valsheid in geschrifte
Valsheid in geschrifte melden via Centraal Meldpunt Nederland: Meld.nl. Het valselijk opmaken of vervalsen van een geschrift is strafbaar gesteld in het Wetboek van Strafrecht, indien men het oogmerk heeft om het als echt en onvervalst te gebruiken of door anderen te doen gebruiken. Met andere woorden: het vervalsen en gebruiken van geschriften is een strafbaar feit. Valsheid in geschrifte kan geschieden in de vorm van een fiscale overtreding. Wanneer u onjuiste facturen maakt, of op een andere manier onrechtmatig voordeel probeert te creëren door de belastingwetgeving te omzeilen, is het mogelijk dat u zich strafbaar maakt aan een fiscaal delict. Het fiscale aspect zit dan in het omzeilen van de Wet op de Inkomstenbelasting. Bij een controle door de Belastingdienst kunt u dan ‘tegen de lamp’ lopen.
Voorbeelden van valsheid in geschrifte zijn:
- Vervalsen werkgeversverklaring of loonstroken voor verkrijging hypotheek
- Opmaken valse factuur (bijvoorbeeld verkeerde datum, hoeveelheid of tenaamstelling)
- Vervalsen diploma
- Een valse handtekening zetten
U KUNT NOG GEEN MELDING ACHTERLATEN. EXCUSES VOOR HET ONGEMAK.