in gebreke stellen
In gebreke stellen via Centraal Meldpunt: Meld.nl. Het primaire doel van het aansprakelijkheidsrecht is herstel of compensatie van geleden schade. Aansprakelijkheidsrecht heeft veel raakvlakken met andere rechtsgebieden zoals bijvoorbeeld het contractenrecht, arbeidsrecht, vastgoedrecht en consumentenrecht. Bij productaansprakelijkheid gaat het niet om het gebrekkige product zelf, maar om de schade die door een product met gebreken is veroorzaakt.
In gebreke stellen
Wanneer u een product heeft gekocht die het niet blijkt te doen of een dienst niet word uitgevoerd, dan dient u de verkoper in gebreke te stellen. Een ingebrekestelling is een schriftelijke mededeling waarin u als koper de verkoper aanmaant om alsnog binnen een redelijke termijn aan zijn verplichtingen te voldoen. Hoe stelt u een verkoper in gebreke: U stuurt een brief aan de verkoper, bij voorkeur aangetekend. Mocht de verkoper op een later moment stellen de brief niet te hebben ontvangen, dan kunt u indien de brief aangetekend is verzonden allereerst aantonen dat de brief is verzonden en daarbij ook nog op welk moment. Als de verkoper binnen de gestelde termijn toch niet aan zijn verplichtingen voldoet, raakt de verkoper in verzuim. Verzuim is vaak nodig om vervolgens juridisch actie tegen de verkoper te kunnen ondernemen, bijvoorbeeld als u een schadevergoeding wilt vorderen.
Civiel recht en Kort geding bij spoedeisend belang
Afhankelijk van de aard van de schade en hoogte van het geeiste schadebedrag kunt u een civielrechtelijke procedure aanspannen. Indien er sprake is van een spoedeisend belang, bijvoorbeeld als de wederpartij weigert (een deel van) de schadevergoeding te betalen, dan is een snelle uitspraak van de rechter gewenst. In een spoedprocedure wordt de civiele rechter verzocht om een snelle (voorlopige) beslissing te nemen over de schade en schadevergoeding. De uitspraak in een kort geding is geen definitieve oordeel. Hoger beroep kan worden ingesteld om een bodemprocedure bij het gerechtshof te starten, maar vaak respecteren beide partijen de voorlopige uitspraak van de voorzieningsrechter. De gedaagde is niet verplicht om een advocaat in te schakelen. Dit geldt wel voor de eiser.
U kunt bij Meld.nl terecht voor al uw vragen over ingebrekestelling en aansprakelijkheid. Bij geschillen, letselschade, (contra) onderzoek en civielrechtelijke procedures is het raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen.
Kosten
Meld.nl heeft vooraf voor u naar de mogelijkheden gekeken om uw kosten te beperken, want advocaten, mediators en juristen zijn duur. In het slechtste geval moet u de kosten zelf dragen, maar het kan ook zijn dat niet u, maar de overheid, de rechtsbijstandsverzekeraar of de tegenpartij de kosten betaalt.
Zodra wij het ingevulde meldformulier hebben ontvangen, analyseren wij uw melding en toetsen wij uw zaak op risico’s en kansen en of het (financieel) haalbaar is om een zaak te starten. Is dat het geval, dan gaan wij op zoek naar een juridische dienstverlener binnen ons netwerk die het meest geschikt is om uw zaak op te pakken. Meld.nl werkt ook met zelfstandige advocaten, mediators en juristen. Die hebben de expertise, maar niet de overhead van een grote kantoor. Zo komt u niet achteraf voor vervelende verrassingen te staan. U bent vrij in uw keuze om een opdracht aan te gaan.
Privacy
Meld.nl verwerkt persoonsgegevens in het kader van het realiseren van zijn doelstellingen. De bijzondere persoonsgegevens verwerken wij enkel na uw uitdrukkelijke toestemming. Deze toestemming wordt u gevraagd bij het invullen van het meldformulier. Er wordt daarbij strikt vertrouwelijk omgegaan met uw persoonsgegevens en uw persoonsgegevens worden verwerkt en beveiligd conform de AVG-normen.
Neem direct contact op en laat uw melding toetsen door Meld.nl.
U wilt niet in een lange, ingewikkelde en slepende rechtsproces belanden en is het daarom raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen. Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar.
Meld.nl kan op dit moment geen meldingen verwerken; excuses voor het ongemak.