Meld.nl

Centraal Meldpunt Nederland

MENUMENU
  • Home
  • Meld thema's
    • Juridisch Meldpunt
    • Aansprakelijkheid
    • Arbeidsrecht
    • Belastingrecht
    • Beslag en Executierecht
    • Bestuursrecht
    • Burenrecht
    • Consumentenrecht
    • Contractenrecht
    • Criminaliteit
    • Cybercrime
    • Dierenrechten
    • Discriminatie
    • Familierecht
    • Fraude
    • Gemeente
    • Gezondheidsrecht
    • Grondrechten
    • Huiselijk Geweld
    • Huurrecht
    • Intellectuele Eigendom
    • Internationaal Recht
    • Letselschade
    • Mediator
    • Medisch Recht
    • Misstanden Melden
    • Omgevingsrecht
    • Ondernemingsrecht
    • Onderzoek
    • Overlast
    • Overtredingen
    • Privacyrecht
    • Schade
    • Schadevergoeding
    • Sociale Zekerheidsrecht
    • Strafrecht
    • Transportrecht
    • Vastgoedrecht
    • Vergunningen
    • Verkeersrecht
    • Verzekeringsrecht
    • Vreemdelingenrecht
    • Zedenmisdrijf
Je bent hier: Home / Meldsoorten / disciplinaire maatregelen arbeidsrecht

disciplinaire maatregelen arbeidsrecht melden

disciplinaire maatregelen arbeidsrecht 

Disciplinaire maatregelen arbeidsrecht melden via Centraal Meldpunt: Meld.nl.


Disciplinaire maatregelen zijn sancties die een werkgever oplegt bij vermeend plichtsverzuim of wangedrag van een werknemer. Deze maatregelen variëren van een eenvoudige waarschuwing tot ontslag, afhankelijk van de ernst van de overtreding. De werkgever moet zich houden aan zorgvuldige procedures en proportionaliteit bij het opleggen van een maatregel.

Kernaspecten, Kernwetsartikelen en Procedures


Belangrijkste wetsartikelen

  • Burgerlijk Wetboek (BW), artikel 7:611:

    • Goed werkgeverschap – verplicht werkgever en werknemer tot redelijk handelen en zorgvuldige afweging bij het opleggen van disciplinaire maatregelen.

  • Burgerlijk Wetboek (BW), artikel 7:650:

    • Boetebeding – een boete als disciplinaire maatregel is alleen geldig als deze schriftelijk is vastgelegd in de arbeidsovereenkomst of cao, en het bedrag en de overtreding duidelijk zijn omschreven.

  • Burgerlijk Wetboek (BW), artikel 7:660:

    • Instructierecht – werkgever mag voorschriften geven over het verrichten van arbeid en het handhaven van orde en veiligheid in het bedrijf.

  • CAO, arbeidsreglement of personeelshandboek:

    • Vaak aanvullende regels over mogelijke disciplinaire maatregelen, procedures en klachtenroutes.

  • Algemene wet bestuursrecht (Awb):

    • Voor ambtenaren en publieke sector: regelt de bezwaar- en beroepsprocedure.

  • EU Richtlijn 2000/78/EG:

    • Beschermt tegen discriminatie bij disciplinaire maatregelen.


Kenmerken, signalen en procedures

  • Kenmerken:

    • Soorten maatregelen: Schriftelijke of mondelinge waarschuwing, berisping, looninhouding, schorsing (met of zonder loon), overplaatsing, demotie, boete, ontslag (op staande voet of regulier).

    • Boetebedingen: Alleen geldig indien schriftelijk vastgelegd in de arbeidsovereenkomst of cao (art. 7:650 BW).

    • Voorwaarden: Zorgvuldige procedure met hoor/wederhoor (recht op reactie), proportionaliteit (sanctie moet passen bij de overtreding), transparantie en duidelijkheid.

  • Signalen:

    • Werknemer vertoont wangedrag, overtreedt regels, of komt zijn verplichtingen niet na.

    • Werkgever start een onderzoek, geeft waarschuwing of berisping, stelt sancties op, houdt toezicht op naleving.

  • Procedures:

    • Interne stappen: Gedegen feitenonderzoek, hoorrecht, dossieropbouw, schriftelijke communicatie, mogelijkheid tot verweer en bijstand van een raadsman.

    • Externe stappen: Bezwaar en beroep bij de kantonrechter (of bestuursrechter bij ambtenaren), kort geding bij spoed (bijvoorbeeld bij schorsing of loonstopzetting).

    • Schriftelijke vastlegging: Alle maatregelen en gesprekken worden schriftelijk vastgelegd en opgenomen in het personeelsdossier.


Impact

Terrein Werknemer Werkgever Maatschappij
Individu Reputatieschade, financiële schade, stress, mogelijk verlies van baan. Reputatieschade, juridische risico’s, productiviteitsverlies, administratieve lasten. Vertrouwensverlies in organisatie, lagere arbeidsproductiviteit, maatschappelijke kosten.
Arbeidsmarkt Minder kansen, verloop, langere uitval. Moeilijkheden bij werving en behoud personeel, hogere kosten. Economische schade, sociale spanningen.

