aankoop niet ontvangen
Aankoop niet ontvangen melden via Centraal Meldpunt: Meld.nl. Het consumentenrecht regelt de rechtsverhouding tussen de consument enerzijds en de handelende partij anderzijds. Een consument is juridisch gezien een particulier die een koopovereenkomst aangaat om het persoonlijk gebruik van een zaak en niet om een commercieel gebruik.
Aankoop niet ontvangen
U heeft een bestelling gedaan, het product is inmiddels betaald en de afgesproken levertermijn is verlopen, maar u heeft het product tot op heden niet ontvangen. U heeft herhaaldelijke malen de leverancier herinnerd om alsnog te leveren, maar het heeft niets uitgehaald. Bij niet afspreken van een levertijd geldt een wettelijke levertermijn van 30 dagen. Bij niet leveren krijgt de verkoper nog 2 weken de tijd om te leveren. Wordt na deze termijn niet geleverd, dan mag u de leverancier laten weten dat u van de koop afziet en teruggave van het geld wilt. De verkoper moet u binnen 14 dagen het betaalde bedrag retourneren. Heeft de verkoper uw geld niet terug betaald, dan kunt u die in gebreke stellen. Dit moet schriftelijk waarbij u de overeenkomst eenzijdig heeft ontbonden na het verstrijken van de gestelde termijn. U kunt eventuele geleden schade verhalen na het verstrijken van de in gebreke gestelde termijn. Heeft de verkoper uw geld niet terug betaald of/en als u meent dat u opgelicht bent, dan kunt u contact met ons opnemen voor juridische hulp.
Dwaling en ontbinding overeenkomst
Indien er sprake is van dwaling, dan kunt u een contract ontbinden. Vereiste is dat de verkoper een onjuiste mededeling heeft gedaan of de mededelingsplicht is geschonden door essentiele informatie niet te verstrekken. Om de overeenkomst te ontbinden dient u de verkoper schriftelijk mede te delen dat u de overeenkomst wilt vernietigen. Indien die niet instemt, kunt u om een oordeel van de rechter vragen en verzoeken om alle prestaties terug te draaien, zoals het betalen van de koopprijs.
Schadevergoeding bij wanprestatie en letselschade
Indien een product niet aan de verwachtingen voldoet, de verkoper het product niet repareert of vervangt en ingebreke blijft, dan is er sprake van wanprestantie en kan de overeenkomst worden ontbonden en komt de consument in sommige gevallen in aanmerking voor schadevergoeding. Als u iets koopt, hebt u recht op een goed product. Dat betekent ook dat het product veilig moet zijn. Bent u door het product gewond geraakt, of heeft het product schade veroorzaakt, dan is het product ‘ondeugdelijk’. De verkoper moet dan het probleem voor u oplossen. Voorwaarde is wel dat u het product op een normale manier hebt gebruikt en de gebruiksaanwijzing is gevolgd. Als er sprake is van een gebrekkig of ondeugdelijk product en de veiligheid van het product afwijkt, en u heeft letselschade opgelopen, dan komt u in aanmerking voor schadevergoeding. Soms moet de verkoper deze vergoeding betalen, maar het ook zijn dat de fabrikant of de importeur aansprakelijk is. Dit is afhankelijk van de hoogte van de schade.
Procedure via rechter
Als de leverancier u geen vervangend product wil of kan geven of u geen compensatie biedt of de letselschade niet erkend en geen schadevergoeding betaald, kunt u een procedure starten bij de kantonrechter of civiele rechter. Bedrijven en instellingen die producten en diensten leveren aan consumenten hebben een zorgplicht jegens haar klanten, maar ook van derden wiens belangen in het geding zijn. De complete proceskosten kunnen worden verhaald op de producent. U betaald niets voor de juridische hulp. Bij spoedeisend belang, kunt u een kort geding procedure instellen bij de kantorrechter of civiele rechter. Vanwege de complixiteit van het proces in het consumentenrecht, is het raadzaam om een consumemtenrecht productaansprakelijkheid advocaat in te schakelen.
U kunt bij Meld.nl terecht voor al uw vragen over consumentenrecht. Bij geschillen, schade, aansprakelijkheid, claims en procedures is het raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen.
Kosten
Meld.nl heeft vooraf voor u naar de mogelijkheden gekeken om uw kosten te beperken, want advocaten, mediators en juristen zijn duur. In het slechtste geval moet u de kosten zelf dragen, maar het kan ook zijn dat niet u, maar de overheid, de rechtsbijstandsverzekeraar of de tegenpartij de kosten betaalt.
Zodra wij het ingevulde meldformulier hebben ontvangen, analyseren wij uw melding en toetsen wij uw zaak op risico’s en kansen en of het (financieel) haalbaar is om een zaak te starten. Is dat het geval, dan gaan wij op zoek naar een juridische dienstverlener binnen ons netwerk die het meest geschikt is om uw zaak op te pakken. Meld.nl werkt ook met zelfstandige advocaten, mediators en juristen. Die hebben de expertise, maar niet de overhead van een grote kantoor. Zo komt u niet achteraf voor vervelende verrassingen te staan. U bent vrij in uw keuze om een opdracht aan te gaan.
Privacy
Meld.nl verwerkt persoonsgegevens in het kader van het realiseren van zijn doelstellingen. De bijzondere persoonsgegevens verwerken wij enkel na uw uitdrukkelijke toestemming. Deze toestemming wordt u gevraagd bij het invullen van het meldformulier. Er wordt daarbij strikt vertrouwelijk omgegaan met uw persoonsgegevens en uw persoonsgegevens worden verwerkt en beveiligd conform de AVG-normen.
Neem direct contact op en laat uw melding toetsen door Meld.nl.
U wilt niet in een lange, ingewikkelde en slepende rechtsproces belanden en is het daarom raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen. Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar. Aankoop niet ontvangen
Meld.nl kan op dit moment geen meldingen verwerken; excuses voor het ongemak.