ZZP fraude
ZZP fraude melden via Centraal Meldpunt Nederland: Meld.nl. Jaarlijks komt er miljarden euro’s onrechtmatig in verkeerde handen terecht; geschat wordt ruim € 600 per hoofd van de bevolking. Er wordt onderscheid gemaakt tussen horizontale en verticale fraude. Bij verticale fraude is de overheid de benadeelde. Verticale fraude is onderverdeeld in fiscale fraude, zorgfraude, sociale zekerheidsfraude, subsidiefraude en fraude bij openbare aanbestedingen. Bij horizontale fraude is er sprake van fraude tussen mensen en bedrijven. Horizontale fraude is onderverdeeld in sjoemelen in faillissementen, verzekeringen, beleggingen, acquisitiefraude en voorschotfraude.
ZZP fraude
Het gaat over een zakelijk gekochte postzegel die je op de vakantiekaart plakt, een grote zakenreis met veel privé-uitstapjes (je bent er toch!) tot een complete verbouwing voor een ‘werkkamer’. De meest voorkomende frauduleuze handelingen van zzp’ers zijn Omzet niet opgeven aan Belastingdienst (het ordinaire zwartwerken), Meer BTW voor gemaakte kosten opvoeren bij de aangifte OmzetBelasting (bijv. voor privé-aankopen), Bij de InkomstenBelasting niet-zakelijke kosten opvoeren (extra overnachting, lunch met vrienden, videocamera die in theorie bedoeld is voor opnemen workshops, etc.), Meer kilometers zakelijk opvoeren dan werkelijk gereden, Meer tijd noteren dan werkelijk aan het bedrijf besteed (i.v.m. uren voor de zelfstandigenaftrek), Meer uren in rekening brengen bij de klant dan werkelijk gemaakt.
Declaratiefraude
Onder declaratiefraude valt foutieve bonnen ingeboekt, vreemde spookfacturen in uw administratie, kosten voor niet gemaakte zakenreizen of vermiste voorraad boekingen kan duiden op declaratiefraude. Bij veel declaratie onderzoeken zijn er sporen van financiële fraude in de administratie verborgen. Het analyseren van de boekhouding vanuit een ander perspectief, levert vaak goede resultaten. Fraude met declaraties herkennen: Wanneer iemand binnen uw bedrijf argwaan wekt, zouden bepaalde signalen kunnen wijzen op fraude waarbij er geld verduisterd wordt of financiën direct naar deze persoon/personen vloeien. Voorbeelden van deze signalen zijn onder andere een plotseling hoog uitgavenpatroon, dure nieuwe auto(s),afwijkend declaratiegedrag, ernstige financiële problemen, vreemde relatie(s), het niet opnemen van verlofdagen, vaak stiekem privé telefoneren op de zaak, aankoopbonnen laten verdwijnen, de voorraad administratie is niet up-to-date of een algemene rommelige administratie.
Valse administratie
Het voorhanden hebben van een valse of vervalste administraties en dit gebruiken voor het plegen van valsheid in geschrift, faillissementsfraude of BTW-fraude en overige fiscale fraude is strafbaar. Stelselmatig bedrijfsadministratie valselijk opmaken, inkoopfacturen met betrekking tot aankopen die niet kloppen, mede op basis van valse administratievoering opzettelijk onjuiste (suppletie)aangiften omzetbelasting doen, verslaggevingsfraude en de daarbij samenhangende zaken als jaarrekeningfraude, resultaat-manipulatie (omzet- winstmanipulatie), Matching, Creative Accounting, Window Dressing, Earn-Out Fee en Cooking the books zijn enkele termen die met valse administratievoering te maken kunnen hebben.
Fiscaal strafrecht
De Belastingdienst heeft bevoegdheden zoals informatiebeschikking en omkering van de bewijslast en de gevolgen van een onderzoek kunnen enorm zijn voor uw onderneming. Bij vermoedens van belastingfraude kan strafvervolging ingesteld of een boete opgelegd n.a.v de informatievoorziening verkregen uit onderzoek door de FIOD. Als ondernemer dient u op de hoogte te zijn van uw rechtspositie en van de valkuilen bij een onderzoek waaraan u medewerking gaat verlenen. Indien de FIOD u wil onderwerpen aan een verhoor, is het raadzaam om vooraf een fiscaal strafrecht in te schakelen die u van advies kan voorzien.
U kunt bij Meld.nl terecht voor al uw vragen over fraude. Bij schade, aangifte, dagvaarding, onderzoek, claims en procedures is het raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen.
Kosten
Meld.nl heeft vooraf voor u naar de mogelijkheden gekeken om uw kosten te beperken, want advocaten, mediators en juristen zijn duur. In het slechtste geval moet u de kosten zelf dragen, maar het kan ook zijn dat niet u, maar de overheid, de rechtsbijstandsverzekeraar of de tegenpartij de kosten betaalt.
Zodra wij het ingevulde meldformulier hebben ontvangen, analyseren wij uw melding en toetsen wij uw zaak op risico’s en kansen en of het (financieel) haalbaar is om een zaak te starten. Is dat het geval, dan gaan wij op zoek naar een juridische dienstverlener binnen ons netwerk die het meest geschikt is om uw zaak op te pakken. Meld.nl werkt ook met zelfstandige advocaten, mediators en juristen. Die hebben de expertise, maar niet de overhead van een grote kantoor. Zo komt u niet achteraf voor vervelende verrassingen te staan. U bent vrij in uw keuze om een opdracht aan te gaan.
Privacy
Meld.nl verwerkt persoonsgegevens in het kader van het realiseren van zijn doelstellingen. De bijzondere persoonsgegevens verwerken wij enkel na uw uitdrukkelijke toestemming. Deze toestemming wordt u gevraagd bij het invullen van het meldformulier. Er wordt daarbij strikt vertrouwelijk omgegaan met uw persoonsgegevens en uw persoonsgegevens worden verwerkt en beveiligd conform de AVG-normen.
Neem direct contact op en laat uw melding toetsen door Meld.nl.
U wilt niet in een lange, ingewikkelde en slepende rechtsproces belanden en is het daarom raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen. Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar.
Meld.nl kan op dit moment geen meldingen verwerken; excuses voor het ongemak.