schadeclaim indienen vliegtuig vertraging
Schadeclaim indienen vliegtuig vertraging via Centraal Meldpunt: Meld.nl. Het consumentenrecht regelt de rechtsverhouding tussen de consument enerzijds en de handelende partij anderzijds. Consumentenrecht biedt de particulier bescherming tegen de professioneel handelende partij.
Vlucht vertraagd, overgeboekt of geannuleerd
Is uw vlucht vertraagd, overgeboekt of geannuleerd, dan kunt u schadevergoeding aanvragen bij de luchtvaartmaatschappij. U maakt kans op schadevergoeding als de vlucht vanaf een luchthaven in de Europese Unie ging, de vlucht naar een luchthaven in de Europese Unie ging met een luchtvaartmaatschappij die in de EU is gevestigd, de vlucht meer dan drie uur is vertraagd, geen sprake was van een ‘buitengewone omstandigheid’: vertraging waar de luchtvaartmaatschappij niets aan heeft kunnen doen, zoals bij slecht weer, politieke onrust, een staking of een vogel in de motor. Volgens de Europese Verordening 261/2004 zijn airlines verplicht een compensatie te betalen als een vlucht is vertraagd. De passagier krijgt compensatie voor het tijdsverlies. Ook indien de vertraging is ontstaan buiten de EU en u moest overstappen buiten de EU om uw bestemming te bereiken en de vertraging is meer dan 3 uren. Indien u niet aan alle voorwaarden voldoet en uw vlucht vertraagd is buiten de EU, dan kunt u geen schadeclaim indienen. U heeft dan wel recht op verzorging. Dit is geregeld in het Verdrag van Montreal. En onder dit verdrag vallen bijna alle landen.
Geschil vanwege Bagage
Is uw bagage vertraagd, verloren of beschadigd geraakt, dan kunt u dit doorgeven aan de luchtvaartmaatschappij waarmee u vloog. Bij schade kunt u schadevergoeding aanvragen bij de luchtvaartmaatschappij. Indien uw bagage vertraagd is, dan kunt u de kosten van zaken zoals kleding, tandenborstel of andere toiletartikelen vergoed krijgen, mits u de bonnen heeft bewaard. De aanvraag voor de vergoeding doet u na 21 dagen nadat u uw koffers in uw bezit heeft. Dit loopt ook via de luchtvaartmaatschappij. Indien u uw bagage verloren bent, en die na 21 dagen na aankomst nog niet in uw bezit is, dan moet de luchtvaartmaatschappij een vergoeding betalen voor de verloren bagage. De vergoeding is maximaal € 1.250. Is uw bagage beschadigd geraakt, dan kunt u binnen binnen 7 dagen om een schadevergoeding vragen bij de luchtvaartmaatschappij. De vergoeding is maximaal € 1.250. Is er meer schade, dan vergoedt de reisverzekeraar de overige schade.
Indien gedurende een vliegtuigreis, letselschade is ontstaan te wijten aan een ander; dat kan de vliegtuigmaatschappij zijn, het vliegveld of een medepassagier, dan kan de veroorzaker aansprakelijk worden gesteld voor de schade. Laatst genoemde is veelal verzekerd voor een dergelijke aansprakelijkheid en krijgt het slachtoffer meestal te maken met een verzekeraar. Naast het geschil neer te leggen bij de desbetreffende instanties kan men letselschade dat ontstaan is door een vliegreis verhalen via een letselschadespecialist. Wanneer een vliegtuig een gebrek vertoont en de passagier als gevolg daarvan schade lijdt, kan de producent aansprakelijk worden gesteld. In de wet staat namelijk, dat de producent aansprakelijk is voor de geleden schade door het product. Als letselschadeslachtoffer bij een vliegreis krijg je ongewild te maken met complexe regels en procedures en is het raadzaam om een letselschade expert in te schakelen.
U kunt bij Meld.nl terecht voor al uw vragen over consumentenrecht. Bij berekening schadeclaim, (letsel)schade, geschillen en (klachten)procedures is het raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen.
Kosten
Meld.nl heeft vooraf voor u naar de mogelijkheden gekeken om uw kosten te beperken, want advocaten, mediators en juristen zijn duur. In het slechtste geval moet u de kosten zelf dragen, maar het kan ook zijn dat niet u, maar de overheid, de rechtsbijstandsverzekeraar of de tegenpartij de kosten betaalt.
Zodra wij het ingevulde meldformulier hebben ontvangen, analyseren wij uw melding en toetsen wij uw zaak op risico’s en kansen en of het (financieel) haalbaar is om een zaak te starten. Is dat het geval, dan gaan wij op zoek naar een juridische dienstverlener binnen ons netwerk die het meest geschikt is om uw zaak op te pakken. Meld.nl werkt ook met zelfstandige advocaten, mediators en juristen. Die hebben de expertise, maar niet de overhead van een grote kantoor. Zo komt u niet achteraf voor vervelende verrassingen te staan. U bent vrij in uw keuze om een opdracht aan te gaan.
Privacy
Meld.nl verwerkt persoonsgegevens in het kader van het realiseren van zijn doelstellingen. De bijzondere persoonsgegevens verwerken wij enkel na uw uitdrukkelijke toestemming. Deze toestemming wordt u gevraagd bij het invullen van het meldformulier. Er wordt daarbij strikt vertrouwelijk omgegaan met uw persoonsgegevens en uw persoonsgegevens worden verwerkt en beveiligd conform de AVG-normen.
Neem direct contact op en laat uw melding toetsen door Meld.nl.
U wilt niet in een lange, ingewikkelde en slepende rechtsproces belanden en is het daarom raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen. Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar.
Meld.nl kan op dit moment geen meldingen verwerken; excuses voor het ongemak.