AED klachten
AED klachten melden via Centraal Meldpunt: Meld.nl. Medisch recht of Gezondheidsrecht omvat o.a. de wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO), geneesmiddelenwetgeving, medisch tuchtrecht, klachtrecht, psychiatrisch patiënten-recht en medische aansprakelijkheidsrecht. De wetten moeten erop toezien dat de rechten van de patiënt, zorgverleners en zorgaanbieders beschermt wordt.
AED klachten
In ons land hangen zo’n 10.000 reanimatie-apparaten in onder meer sportkantines, winkels en gemeentehuizen. Als het apparaat is gebruikt, moet deze worden gereset en de batterij en elektroden vervangen. Officieel zijn gereanimeerden of de nabestaanden hier verantwoordelijk voor. In de praktijk is het echter vaak de eigenaar van de AED die opdraait voor de rekening van circa 150 euro. Sinds 1 januari 2016 wordt de nota vergoed uit de basisverzekering, maar vaak blijkt dit lastig te declareren. De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) kreeg klachten over haperende AED’s (Automatische Externe Defibrillators). Daarom heeft zij AED-leveranciers opgeroepen betere informatie te verstrekken bij de aanschaf van deze apparaten. AED’s hebben onderhoud nodig. De Hartstichting beveelt daarom altijd aan om bij de aanschaf van een AED rekening te houden met het onderhoud ervan (bijvoorbeeld door een onderhoudscontract te nemen) en om de AED aan te melden bij een reanimatie oproepsysteem in de meldkamer 112. Dit systeem attendeert de AED eigenaar automatisch op periodiek onderhoud. Als een AED uit het oproepsysteem niet onderhouden is, wordt de AED op non-actief gesteld en zal een andere AED in de buurt van het slachtoffer ingezet worden bij reanimaties.
Gebrekkig product
Er bestaat een aansprakelijkheid als een product gebrekkig is. Een product is gebrekkig als het niet de normen en vereisten voldoet die van het product mag worden verwacht. Factoren als prestatie product, kwaliteit en duur gebruik en tijdstip wanneer het product in het verkeer is gebracht. Een product is gebrekkig indien het niet de veiligheid biedt die men daarvan mag verwachten. Een verkeerde etikettering of gebruiksaanwijzing kan het product ook gebrekkig maken. De producent is aansprakelijk voor de (letsel)schade die het gebrekkig product heeft veroorzaakt. Dit kan zijn waterschade, brandwonden, besmetting, misleiding door onjuiste etikettering. Afhankelijk van het product en situatie wordt vastgesteld wie aansprakelijk wordt gesteld voor de geleden schade bij het aanschaffen en gebruik van een product.
Wie is aansprakelijk
Het eerste lid van artikel 186 van Boek 6 BW maakt het mogelijk de producent van een gebrekkig product aansprakelijk te stellen. Wie onder producent moet worden verstaan staat in het tweede lid van artikel 187. Het moet gaan om de fabrikant van het eindproduct en iedereen die zich als producent presenteert. Wie kan in het kader van productaansprakelijkheid als producent worden aangemerkt? De fabrikant van een eindproduct; De producent van een grondstof; De fabrikant van een onderdeel; Eenieder die zich als producent van het product presenteert. Is de producent/fabrikant buiten de Europese Unie gevestigd, dan wordt de importeur die het product invoert beschouwd als producent. Kan niet worden vastgesteld wie de producent van het product is, dan wordt elke leverancier van het product beschouwd als producent.
Letselschade
De producent is aansprakelijk als schade is veroorzaakt door een gebrekkig product aan een persoon of zaak. De producent heeft een aansprakelijkheidsverzekering en krijgt u te maken met de verzekeraar. Bij vermogensschade omdat het product niet voldoet aan de kwaliteitsnormen, biedt een verzekering geen dekking. Bij schade waar de verzekeraar geen partij is, zal de rechter de schade vaststellen aan de hand van schatting gebaseerd op feiten. U zult de schade, het gebrek en het oorzakelijk verband tussen het gebrek en de schade moeten bewijzen. Het is raadzaam om een advocaat in te schakelen die de geleden schade voor u kan onderbouwen en maximale schadevergoeding voor u kan eisen.
U kunt bij Meld.nl terecht voor al uw vragen over productaansprakelijkheid. Bij geschillen met producent, letselschade, (contra) onderzoek en civielrechtelijke procedures is het raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen.
Kosten
Meld.nl heeft vooraf voor u naar de mogelijkheden gekeken om uw kosten te beperken, want advocaten, mediators en juristen zijn duur. In het slechtste geval moet u de kosten zelf dragen, maar het kan ook zijn dat niet u, maar de overheid, de rechtsbijstandsverzekeraar of de tegenpartij de kosten betaalt.
Zodra wij het ingevulde meldformulier hebben ontvangen, analyseren wij uw melding en toetsen wij uw zaak op risico’s en kansen en of het (financieel) haalbaar is om een zaak te starten. Is dat het geval, dan gaan wij op zoek naar een juridische dienstverlener binnen ons netwerk die het meest geschikt is om uw zaak op te pakken. Meld.nl werkt ook met zelfstandige advocaten, mediators en juristen. Die hebben de expertise, maar niet de overhead van een grote kantoor. Zo komt u niet achteraf voor vervelende verrassingen te staan. U bent vrij in uw keuze om een opdracht aan te gaan.
Privacy
Meld.nl verwerkt persoonsgegevens in het kader van het realiseren van zijn doelstellingen. De bijzondere persoonsgegevens verwerken wij enkel na uw uitdrukkelijke toestemming. Deze toestemming wordt u gevraagd bij het invullen van het meldformulier. Er wordt daarbij strikt vertrouwelijk omgegaan met uw persoonsgegevens en uw persoonsgegevens worden verwerkt en beveiligd conform de AVG-normen.
Neem direct contact op en laat uw melding toetsen door Meld.nl.
U wilt niet in een lange, ingewikkelde en slepende rechtsproces belanden en is het daarom raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen. Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar. AED klachten
Meld.nl kan op dit moment geen meldingen verwerken; excuses voor het ongemak.