AED klachten
AED klachten melden via Centraal Meldpunt Nederland: Meld.nl. In ons land hangen zo’n 10.000 reanimatie-apparaten in onder meer sportkantines, winkels en gemeentehuizen. Als het apparaat is gebruikt, moet deze worden gereset en de batterij en elektroden vervangen. Officieel zijn gereanimeerden of de nabestaanden hier verantwoordelijk voor. In de praktijk is het echter vaak de eigenaar van de AED die opdraait voor de rekening van circa 150 euro. Sinds 1 januari 2016 wordt de nota vergoed uit de basisverzekering, maar vaak blijkt dit lastig te declareren. De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) kreeg klachten over haperende AED’s (Automatische Externe Defibrillators). Daarom heeft zij AED-leveranciers opgeroepen betere informatie te verstrekken bij de aanschaf van deze apparaten. AED’s hebben onderhoud nodig. De Hartstichting beveelt daarom altijd aan om bij de aanschaf van een AED rekening te houden met het onderhoud ervan (bijvoorbeeld door een onderhoudscontract te nemen) en om de AED aan te melden bij een reanimatie oproepsysteem in de meldkamer 112. Dit systeem attendeert de AED eigenaar automatisch op periodiek onderhoud. Als een AED uit het oproepsysteem niet onderhouden is, wordt de AED op non-actief gesteld en zal een andere AED in de buurt van het slachtoffer ingezet worden bij reanimaties. Hulp nodig als organisatie bij onderzoek of als patiënt bij letselschade en procedures? Laat uw melding kosteloos screenen.
meldpuntMeld.nl is het meldpunt voor al uw meldingen