Meld.nl

Centraal Meldpunt Nederland

MENUMENU
  • Home
  • Meld thema's
    • Juridisch Meldpunt
    • Aansprakelijkheid
    • Arbeidsrecht
    • Belastingrecht
    • Beslag en Executierecht
    • Bestuursrecht
    • Burenrecht
    • Consumentenrecht
    • Contractenrecht
    • Criminaliteit
    • Cybercrime
    • Dierenrechten
    • Discriminatie
    • Familierecht
    • Fraude
    • Gemeente
    • Gezondheidsrecht
    • Grondrechten
    • Huiselijk Geweld
    • Huurrecht
    • Intellectuele Eigendom
    • Internationaal Recht
    • Letselschade
    • Mediator
    • Medisch Recht
    • Misstanden Melden
    • Omgevingsrecht
    • Ondernemingsrecht
    • Onderzoek
    • Overlast
    • Overtredingen
    • Privacyrecht
    • Schade
    • Schadevergoeding
    • Sociale Zekerheidsrecht
    • Strafrecht
    • Transportrecht
    • Vastgoedrecht
    • Vergunningen
    • Verkeersrecht
    • Verzekeringsrecht
    • Vreemdelingenrecht
    • Zedenmisdrijf
Je bent hier: Home / Meldsoorten / niet eens met beoordelingsgesprek

niet eens met beoordelingsgesprek melden

niet eens met beoordelingsgesprek

Niet eens met beoordelingsgesprek melden via Centraal Meldpunt: Meld.nl.


Niet eens zijn met het beoordelingsgesprek betekent dat een werknemer het niet eens is met de uitkomst of inhoud van het beoordelingsgesprek, bijvoorbeeld omdat hij of zij zich onterecht beoordeeld voelt of het niet eens is met de feedback of conclusies. Dit kan leiden tot arbeidsconflicten en juridische stappen.

Kernaspecten, Kernwetsartikelen en Procedures


Belangrijkste wetsartikelen

  • Burgerlijk Wetboek (BW):

    • Artikel 7:611 BW: Goed werkgeverschap/goed werknemerschap – verplicht tot redelijkheid en zorgvuldigheid in de arbeidsrelatie.

  • Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet):

    • Artikel 3: Zorgplicht werkgever voor een veilige en gezonde werkomgeving.

  • Er is geen specifieke wet die beoordelingsgesprekken regelt.

    • In veel arbeidscontracten of personeelshandboeken zijn afspraken opgenomen over beoordelings- en functioneringsgesprekken, maar deze zijn niet altijd verplicht of wettelijk geregeld.

  • Verplichting tot ondertekening:

    • Werkgevers mogen verlangen dat een werknemer het beoordelingsverslag tekent ‘voor gezien’, maar niet dat hij of zij het eens is met de inhoud.


Kenmerken, signalen en procedures

  • Kenmerken:

    • Eenrichtingsverkeer: Een beoordelingsgesprek is doorgaans eenrichtingsverkeer: de leidinggevende beoordeelt het functioneren van de werknemer aan de hand van vooraf bepaalde criteria.

    • Geen verplichting tot akkoord: Werknemers zijn niet verplicht het beoordelingsverslag te ondertekenen als ‘akkoord’, maar vaak wel als ‘gezien’.

    • Bezwaar mogelijk: Werknemers hebben het recht om bezwaar te maken tegen de beoordeling door een schriftelijke reactie toe te voegen aan het personeelsdossier.

  • Signalen:

    • Werknemer protesteert tegen de beoordeling, ondertekent het verslag niet of tekent ‘voor gezien’.

    • Werkgever constateert klachten, verzuim of dreigende rechtszaken.

  • Procedures:

    • Interne stappen: Gesprek met leidinggevende, dossieropbouw, schriftelijk bezwaar indienen, klacht indienen via interne klachtenprocedure, inschakelen van vertrouwenspersoon of vakbond.

    • Externe stappen: Juridisch advies inwinnen, mediation, geschil voorleggen aan kantonrechter.

    • Civielrechtelijk: Geschil voorleggen aan kantonrechter bij onrechtmatige handhaving van de beoordeling of bij onrechtmatige beëindiging van het dienstverband.

    • Bestuursrechtelijk: Klacht bij Inspectie SZW bij schending van arbeidswetten.

    • Strafrechtelijk: Niet van toepassing, tenzij sprake is van fraude of valsheid in geschrifte.


Impact

Terrein Werknemer Werkgever Maatschappij
Individu Stress, angst, reputatieschade, risico op inkomensverlies, ziekteverzuim. Reputatieschade, juridische risico’s, administratieve lasten, financiële schade. Druk op sociale zekerheid, verlies aan arbeidscapaciteit, maatschappelijke kosten.
Arbeidsmarkt Minder motivatie, verloop, langere uitval. Moeilijkheden bij werving en behoud personeel, hogere kosten. Economische schade, sociale spanningen.

Juridische stappen werknemer en werkgever

Werknemer:

  • Interne stappen: Gesprek met leidinggevende, dossieropbouw, schriftelijk bezwaar indienen, klacht indienen via interne klachtenprocedure, inschakelen van vertrouwenspersoon of vakbond.

  • Civielrechtelijk:

    • Geschil voorleggen aan kantonrechter bij onrechtmatige handhaving van de beoordeling of bij onrechtmatige beëindiging van het dienstverband.

