overtreding rij en rusttijden
Overtreding rij en rusttijden melden via Centraal Meldpunt: Meld.nl. Het transportrecht omvat meerdere specialisaties zoals wegvervoerrecht, zeerecht, luchtrecht, aansprakelijkheid van logistieke dienstverlening, expeditie, opslag, contracten- en verzekeringsrecht. Internationale, nationale logistieke dienstverleners, transporteurs, expediteurs, warehouse-operators, wegvervoer, zeevervoer, binnenvaart, expeditie, physical distribution, bevrachting, opslag, hulpverlening, taxi, personenvervoer, pakkettenbezorging en overige ondernemingen in de transport en logistiek vallen onder het transportrecht.
Rij en rusttijden
Transportbedrijven en chauffeurs van vrachtwagens, openbaar-vervoerbussen en touringcarbussen moeten zich houden aan Europese regels voor rij- en rusttijden die in het Arbeidstijdenbesluit vervoer staan. Werkgever die de Arbeidstijdenwet overtreden kunnen een waarschuwing of boete krijgen. Bij dagelijkse rust verricht de chauffeur geen werkzaamheden en is niet beschikbaar. De dagelijkse rust is minimaal 11 uur achter elkaar zijn. Bij wekelijkse rust is een wekelijkse periode waarin de chauffeur vrij over zijn tijd kan beschikken. Voor taxichauffeurs gelden andere regels. De meeste taxichauffeurs beschikken over de verplichte boordcomputer taxi (BCT). Dit apparaat registreert namelijk de ritten en de rij- en rusttijden van taxichauffeurs. Taxichauffeurs die na hun dienst ook nog ergens anders gaan werken kunnen een boetes krijgen vanwege overtreding van de rusttijden. Rusttijd is is ‘helemaal niet werken’. Taxi’s die zich bijvoorbeeld niet houden aan de verkeersregels kunnen hun ontheffing kwijtraken. Zie ook tachograaf.
Eurovergunning
Het verrichten van beroepsvervoer moet met een Eurovergunning ook wel NIWO vergunning genoemd. Bij de aanvraag worden eisen gesteld zoals de werkelijke en duurzame vestiging, betrouwbaarheid, financiële draagkracht en vakbekwaamheid. De Eurovergunning is vijf jaar geldig en kan daarna worden verlengd. U moet ten alle tijde aan de vergunningvoorwaarden voldoen. De aanvraag voor verlening of verlenging van de communautaire vergunning wordt geweigerd indien toepassing wordt gegeven aan de Beleidsregel toetsing vergunningen beroepsgoederenvervoer aan de Wet Bibob. Rijden zonder een niwo vergunning levert sanctiepunten op. Boete kunnen gauw oplopen tot € 3.400,-. Daarnaast kan een mechanisch hulpmiddel aan worden gebracht op de vrachtauto waarmee de overtreding is gepleegd.
Wanneer de communautaire vergunning is ingetrokken en geen bezwaar tegen de beschikking tot intrekking van de communautaire vergunning is gemaakt, dienen de communautaire vergunning en de gewaarmerkte afschriften, op grond van artikel 3.6 van de wet, binnen één week na inwerkingtreding van de beschikking tot intrekking te worden ingeleverd. Indien de onderneming nalaat om de communautaire vergunning en de gewaarmerkte afschriften in te leveren, kan de NIWO een last onder dwangsom opleggen. Wilt u een bedrijf starten in het beroepsgoederenvervoer en is uw aanvraag voor een Eurovergunning bij de NIWO geweigerd, is uw vergunning ingetrokken of verlopen en niet verlengd, heeft u een dwangsom opgelegd gekregen, neem dan tijdig contact op.
Opmerking: A: In afwijking van artikel 6:16 Awb, schorst het bezwaar, indien ontvankelijk, de werking van het besluit tot afwijzing of intrekking waartegen het is gericht gedurende de bezwaarprocedure. B: In afwijking van het eerste lid wordt de werking van het besluit waartegen een bezwaar is ingediend niet geschorst indien er feiten en omstandigheden zijn die erop wijzen of redelijkerwijze doen vermoeden dat de verleende communautaire vergunning mede zal worden gebruikt om uit gepleegde strafbare feiten verkregen of te verkrijgen, op geld waardeerbare voordelen te benutten, of strafbare feiten te plegen.
