lening fraude
Lening fraude melden via Centraal Meldpunt: Meld.nl. Het consumentenrecht regelt de rechtsverhouding tussen de consument enerzijds en de handelende partij anderzijds. Een consument is juridisch gezien een particulier die een koopovereenkomst aangaat om het persoonlijk gebruik van een zaak en niet om een commercieel gebruik. Rechtspersonen zijn geen consument.
Lening fraude
Aanbieders van leningen zijn verplicht een vergunning te hebben om leningen aan te kunnen bieden. Het komt vaker voor dat cosumenten die krap zitten of hoge schulden hebben en geen leningen kunnen krijgen bij de bank terecht komen bij illegale kredietaanbieders. Het zijn websites of advertenties die illegale leningen of verdachte leningen aanbieden. De malafide leningverstrekkers adverteren vaak met “leningen zonder Bureau Krediet Registratie (BKR)”. De oplichter biedt meestal goedkope leningen aan zonder dat er een BKR toetsing hoeft plaats te vinden en papieren zoals een loonstrook, werkgeversverklaring, bankafschriften, etc overlegd hoeft te worden. De websites voldoen niet aan de voorwaarden waar een normale website die financiële producten aanbied aan moet voldoen, de aanbieder heeft geen echte contactgegevens, zoals een fysiek adres en staat niet geregistreerd als officiële aanbieder. De consument moet eerst kosten betalen, in de vorm van verzekeringspremie of administratiekosten om in aanmerking te komen voor de lening. Consumenten betalen voor de kosten, maar krijgen uiteindelijk geen lening. Zo proberen de oplichters relatieve kleine bedragen binnen te slepen.
BKR registratie
Bepaalde factoren kunnen een rol spelen waardoor uw aanvraag voor een lening bij een reguliere kredietverstrekker gedeeltelijk of geheel wordt afgewezen. De geldverstrekker kijkt naar uw leengedrag in het verleden. Een aflossingsprobleem van een hypotheek of lening in het verleden, een achterstand of als u gestopt bent met betalen, kan een BKR code op uw naam opleveren. Stichting BKR doet de codering, die financiële instellingen kunnen inzien. Het komt vaker voor dat de genoteerde gegevens en BKR codering niet klopt en u af wilt van de (verkeerde) notering.
U kunt bij Meld.nl terecht voor al uw vragen over consumentenrecht. Bij BKR registratie, voorwaarden, uitzonderingen, geschillen, verzekeringen en procedures is het raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen.
Kosten Zodra wij het ingevulde meldformulier hebben ontvangen, analyseren wij uw melding en toetsen wij uw zaak op risico’s en kansen en of het (financieel) haalbaar is om een zaak te starten. Is dat het geval, dan gaan wij op zoek naar een juridische dienstverlener binnen ons netwerk die het meest geschikt is om uw zaak op te pakken. Meld.nl werkt ook met zelfstandige advocaten, mediators en juristen. Die hebben de expertise, maar niet de overhead van een grote kantoor. Zo komt u niet achteraf voor vervelende verrassingen te staan. U bent vrij in uw keuze om een opdracht aan te gaan. Privacy Neem direct contact op en laat uw melding toetsen door Meld.nl.
Meld.nl heeft vooraf voor u naar de mogelijkheden gekeken om uw kosten te beperken, want advocaten, mediators en juristen zijn duur. In het slechtste geval moet u de kosten zelf dragen, maar het kan ook zijn dat niet u, maar de overheid, de rechtsbijstandsverzekeraar of de tegenpartij de kosten betaalt.
Meld.nl verwerkt persoonsgegevens in het kader van het realiseren van zijn doelstellingen. De bijzondere persoonsgegevens verwerken wij enkel na uw uitdrukkelijke toestemming. Deze toestemming wordt u gevraagd bij het invullen van het meldformulier. Er wordt daarbij strikt vertrouwelijk omgegaan met uw persoonsgegevens en uw persoonsgegevens worden verwerkt en beveiligd conform de AVG-normen.
U wilt niet in een lange, ingewikkelde en slepende rechtsproces belanden en is het daarom raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen. Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar.
Meld.nl kan op dit moment geen meldingen verwerken; excuses voor het ongemak.