telecomfraude
Telecomfraude melden via Centraal Meldpunt: Meld.nl. Het consumentenrecht regelt de rechtsverhouding tussen de consument enerzijds en de handelende partij anderzijds. Een consument is juridisch gezien een particulier die een koopovereenkomst aangaat om het persoonlijk gebruik van een zaak en niet om een commercieel gebruik. Rechtspersonen zijn geen consument. Jaarlijks komt er miljarden euro’s onrechtmatig in verkeerde handen terecht; geschat wordt ruim € 600 per hoofd van de bevolking.
PABX fraude
PABX fraude is het hacken op telefooncentrales. Criminelen proberen op onrechtmatige wijze toegang te verkrijgen tot een telefooncentrale. Zo kunnen gesprekken opgebouwd worden naar dure buitenlandse bestemmingen en/of dure (buitenlandse) servicenummers. Men merkt niets van het misbruik totdat men een hoge factuur ontvangt van de provider. Schade die u nergens kunt verhalen omdat de dader meestal onvindbaar is en u verantwoordelijk bent voor de beveiliging. Onder telecomfraude valt o.a. PRS-fraude, Premium sms-fraude en Abonnementsfraude.
PRS-fraude
Bij deze vorm van telecomfraude worden grote hoeveelheden telefoonverkeer gegenereerd naar dure servicenummers. Dit leidt tot grote inkomsten voor de serviceaanbieder of nummerhouder. De schade van deze uit zich, afhankelijk van de wijze waarop het telefoonverkeer wordt gegenereerd, in extreem hoge telecomnota’s voor eindgebruikers en/of inkomstenderving voor de telecomaanbieder.
Premium sms-fraude
Bij deze vorm van telecomfraude worden grote aantallen sms-berichten gegenereerd met een hoog tarief. De klant meldt zich aan voor een sms-dienst door een sms met een korte tekst naar een bepaald nummer te sturen, waarna vervolgens zeer veel premium sms-berichten worden verstuurd richting de klant. Afmelden voor deze dienst word lastig gemaakt. De schade leidt tot hoge telecomnota’s.
Abonnementsfraude
Abonnementen voor telefonie worden afgesloten met onjuiste gegevens. Dit gebeurt door middel van vervalste identiteitsbewijzen. Ook worden personen geronseld om abonnementen op eigen naam af te sluiten en dit ter beschikking te stellen. Het verworven abonnement wordt vervolgens bovenmatig gebruikt.
Dwaling en ontbinding overeenkomst
Indien er sprake is van dwaling, dan kunt u een contract ontbinden. Vereiste is dat de verkoper een onjuiste mededeling heeft gedaan of de mededelingsplicht is geschonden door essentiele informatie niet te verstrekken. Om de overeenkomst te ontbinden dient u de verkoper schriftelijk mede te delen dat u de overeenkomst wilt vernietigen. Indien die niet instemt, kunt u om een oordeel van de rechter vragen en verzoeken om alle prestaties terug te draaien, zoals het betalen van de koopprijs.
U kunt bij Meld.nl terecht voor al uw vragen over consumentenrecht: Bij schade door wanprestatie en onrechtmatige daad, letselschade indienen, schade berekening, geschillen over claims en voeren van procedures is het raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen.
Kosten
Meld.nl heeft vooraf voor u naar de mogelijkheden gekeken om uw kosten te beperken, want advocaten, mediators en juristen zijn duur. In het slechtste geval moet u de kosten zelf dragen, maar het kan ook zijn dat niet u, maar de overheid, de rechtsbijstandsverzekeraar of de tegenpartij de kosten betaalt.
Zodra wij het ingevulde meldformulier hebben ontvangen, analyseren wij uw melding en toetsen wij uw zaak op risico’s en kansen en of het (financieel) haalbaar is om een zaak te starten. Is dat het geval, dan gaan wij op zoek naar een juridische dienstverlener binnen ons netwerk die het meest geschikt is om uw zaak op te pakken. Meld.nl werkt ook met zelfstandige advocaten, mediators en juristen. Die hebben de expertise, maar niet de overhead van een grote kantoor. Zo komt u niet achteraf voor vervelende verrassingen te staan. U bent vrij in uw keuze om een opdracht aan te gaan.
Privacy
Meld.nl verwerkt persoonsgegevens in het kader van het realiseren van zijn doelstellingen. De bijzondere persoonsgegevens verwerken wij enkel na uw uitdrukkelijke toestemming. Deze toestemming wordt u gevraagd bij het invullen van het meldformulier. Er wordt daarbij strikt vertrouwelijk omgegaan met uw persoonsgegevens en uw persoonsgegevens worden verwerkt en beveiligd conform de AVG-normen.
Neem direct contact op en laat uw melding toetsen door Meld.nl.
U wilt niet in een lange, ingewikkelde en slepende rechtsproces belanden en is het daarom raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen. Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar.
Meld.nl kan op dit moment geen meldingen verwerken; excuses voor het ongemak.