vervalste diploma bij een werkgever terecht is gekomen. De persoon is niet bekwaam om de functie uit te oefenen, er is sprake van sollicitatiefraude en een vervalste diploma aan de toekomstige werkgever is getoond, ten onrechte een diploma is verstrekt door de onderwijsinstelling, valse diploma’s(online) te koop aangeboden is gekocht, zelf op de computer een diploma is nagemaakt, de opleidingsinstelling zich schuldig heeft gemaakt aan diplomafraude, een werknemer promotie gehad heeft mede door toedoen van valse certificaten en diploma’s, de werknemer een verantwoordelijke functie heeft in een vitale sector, zoals de zorg en de werkgever laks is met het verifiëren van de betrouwbaarheid van de diploma van de zorgverlener in dienst.
Screenen
Screenen van sollicitanten en bestaand personeel is alleen toegestaan als het geschied volgens de AVG richtlijnen. U moet namelijk een gerechtvaardigd belang hebben. Er moet een geldig grondslag zijn. De grondslag kan zijn dat u wilt dat uw werknemer voldoet aan bepaalde criteria, bijvoorbeeld Eerlijk, Onafhankelijk, Loyaal, Integer en Veiligheidsbewust. De screening moet noodzakelijk zijn, u moet voldoen aan de informatieplicht, u mag de gegevens niet gebruiken voor een ander doel dan waarvoor u ze verkregen heeft en u mag de gegevens alleen bewaren zolang dat nodig is voor het doel van de screening. U moet de gegevens goed beveiligen.
Vooraf screenen
Als werkgever kunt u het belang zien om voor functies waar bepaalde risico’s aan verbonden zijn, de sollicitant vooraf te screenen, want u wilt niet voor verrassingen komen te staan. U wilt met de screening de referenties, verleden, financiële gegevens en online activiteiten van de sollicitant in beeld brengen. Bij een positieve screening wilt u een arbeidsovereenkomst opstellen waarin de juiste bedingen zijn opgenomen, zoals verbod op nevenactiviteiten, concurrentiebeding en relatiebeding om te voorkomen dat uw bedrijf achteraf schade ondervind, want na beeindiging van de arbeidsovereenkomst wilt u ook niet achteraf voor verrassingen komen te staan. Het is geen onbekend fenomeen dat sollicitanten zichzelf beter voordoen op hun cv dan daadwerkelijk het geval is. Verantwoordelijkheden overdrijven, verzonnen functies en titels, begin- en einddatum oud werkgevers aanpassen, reden van vertrek verdraaien en valse referenties opgeven komt het meeste voor in cv’s. Of de leugens onschuldig zijn of riskant, hangt van de functie af waarop is gesolliciteerd. De gevolgen kunnen enorm zijn voor een organisatie dan in eerste instantie voor mogelijk kan worden gehouden.
Achteraf screenen
Een ander moment van screening is tijdens de functieuitoefening van uw personeel. Wanneer er sprake is van zeer bijzondere omstandigheden, waarin tegen de werknemer ernstige verdenkingen zijn gerezen, ter zake van ernstige overtredingen, kan de werkgever besluiten om een onderzoek buiten de betrokkene om te starten. De werkgever zal moeten bewijzen dat de werknemer zich niet aan de geldende regels en normen binnen de organisatie heeft gehouden en genoeg concrete bewijzen moeten aandragen om een maatregel te kunnen opleggen aan de werknemer, zoals schorsen, opleggen van boete, korten op de salaris of ontslag op staande voet. De werkgever moet een maatregel en opnemen van aantekeningen in het personeelsdossier laten voorafgaan door een zorgvuldig feitenonderzoek. Screening van de werknemer in deze fase is raadzaam.
Personeelsonderzoek
Bij recruiters kan de skills ontbreken om tijdens een sollicitatiegesprek tegenstrijdigheden te ontdekken en om de sollicitant aan een rigoureuze test te onderwerpen. U wilt als werkgever niet zelf diep gaan graven in het verleden van de sollicitant vanwege het risico van privacyschending. Dat kan een bedrijf een boete opleveren. De werkgever heeft ook niet de (technische) middelen om paspoorten, diploma’s, cijferlijsten en certificaten op echtheid te beoordelen. U wilt geen bedrijfsspion binnenhalen die solliciteert om te infiltreren om zo belangrijke informatie voor uw concurrent binnen te halen. De gevolgen kunnen enorm zijn voor een organisatie dan in eerste instantie voor mogelijk kan worden gehouden. Het is raadzaam om een screeningsbureau in te schakelen die voor u in de openbare bronnen en registers gaat duiken, om na te gaan of de opleiding daadwerkelijk is gevolgd, de diploma is behaald, de cijferlijsten overeenkomt met wat de sollicitant opgeeft, paspoort of identiteitskaart controleren, social media check doen om eventuele discrepanties in het cv en cv fraude aan het licht brengen en om sollicitatiefraude te voorkomen. Het bureau doet desnoods onderzoek in de zwarte lijsten om de financiële situatie en financiële verleden en (strafrechtelijk) verleden van de sollicitant aan de oppervlakte te krijgen.
U kunt bij Meld.nl terecht voor al uw vragen over screening en integriteitsonderzoeken. Bij kwetsbaarheidsonderzoek, integriteitsonderzoek, forensisch audit, forensisch boeken-fraudeonderzoek, preventie, schade en procedures of als werknemer bij (contra) onderzoek om onschuld te bewijzen, schade berekening, geschillen over claims en voeren van procedures is het raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen.
Kosten Zodra wij het ingevulde meldformulier hebben ontvangen, analyseren wij uw melding en toetsen wij uw zaak op risico’s en kansen en of het (financieel) haalbaar is om een zaak te starten. Is dat het geval, dan gaan wij op zoek naar een juridische dienstverlener binnen ons netwerk die het meest geschikt is om uw zaak op te pakken. Meld.nl werkt ook met zelfstandige advocaten, mediators en juristen. Die hebben de expertise, maar niet de overhead van een grote kantoor. Zo komt u niet achteraf voor vervelende verrassingen te staan. U bent vrij in uw keuze om een opdracht aan te gaan. Privacy Neem direct contact op en laat uw melding toetsen door Meld.nl.
Meld.nl heeft vooraf voor u naar de mogelijkheden gekeken om uw kosten te beperken, want advocaten, mediators en juristen zijn duur. In het slechtste geval moet u de kosten zelf dragen, maar het kan ook zijn dat niet u, maar de overheid, de rechtsbijstandsverzekeraar of de tegenpartij de kosten betaalt.
Meld.nl verwerkt persoonsgegevens in het kader van het realiseren van zijn doelstellingen. De bijzondere persoonsgegevens verwerken wij enkel na uw uitdrukkelijke toestemming. Deze toestemming wordt u gevraagd bij het invullen van het meldformulier. Er wordt daarbij strikt vertrouwelijk omgegaan met uw persoonsgegevens en uw persoonsgegevens worden verwerkt en beveiligd conform de AVG-normen.
U wilt niet in een lange, ingewikkelde en slepende rechtsproces belanden en is het daarom raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen. Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar. diplomafraude diplomafraude
Meld.nl kan op dit moment geen meldingen verwerken; excuses voor het ongemak.