bezwaar Wmo
Bezwaar Wmo melden via Centraal Meldpunt: Meld.nl. Wie zichzelf door ouderdom, ziekte of beperking niet zelfstandig kan redden, kan de gemeente vragen om ondersteuning. Wmo verplicht gemeenten om mensen te helpen die moeite hebben met zelfstandig wonen en deelnemen aan de samenleving. Zij moeten eerst een beroep doen op hun netwerk. Als dat niet lukt, is de gemeente aan zet.
Ondersteuning en voorzieningen
Iedereen die in Nederland verblijft en voor een langere periode ondersteuning nodig heeft en gebruik wil maken van voorzieningen die niet als algemeen gebruikelijk worden beschouwd, kan in aanmerking komen voor Wmo. Dit kan zijn hulp bij het huishouden, hulpmiddelen zoals rolstoel, traplift, woningaanpassingen, beschermd wonen, sommige algemene voorzieningen, verhuizing, aangepast vervoer, begeleiding, thuiszorg, hulp bij maaltijden, hulp met boodschappen doen, hulp bij persoonlijke verzorging.
Indicatie Wmo
Aanvragen van ondersteuning op basis van de Wmo loopt via de gemeente die in overleg vaststeld of u ondersteuning krijgt en in welke vorm en wat de beperkingen en oplossingen zijn. De oplossing kan binnen uw netwerk worden gezocht of in de vorm van algemene of individuele voorzieningen. Gemeenten geven een indicatie bij het voorzien van ondersteuning en verzorging. Wanneer u in aanmerking komt voor Wmo, krijgt u zorg in natura.
PGB
U kunt ook voor persoonsgebonden budget (pgb) kiezen en zelf zorg inkopen. PGB geeft meer vrijheid dan zorg in natura. U kiest de zorgaanbieder zelf; u moet veel zelf regelen en de administratie zelf doen. U kunt uw geldzaken ook uitbesteden aan een budgetbeheerder. U kunt ook voor een combinatie van PGB en zorg in natura kiezen. De gemeente beoordeelt of u een pgb kunt krijgen. PGB uit WMO, Jeugdwet en Wlz wordt betaald door de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Hier gelden de normale bezwaar procedures. PGB uit de Zvw (Zorgverzekeringswet) wordt betaald door het zorgkantoor of de ziektekostenverzekeraar. Bij klachten, bezwaar en geschillen met de zorgverzekeraar, kunt u binnen 12 maanden terecht bij een onafhankelijke klachteninstantie.
Bezwaar en beroep
Heeft de gemeente uw verzoek voor Wmo (gedeeltelijk) afgewezen, dan kunt u bezwaar maken tegen die beslissing. Als de gemeente uw bezwaar ongegrond verklaart, kunt u beroep instellen bij de bestuursrechter. Redenen voor bezwaar of beroep kunnen zijn dat de gemeente weigert u te helpen, verwijst naar een algemeen toegankelijke voorziening, terwijl u maatwerk nodig heeft dat afgestemd is op uw situatie, geen onderzoek heeft gedaan naar uw persoonlijke omstandigheden, een eerder toegezegd budget heeft verlaagd, terwijl uw situatie niet is verbeterd, een te hoge eigen bijdrage vraagt, 6 weken na indiening van uw bezwaarschrift nog niets heeft laten horen, ondanks tussentijdse aanmaning, indicatie onterecht is verlopen en onterecht niet meer wordt verlengd, hulp zonder enig onderzoek of motivering is gestopt of u moet geld terugbetalen.
Herindicatie Wmo
Nadat Wmo is verstrekt zal de gemeente na verloop van tijd kijken of de Wmo nog steeds nodig is. Dit heet een herindicatie. De gemeente doet dan onderzoek om een diagnose te kunnen stellen en wordt in een nieuw onderzoeksverslag vastgesteld. Het kan zijn dat uit het onderzoek naar voren komt dat blijvend zorg en ondersteuning nodig is en kan u verwijzen naar CIZ voor aanvraag Wet Langdurige Zorg. Het kan ook voorkomen dat na WMO-herindicatie uw recht op een WMO-uitkering wordt bijgesteld of stopgezet. Bijvoorbeeld als u een WMO-indicatie heeft gekregen en de uitkering wordt bijgesteld vanwege bijvoorbeeld een voorziening of als u de indicatie wil verlengen of verhogen in verband met de urenbesteding in de thuiszorg. Indien uw uitkering is verlaagd, ondanks dat uw gezondheid verslechterd is, geen budget meer wordt verstrekt voor huishoudelijke hulp, PGB is omgezet naar Zorg in natura of andere problemen bij herindicatie, dan kunt u bezwaar maken en eventueel beroep instellen.
U kunt bij Meld.nl terecht voor al uw vragen over Wmo -PGB. Bij bezwaar en beroep PGB, Wlz, Wmo, Jeugdwet, adminstratieve problemen en overige procedures is het raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen.
Kosten
Meld.nl heeft vooraf voor u naar de mogelijkheden gekeken om uw kosten te beperken, want advocaten, mediators en juristen zijn duur. In het slechtste geval moet u de kosten zelf dragen, maar het kan ook zijn dat niet u, maar de overheid, de rechtsbijstandsverzekeraar of de tegenpartij de kosten betaalt.
Zodra wij het ingevulde meldformulier hebben ontvangen, analyseren wij uw melding en toetsen wij uw zaak op risico’s en kansen en of het (financieel) haalbaar is om een zaak te starten. Is dat het geval, dan gaan wij op zoek naar een juridische dienstverlener binnen ons netwerk die het meest geschikt is om uw zaak op te pakken. Meld.nl werkt ook met zelfstandige advocaten, mediators en juristen. Die hebben de expertise, maar niet de overhead van een grote kantoor. Zo komt u niet achteraf voor vervelende verrassingen te staan. U bent vrij in uw keuze om een opdracht aan te gaan.
Privacy
Meld.nl verwerkt persoonsgegevens in het kader van het realiseren van zijn doelstellingen. De bijzondere persoonsgegevens verwerken wij enkel na uw uitdrukkelijke toestemming. Deze toestemming wordt u gevraagd bij het invullen van het meldformulier. Er wordt daarbij strikt vertrouwelijk omgegaan met uw persoonsgegevens en uw persoonsgegevens worden verwerkt en beveiligd conform de AVG-normen.
Neem direct contact op en laat uw melding toetsen door Meld.nl.
U wilt niet in een lange, ingewikkelde en slepende rechtsproces belanden en is het daarom raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen. Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar.
Meld.nl kan op dit moment geen meldingen verwerken; excuses voor het ongemak.