  • Bestuursrechtelijk:

    • Klacht bij Inspectie SZW bij schending van arbeidswetten.

  • Strafrechtelijk:

    • Niet van toepassing, tenzij sprake is van fraude of valsheid in geschrifte.

  • Welke rechtbank aan te spreken:

    • Kantonrechter bij arbeidsgeschillen. Bij spoedeisende belangen kan een kort geding worden ingesteld.

Werkgever:

  • Interne stappen: Dossieropbouw, zorgvuldige procedure, verweer bij claims, mediation.

  • Civielrechtelijk:

    • Verweer bij claims, mediation, schikking zoeken.

  • Bestuursrechtelijk:

    • Reageren op klachten Inspectie SZW.

  • Praktische tips:

    • Reageer altijd schriftelijk en gedocumenteerd op eisen van werknemers.

    • Zorg voor een duidelijke interne klachtenprocedure.

    • Schakel tijdig juridisch advies in bij complexe of escalerende conflicten.

Overheid:

  • Toezicht en handhaving: Inspectie SZW (arbeidsomstandigheden), rechtbank (geschillen), OM (strafrechtelijke vervolging bij ernstige overtredingen).


Rol van de arbeidsrechtadvocaat en als onafhankelijk onderzoeker

  • Voorafgaand aan procedures: Onafhankelijk feitenonderzoek, dossieranalyse, hoor en wederhoor, strategieadvies, mediation.

  • Tijdens procedures: Vertegenwoordiging bij kantonrechter, kort geding, schadevordering, klachtenprocedures.

  • Als onafhankelijk onderzoeker: Transparant, objectief rapporteren, geen combinatie met belangenbehartiging.


Werknemer: interne en civielrechtelijke stappen

  • Interne stappen: Gesprek met leidinggevende, dossieropbouw, schriftelijk bezwaar indienen, klacht indienen via interne klachtenprocedure, inschakelen van vertrouwenspersoon of vakbond.

  • Civielrechtelijke stappen:

    • Geschil voorleggen aan kantonrechter bij onrechtmatige handhaving van de beoordeling of bij onrechtmatige beëindiging van het dienstverband.

  • Bestuursrechtelijke stappen:

    • Klacht bij Inspectie SZW bij schending van arbeidswetten.

  • Strafrechtelijke stappen:

    • Niet van toepassing, tenzij sprake is van fraude of valsheid in geschrifte.

Welke rechtbank aan te spreken:
Kantonrechter bij arbeidsgeschillen. Bij spoedeisende belangen kan een kort geding worden ingesteld.


Werkgever: interne en civielrechtelijke stappen

  • Interne stappen: Dossieropbouw, zorgvuldige procedure, verweer bij claims, mediation.

  • Praktische tips:

    • Reageer altijd schriftelijk and gedocumenteerd op eisen van werknemers.

    • Zorg voor een duidelijke interne klachtenprocedure.

    • Schakel tijdig juridisch advies in bij complexe of escalerende conflicten.


Geschillen verzekeraar bij schade claimen

  • Stappen:

    • Start een interne klachtenprocedure.

    • Schakel een advocaat in als (contra)schade-expert voor schadeberekening.

    • Ga eventueel naar de civiele rechter of Kifid bij geschillen over de uitbetaling.


Kort geding bij spoedeisende zaken

  • Toepassing:

    • Bij acuut belang, zoals dreigend inkomensverlies, onterechte beëindiging, urgentie bij gezondheidsschade.


Dit overzicht biedt een roadmap voor het navigeren van arbeidsrechtzaken. Dit proces vereist zorgvuldige documentatie en snelle actie. Meld.nl fungeert als een tussenschakel voor civielrechtelijke, bestuursrechtelijke en strafrechtelijke stappen. Voor gerechtigheid blijft samenwerking met een advocaat essentieel.

Meld niet eens met beoordelingsgesprek

Meld.nl kan op dit moment geen meldingen verwerken; excuses voor het ongemak.

Meld.nl kan op dit moment geen meldingen aannemen en verwerken, excuses voor het ongemak.

Anoniem Misdaad Melden 

Geschil –  Klacht – Overlast – (letsel)schade – Cybercrime 

Arbeidsrecht – Bestuursrecht – Belastingrecht – Beslag- en Executierecht – Burenrecht – Consumentenrecht –  Contractenrecht – Familierecht – Huurrecht – IE-Recht – Medisch Recht – Milieurecht- Ondernemingsrecht – Privacyrecht– Sociale Zekerheidsrecht – Strafrecht – Vastgoedrecht – Verkeersrecht –  Verzekeringsrecht – Vreemdelingenrecht – Mediation.

Meldpunt Collectief Schadevergoeding. 

Copyright © 2023-2024

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Copyright
  • Diensten

Privacy & Cookiepolicy
Meld.nl maakt gebruik van analytische Cookies om o.a. bezoekersstatistieken bij te houden. Zo krijgen wij beter inzicht in het functioneren van de website.
Cookie settingsACCEPTEER
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

Meld.nl maakt gebruik van cookies om advertenties te verbeteren. Daarnaast maken we gebruik van analytische Cookies om o.a. bezoekersstatistieken bij te houden. Zo krijgen wij beter inzicht in het functioneren van de website.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Analytische Cookies om o.a. bezoekersstatistieken bij te houden zijn noodzakelijk om beter inzicht te krijgen in het functioneren van de website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN