geschil met reisorganisatie
Geschil met reisorganisatie melden via Centraal Meldpunt: Meld.nl. Het consumentenrecht regelt de rechtsverhouding tussen de consument enerzijds en de handelende partij anderzijds. Consumentenrecht biedt de particulier bescherming tegen de professioneel handelende partij.
Geschil
De meeste geschillen met een reisbureau gaat over de garantie, de reis(programma), vervoer en de accommodatie. Als de reis niet is gegaan zoals gepland en als er fouten zijn gemaakt bij de boeking kan de reisorganisator verantwoordelijk worden gehouden. Als een losse geboekte vlucht geannuleerd is, moet u het geschil voorleggen bij de luchtvaartmaatschappij. Het komt weleens voor dat een reisbureau zich niet aan de wettelijke garantieverplichtingen houdt, zoals geld terug garantie en de reisorganisatie failliet is gegaan. Het zijn reisorganisaties die niet aangesloten zijn bij SGR, Stichting Garantiefond Reisgelden, die garant staat voor vooruitbetaalde reisgeld.
Verkeer
Heeft u letselschade opgelopen in het buitenland dan geldt niet het Nederlands recht. Heeft u letselschade door een auto ongeval in het buitenland opgelopen, dan is afhankelijk van het land of die aangesloten is bij het Haags Verkeersongevallenverdrag (HVV) of u volgens Nederlands recht of het recht van het land van verblijf de schade kunt verhalen. Het is van belang dat u uw zaak goed laat toetsen door een gespecialiseerde juridische dienstverlener die kennis heeft over het land en zijn wetten en procedures.
Reisorganisatie
Indien de reisorganisatie de afspraken uit de reisovereenkomst niet is nagekomen en was de reis met overnachting en vervoer of verblijf, dan kunt u schadevergoeding vragen. Als de reis niet verloopt volgens verwachtingen van de reiziger, moet de reisorganisator de schade van de reiziger vergoeden. Betreft het een georganiseerde reis, dan is de reisorganisator verplicht tot uitvoering van de overeenkomst overeenkomstig de verwachtingen die de reiziger op grond van de overeenkomst redelijkerwijs mag hebben. Loopt u tijdens de reis letselschade op, dan is de reisorganisator verplicht de schade te vergoeden, tenzij het niet de schuld is van de reisorganisator of in elk geval de oorzaak van het ongeval ligt bij een ander die niet bij de organisatie van de reis betrokken is. De reisorganisator is ook aansprakelijk voor het handelen van een busmaatschappij, eigenaar van een appartementencomplex, zwembad, dierentuin of pretpark. Als u en het reisbureau niet tot een oplossing komt, als u extra kosten heeft gemaakt vanwege niet nakomen van de afspraken door de reisorganisatie, als er sprake is van misgelopen reisgenot, dan kunt u voor de geleden schade schadevergoeding vragen vanwege niet nakomen van de verplichtingen door het reisbureau.
Vliegreis
Indien gedurende een vliegtuigreis, letselschade is ontstaan te wijten aan een ander; dat kan de vliegtuigmaatschappij zijn, het vliegveld of een medepassagier, dan kan de veroorzaker aansprakelijk worden gesteld voor de schade. Wanneer een vliegtuig een gebrek vertoont en de passagier als gevolg daarvan schade lijdt, kan de producent aansprakelijk worden gesteld. In de wet staat namelijk, dat de producent aansprakelijk is voor de geleden schade door het product. Als letselschadeslachtoffer bij een vliegreis krijg je ongewild te maken met complexe regels en procedures en is het raadzaam om een letselschade expert in te schakelen.
Schadeberekening
Als aansprakelijkheid kan worden vastgesteld, dan heeft de benadeelde partij recht op schadevergoeding. Bij veel voorkomende schade is de verzekeraar de wederpartij, die bij onderzoek van de schadeclaim een schade expert inschakelt. Voor schade onder een bepaalde bedrag wordt vaak geen schade expert ingeschakeld omdat de kosten van het onderzoek niet opweegt tegen het schadebedrag. De schade expert dient de belangen van de verzekeraar en de verzekeraar wilt niet te veel betalen. U hoeft niet akkoord te gaan met het schadebedrag die de verzekeraar heeft vastgesteld. Het is raadzaam om een contra-expert in te schakelen die alleen de belangen van u de verzekerde voor ogen heeft en voor u de daadwerkelijke schade kan berekenen. Bij schade zaken waar de verzekeraar geen partij is, zal de rechter de schade vaststellen aan de hand van schatting gebaseerd op feiten. Het is raadzaam om een advocaat in te schakelen die de geleden schade zo goed mogelijk kan onderbouwen met analyses en bewijsstukken en de schade inzichtelijk kan maken en voor u maximale schadevergoeding kan eisen.
U kunt bij Meld.nl terecht voor al uw vragen over consumentenrecht. Bij berekening schadeclaim, (letsel)schade, geschillen en (klachten)procedures is het raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen. Kosten Zodra wij het ingevulde meldformulier hebben ontvangen, analyseren wij uw melding en toetsen wij uw zaak op risico’s en kansen en of het (financieel) haalbaar is om een zaak te starten. Is dat het geval, dan gaan wij op zoek naar een juridische dienstverlener binnen ons netwerk die het meest geschikt is om uw zaak op te pakken. Meld.nl werkt ook met zelfstandige advocaten, mediators en juristen. Die hebben de expertise, maar niet de overhead van een grote kantoor. Zo komt u niet achteraf voor vervelende verrassingen te staan. U bent vrij in uw keuze om een opdracht aan te gaan. Privacy Neem direct contact op en laat uw melding toetsen door Meld.nl.
Meld.nl heeft vooraf voor u naar de mogelijkheden gekeken om uw kosten te beperken, want advocaten, mediators en juristen zijn duur. In het slechtste geval moet u de kosten zelf dragen, maar het kan ook zijn dat niet u, maar de overheid, de rechtsbijstandsverzekeraar of de tegenpartij de kosten betaalt.
Meld.nl verwerkt persoonsgegevens in het kader van het realiseren van zijn doelstellingen. De bijzondere persoonsgegevens verwerken wij enkel na uw uitdrukkelijke toestemming. Deze toestemming wordt u gevraagd bij het invullen van het meldformulier. Er wordt daarbij strikt vertrouwelijk omgegaan met uw persoonsgegevens en uw persoonsgegevens worden verwerkt en beveiligd conform de AVG-normen.
U wilt niet in een lange, ingewikkelde en slepende rechtsproces belanden en is het daarom raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen. Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar. Geschil met reisorganisatie Geschil met reisorganisatie
Meld.nl kan op dit moment geen meldingen verwerken; excuses voor het ongemak.