Schade en Aansprakelijkheid transport
Zowel de opdrachtgever, de vervoerder en de ontvanger hebben rechten en plichten. Indien de vervoerder zijn plicht om goederen zonder beschadiging, verlies of vertraging af te leveren niet nakomt, kan die aansprakelijk worden gehouden voor de schade die de ontvanger lijdt. De aansprakelijkheid van de vervoerder is beperkt tot een maximumbedrag per kilo, behalve bij opzet. De goederentransportverzekeraar claimt bij de vervoerder of diens verzekeraar. De vervoerder is beperkt aansprakelijk voor schade of verlies en voor vertragingsschade. Voor gevolgschade, bedrijfsstilstand of immateriële schade, is de vervoerder niet aansprakelijk, behalve als er sprake is van opzet. Als opzet is bewezen, is de vervoerder onbeperkt aansprakelijk voor de directe schade en gevolgschade. Bij internationaal (CMR-)vervoer gelden andere regels. Ook als een goederenverzekering is afgesloten kunnen geschillen met de verzekeraar ontstaan over schade.
Juridisch hulp bij transport en logistiek
U kunt bij ons terecht als u schade heeft geleden te wijten aan een bedrijf die moest leveren, of u bent aansprakelijk gesteld voor de schade die door u is veroorzaakt, u gaat een overeenkomst aan met een vaste transporteur en u wilt advies en bijstand in het opstellen, corrigeren, aanpassen of wijzigen van overeenkomsten, de lading is niet aangekomen, gestolen of bedorven, de distributeur komt zijn afspraken niet na, u wilt de juridische risico’s nagaan zoals het checken van de algemene voorwaarden, u wilt procedures starten tegen een onderneming. Bij vervoerovereenkomsten, algemene voorwaarden, procedures, arbitrage en bindend advies, beslagkwesties, ladingschades, vergunningen, aansprakelijkheid en verzekeringen, is het raadzaam om tijdig een transportrecht advocaat in te schakelen.
U kunt bij Meld.nl terecht voor al uw vragen over transportrecht. Bij geschillen, schade, aansprakelijkheid, claims en procedures is het raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen.
Kosten
Meld.nl heeft vooraf voor u naar de mogelijkheden gekeken om uw kosten te beperken, want advocaten, mediators en juristen zijn duur. In het slechtste geval moet u de kosten zelf dragen, maar het kan ook zijn dat niet u, maar de overheid, de rechtsbijstandsverzekeraar of de tegenpartij de kosten betaalt.
Zodra wij het ingevulde meldformulier hebben ontvangen, analyseren wij uw melding en toetsen wij uw zaak op risico’s en kansen en of het (financieel) haalbaar is om een zaak te starten. Is dat het geval, dan gaan wij op zoek naar een juridische dienstverlener binnen ons netwerk die het meest geschikt is om uw zaak op te pakken. Meld.nl werkt ook met zelfstandige advocaten, mediators en juristen. Die hebben de expertise, maar niet de overhead van een grote kantoor. Zo komt u niet achteraf voor vervelende verrassingen te staan. U bent vrij in uw keuze om een opdracht aan te gaan.
Privacy
Meld.nl verwerkt persoonsgegevens in het kader van het realiseren van zijn doelstellingen. De bijzondere persoonsgegevens verwerken wij enkel na uw uitdrukkelijke toestemming. Deze toestemming wordt u gevraagd bij het invullen van het meldformulier. Er wordt daarbij strikt vertrouwelijk omgegaan met uw persoonsgegevens en uw persoonsgegevens worden verwerkt en beveiligd conform de AVG-normen.
Neem direct contact op en laat uw melding toetsen door Meld.nl.
U wilt niet in een lange, ingewikkelde en slepende rechtsproces belanden en is het daarom raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen. Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar. Overtreding rij en rusttijden Overtreding rij en rusttijden
Meld.nl kan op dit moment geen meldingen verwerken; excuses voor het ongemak.