garantie niet nakomen
Garantie niet nakomen melden via Centraal Meldpunt: Meld.nl. Het primaire doel van het aansprakelijkheidsrecht is herstel of compensatie van geleden schade. Aansprakelijkheidsrecht heeft veel raakvlakken met andere rechtsgebieden zoals bijvoorbeeld het contractenrecht, arbeidsrecht, vastgoedrecht en consumentenrecht. Bij productaansprakelijkheid gaat het niet om het gebrekkige product zelf, maar om de schade die door een product met gebreken is veroorzaakt.
Garantie
U bent een overeenkomst aangegaan, en heeft u zich aan de afspraken van de overeenkomst gehouden, heeft u betaald en is er geleverd, maar de andere partij houdt zich niet aan de garanties die zijn afgegeven bij het aangaan van de overeenkomst. U heeft binnen 6 maanden recht op vervanging of reparatie, tenzij bewezen kan worden door de verkoper dat u het product stuk heeft gemaakt. Het kan ook zijn dat de fabrikant aanvullende garantie heeft en daar een beroep op kan worden gedaan. Bij reparatie tijdens de garantieperiode gaat de garantie niet opnieuw in. Is de andere partij niet van plan om zich aan de afspraken, dan kunt u de overeenkomst ontbinden, waarbij alle verplichtingen uit de overeenkomst komen te vervallen. Als de andere partij niet meewerkt aan de ontbinding dan kunt u de rechter stappen en schadevergoeding eisen.
Gebrekkig product
Er bestaat een aansprakelijkheid als een product gebrekkig is. Een product is gebrekkig als het niet de normen en vereisten voldoet die van het product mag worden verwacht. Factoren als prestatie product, kwaliteit en duur gebruik en tijdstip wanneer het product in het verkeer is gebracht. Een product is gebrekkig indien het niet de veiligheid biedt die men daarvan mag verwachten. Een verkeerde etikettering of gebruiksaanwijzing kan het product ook gebrekkig maken. De producent is aansprakelijk voor de (letsel)schade die het gebrekkig product heeft veroorzaakt. Dit kan zijn waterschade, brandwonden, besmetting, misleiding door onjuiste etikettering. Afhankelijk van het product en situatie wordt vastgesteld wie aansprakelijk wordt gesteld voor de geleden schade bij het aanschaffen en gebruik van een product.
Wie is aansprakelijk
Het eerste lid van artikel 186 van Boek 6 BW maakt het mogelijk de producent van een gebrekkig product aansprakelijk te stellen. Wie onder producent moet worden verstaan staat in het tweede lid van artikel 187. Het moet gaan om de fabrikant van het eindproduct en iedereen die zich als producent presenteert. Wie kan in het kader van productaansprakelijkheid als producent worden aangemerkt? De fabrikant van een eindproduct; De producent van een grondstof; De fabrikant van een onderdeel; Eenieder die zich als producent van het product presenteert. Is de producent/fabrikant buiten de Europese Unie gevestigd, dan wordt de importeur die het product invoert beschouwd als producent. Kan niet worden vastgesteld wie de producent van het product is, dan wordt elke leverancier van het product beschouwd als producent.
Letselschade
De producent is aansprakelijk als schade is veroorzaakt door een gebrekkig product aan een persoon of zaak. De producent heeft een aansprakelijkheidsverzekering en krijgt u te maken met de verzekeraar. Bij vermogensschade omdat het product niet voldoet aan de kwaliteitsnormen, biedt een verzekering geen dekking. Bij schade waar de verzekeraar geen partij is, zal de rechter de schade vaststellen aan de hand van schatting gebaseerd op feiten. U zult de schade, het gebrek en het oorzakelijk verband tussen het gebrek en de schade moeten bewijzen. Het is raadzaam om een advocaat in te schakelen die de geleden schade voor u kan onderbouwen en maximale schadevergoeding voor u kan eisen.
U kunt bij Meld.nl terecht voor al uw vragen over productaansprakelijkheid. Bij geschillen met producent, letselschade, (contra) onderzoek en civielrechtelijke procedures is het raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen.
Kosten
Meld.nl heeft vooraf voor u naar de mogelijkheden gekeken om uw kosten te beperken, want advocaten, mediators en juristen zijn duur. In het slechtste geval moet u de kosten zelf dragen, maar het kan ook zijn dat niet u, maar de overheid, de rechtsbijstandsverzekeraar of de tegenpartij de kosten betaalt.
Zodra wij het ingevulde meldformulier hebben ontvangen, analyseren wij uw melding en toetsen wij uw zaak op risico’s en kansen en of het (financieel) haalbaar is om een zaak te starten. Is dat het geval, dan gaan wij op zoek naar een juridische dienstverlener binnen ons netwerk die het meest geschikt is om uw zaak op te pakken. Meld.nl werkt ook met zelfstandige advocaten, mediators en juristen. Die hebben de expertise, maar niet de overhead van een grote kantoor. Zo komt u niet achteraf voor vervelende verrassingen te staan. U bent vrij in uw keuze om een opdracht aan te gaan.
Privacy
Meld.nl verwerkt persoonsgegevens in het kader van het realiseren van zijn doelstellingen. De bijzondere persoonsgegevens verwerken wij enkel na uw uitdrukkelijke toestemming. Deze toestemming wordt u gevraagd bij het invullen van het meldformulier. Er wordt daarbij strikt vertrouwelijk omgegaan met uw persoonsgegevens en uw persoonsgegevens worden verwerkt en beveiligd conform de AVG-normen.
Neem direct contact op en laat uw melding toetsen door Meld.nl.
U wilt niet in een lange, ingewikkelde en slepende rechtsproces belanden en is het daarom raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen. Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar. Garantie niet nakomen Garantie niet nakomen
Meld.nl kan op dit moment geen meldingen verwerken; excuses voor het ongemak.