Juridische stappen werknemer en werkgever

Werknemer:

  • Interne stappen: Schriftelijk bezwaar indienen, dossieropbouw, verweer met juridische bijstand, gebruik maken van hoorrecht.

  • Civielrechtelijk:

    • Bezwaar en beroep bij kantonrechter (of bestuursrechter bij ambtenaren), kort geding bij spoed (bijvoorbeeld bij schorsing of loonstopzetting).

    • Schadevergoeding vorderen bij onrechtmatige maatregelen.

  • Bestuursrechtelijk:

    • Klacht bij College voor de Rechten van de Mens bij discriminatie of schending van privacy.

  • Strafrechtelijk:

    • Niet van toepassing, tenzij sprake is van fraude of valsheid in geschrifte.

Werkgever:

  • Interne stappen: Dossieropbouw, zorgvuldige procedure, hoor en wederhoor, proportionaliteit van sancties, communicatie met werknemer.

  • Civielrechtelijk:

    • Verweer bij claims, mediation, schikking zoeken.

  • Bestuursrechtelijk:

    • Reageren op klachten College voor de Rechten van de Mens.

  • Strafrechtelijk:

    • Melding aan het Openbaar Ministerie als uit het onderzoek strafbare feiten naar voren komen.

Overheid:

  • Toezicht en handhaving: Rechtbank (geschillen), Centrale Raad van Beroep (ambtenaren), Inspectie SZW (controle arbeidsomstandigheden), OM (strafrechtelijke vervolging bij ernstige overtredingen).


Rol van de arbeidsrechtadvocaat en als onafhankelijk onderzoeker

  • Voorafgaand aan procedures: Onafhankelijk feitenonderzoek, dossieranalyse, hoor en wederhoor, strategieadvies, mediation.

  • Tijdens procedures: Vertegenwoordiging bij kantonrechter, kort geding, schadevordering, klachtenprocedures.

  • Als onafhankelijk onderzoeker: Transparant, objectief rapporteren, geen combinatie met belangenbehartiging.


Werknemer: interne en civielrechtelijke stappen

  • Schriftelijk bezwaar indienen, dossieropbouw, verweer met juridische bijstand, bezwaar en beroep bij kantonrechter (of bestuursrechter), schadevergoeding vorderen bij kantonrechter, kort geding bij spoed.

Werkgever: interne en civielrechtelijke stappen

  • Dossieropbouw, zorgvuldige procedure, verweer bij claims, compliance.


Geschillen verzekeraar bij schade claimen

  • Interne klachtenprocedure, inschakelen advocaat als (contra)schade-expert, procedure bij civiele rechter of Kifid.


Kort geding bij spoedeisende zaken

  • Toepassing: bij acuut belang, zoals dreigend inkomensverlies, onterechte beëindiging, urgentie bij gezondheidsschade.


Dit overzicht biedt een roadmap voor het navigeren van arbeidsrechtzaken. Dit proces vereist zorgvuldige documentatie en snelle actie. Meld.nl fungeert als een tussenschakel voor civielrechtelijke, bestuursrechtelijke en strafrechtelijke stappen. Voor gerechtigheid blijft samenwerking met een advocaat essentieel.

meldpunt

Meld.nl kan op dit moment geen meldingen verwerken; excuses voor het ongemak.

Meld.nl kan op dit moment geen meldingen aannemen en verwerken, excuses voor het ongemak.

Anoniem Misdaad Melden 

Geschil –  Klacht – Overlast – (letsel)schade – Cybercrime 

Arbeidsrecht – Bestuursrecht – Belastingrecht – Beslag- en Executierecht – Burenrecht – Consumentenrecht –  Contractenrecht – Familierecht – Huurrecht – IE-Recht – Medisch Recht – Milieurecht- Ondernemingsrecht – Privacyrecht– Sociale Zekerheidsrecht – Strafrecht – Vastgoedrecht – Verkeersrecht –  Verzekeringsrecht – Vreemdelingenrecht – Mediation.

Meldpunt Collectief Schadevergoeding. 

Copyright © 2023-2024

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Copyright
  • Diensten

Privacy & Cookiepolicy
Meld.nl maakt gebruik van analytische Cookies om o.a. bezoekersstatistieken bij te houden. Zo krijgen wij beter inzicht in het functioneren van de website.
Cookie settingsACCEPTEER
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

Meld.nl maakt gebruik van cookies om advertenties te verbeteren. Daarnaast maken we gebruik van analytische Cookies om o.a. bezoekersstatistieken bij te houden. Zo krijgen wij beter inzicht in het functioneren van de website.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Analytische Cookies om o.a. bezoekersstatistieken bij te houden zijn noodzakelijk om beter inzicht te krijgen in het functioneren van de website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN