Meld.nl

Centraal Meldpunt Nederland

  • Home
  • Meld thema's
    • Misdaad (Anoniem) MeldenOnafhankelijk
    • Misstanden (Anoniem) MeldenWaarborg privacy; zowel melder als betrokkene
    • Fraude (Anoniem) MeldenHorizontaal (burgers/bedrijven slachtoffer) – Verticaal (misbruik gemeenschapsgeld)
    • Cybercrime (Anoniem) Melden60% bedrijfsleven getroffen
    • Discriminatie MeldenStrafrechtelijk, Civielrechtelijk, Bestuursrechtelijk aanpakken
    • Overlast Aanpakken
    • Overtredingen (Anoniem) Melden
    • Gemeente ZakenLoket voor al uw gemeente zaken
    • Onderzoek Instellen
    • MediationToegang tot het recht zonder advocaat en rechter
    • Juridisch MeldpuntUw roadmap voor het navigeren van juridische zaken
    • Aanbestedingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Arbeidsrecht
    • Belastingrecht
    • Beslag en Executierecht
    • Bestuursrecht
    • Burenrecht
    • Consumentenrecht
    • Contractenrecht
    • Dierenrechten
    • Erfrecht
    • Gezondheidsrecht
    • GrondrechtenOndanks toetsingsverbod doorwerking in uw zaak
    • Huurrecht
    • Insolventierecht
    • Intellectuele Eigendom
    • Internationaal Recht
    • Letselschade
    • Medisch Recht
    • Omgevingsrecht
    • Ondernemingsrecht
    • Personen- en Familierecht
    • Privacyrecht
    • Sociale Zekerheidsrecht
    • Strafrecht
    • Transportrecht
    • Vastgoedrecht
    • VergunningenAanvraag, Afwijzing, Intrekking, Wijziging
    • Verkeersrecht
    • Verzekeringsrecht
    • Vreemdelingenrecht
    • Zedenzaken
Je bent hier: Home / Meldsoorten / geen geld terug bij retour

geen geld terug bij retour melden

geen geld terug bij retour 

Geen geld terug bij retour melden via Centraal Meldpunt: Meld.nl.


Wanneer een consument een product retourneert, bijvoorbeeld omdat het niet bevalt of defect is, heeft hij in veel gevallen recht op terugbetaling van het aankoopbedrag. Dit recht is vooral van toepassing bij consumentenkoop op afstand (zoals online aankopen) of buiten de verkoopruimte. Problemen ontstaan als een winkel of webshop weigert het geld terug te storten na een retourzending, of alleen een tegoedbon of omruiling aanbiedt terwijl de consument recht heeft op terugbetaling.


Onderwerpen die onder “geen geld terug bij retour” vallen

  • Terugbetaling na retour bij koop op afstand (online, telefonisch, buiten verkoopruimte)

  • Bedenktijd en herroepingsrecht (meestal 14 dagen)

  • Terugbetaling bij gebrekkig of niet-conform product

  • Omruilen of tegoedbon in plaats van geld terug

  • Verwerkingstermijn voor terugbetaling (maximaal 14 dagen na ontbinding)

  • Uitzonderingen op het recht op geld terug (maatwerk, bederfelijke waar, verzegelde producten)

  • Bewijslast van retourzending en ontvangst door verkoper

  • Klachtenprocedures bij verkoper, geschillencommissie of toezichthouder

  • Civielrechtelijke procedures bij de rechter


Belangrijkste wetgeving

De belangrijkste wet die van toepassing is op terugbetaling bij retour is het Burgerlijk Wetboek Boek 7 (artikelen over consumentenkoop, levering, conformiteit, ontbinding, herroepingsrecht en schadevergoeding)1.

  • Bij koop op afstand en buiten de verkoopruimte geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen, waarbinnen de consument zonder opgave van reden mag retourneren en recht heeft op terugbetaling van het volledige aankoopbedrag.

  • Bij gebrekkige of niet-conforme producten heeft de consument recht op herstel, vervanging of terugbetaling.

  • De verkoper moet binnen 14 dagen na ontbinding het betaalde bedrag terugstorten via hetzelfde betaalmiddel, tenzij anders overeengekomen.

  • De verkoper mag geen tegoedbon of omruiling afdwingen als de consument recht heeft op geld terug.


In welke gevallen de Consumentenrecht advocaat inschakelen

Een Consumentenrecht advocaat is essentieel bij:

  • Weigering van de verkoper om het aankoopbedrag terug te betalen na retour

  • Onterechte beperking tot tegoedbon of omruiling

  • Geschillen over de toepasselijkheid van het herroepingsrecht of uitzonderingen daarop

  • Problemen met bewijs van retourzending of ontvangst

  • Procedures bij de kantonrechter, civiele rechter of geschillencommissie

  • Bestuursrechtelijke stappen bij toezichthouders (zoals ACM)

  • Signalering van mogelijke strafrechtelijke aspecten (zoals oplichting of misleiding)


Belangrijkste ondersteuning van de advocaat Geen geld terug bij retour

  • Juridisch advies over rechten en plichten bij retour en terugbetaling

  • Opstellen van klachtenbrieven, ingebrekestellingen en formele correspondentie

  • Begeleiden van de consument bij civielrechtelijke procedures (terugvordering, schadevergoeding, ontbinding)

  • Vertegenwoordiging bij de rechter of geschillencommissie

  • Onderhandelen met de verkoper over terugbetaling of compensatie

  • Adviseren over bewijsvoering, documentatie en consumentenrechten

  • Ondersteunen bij bestuursrechtelijke stappen (zoals klachten bij toezichthouders)

  • Signaleren van mogelijke strafrechtelijke aspecten


Waarborgen van privacy en anonimiteit bij meldingen en procedures, in lijn met het privacyprotocol van Meld.nl.


Dit overzicht biedt een roadmap voor het navigeren van Consumentenrecht zaken. Dit proces vereist zorgvuldige documentatie en snelle actie. Meld.nl fungeert als een tussenschakel voor civielrechtelijke, bestuursrechtelijke en strafrechtelijke stappen. Voor het behartigen van de gerechtvaardigde belangen, is bijstand van een Consumentenrecht advocaat essentieel.


 

meldpunt

Meld.nl kan op dit moment geen meldingen verwerken; excuses voor het ongemak.

Meld.nl kan op dit moment geen meldingen aannemen en verwerken, excuses voor het ongemak.

Anoniem Misdaad Melden 

Geschil –  Klacht – Overlast – (letsel)schade – Cybercrime 

Arbeidsrecht – Bestuursrecht – Belastingrecht – Beslag- en Executierecht – Burenrecht – Consumentenrecht –  Familierecht – Huurrecht – IE-Recht – Medisch Recht – Milieurecht- Ondernemingsrecht – Privacyrecht– Sociale Zekerheidsrecht – Strafrecht – Vastgoedrecht – Verkeersrecht – Vermogensrecht – Verzekeringsrecht – Vreemdelingenrecht 

Meldpunt Collectief Schadevergoeding. 

Copyright © 2023-2024

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Copyright
  • Diensten