datalekken melden
datalekken melden via Centraal Meldpunt: Meld.nl. Bezwaar en Beroep zijn bestuursrechtelijke procedures tegen overheidsbesluiten. In het bestuursrecht staan de regels waar de overheid zich aan moet houden bij het nemen van besluiten. Bijvoorbeeld over subsidies, vergunningen en belastingen. Na een besluit van een bestuursorgaan kunt u bezwaar maken bij het bestuursorgaan die het besluit heeft genomen. Wordt uw bezwaar afgewezen, dan kunt u beroep instellen bij de bestuursrechter en eventueel in hoger beroep gaan om uw gelijk te halen.
Datalekken
Bent u een private of publieke organisatie, dan heeft u een meldplicht voor beveiligingsincidenten waarbij de bescherming van persoonsgegevens in het geding is. Niet melden kan resulteren in een boete. Wilt u preventiemaatregelen treffen tegen cybercrime en uw bedrijfsinformatie beter beveiligen, bent u slachtoffer van cybercrime en wilt u weten of een lek is ontstaan en of die daadwerkelijk een datalek is dat aan AP (Autoriteit Persoonsgegevens) gemeld moet worden, wilt u cyberschade verhalen, dan is het raadzaam om een cyberadvocaat in te schakelen en bij boetes na datalekken om een bestuursrecht advocaat inschakelen.
Overtreding AVG
AVG staat voor Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Dat betekent dat in de hele Europese Unie (EU) dezelfde privacywetgeving geldt. De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) geldt niet meer. Persoonsgegevens zijn bijvoorbeeld naam, adres, woonplaats, telefoonnummers en postcodes met huisnummers. Bijzondere persoonsgegevens zijn iemands ras, godsdienst of gezondheid. Naam- en adresgegevens van een ander mogen niet zomaar op internet gezet worden. Ook mogen organisaties niet zonder reden hun klantgegevens gebruiken voor marketing. Het verspreiden van foto’s van winkeldieven is ook niet toegestaan. Dit zijn allemaal voorbeelden van onrechtmatige verwerkingen van persoonsgegevens. De wet beschermd de privacy van de burger en de persoonsgegevens van medewerkers of klanten waarmee een onderneming werkt. Het is toegestaan camera’s zichtbaar te plaatsen, als daar een goede reden voor is zoals het voorkomen van diefstal. Medewerkers en klanten moeten wel weten dat er een camera hangt. Het gebruik van verborgen camera’s in de winkel is in principe niet toegestaan. Bij verborgen camera’s geld een meldingsplicht. Overtredingen kunnen leiden tot bestuursrechtelijk, strafrechtelijk en civielrechtelijk sancties.
Bezwaar
Indien een bestuursorgaan een besluit neemt, bijvoorbeeld in zaken als een vergunning, uitkering, belasting, toeslagen, PGB, Wmo, UWV, vreemdelingenrecht, planschade of nadeelcompensatie en aanbesteding en u bent belanghebbende en niet eens met het besluit van het bestuursorgaan (gemeente, provincie, waterschap, toezichthouder, centrale overheid), dan kunt u binnen een bepaalde termijn bezwaar maken tegen het besluit. Dat doet u bij het bestuursorgaan die het besluit heeft genomen. De wettelijke termijn is vaak 6 weken voor het reageren op uw bezwaar. U kunt ook bezwaar maken tegen boetes.
Zienswijze
Indien een bestuursorgaan van plan is een besluit te nemen, bijvoorbeeld bij een bestemmingsplan of een bestuurlijke boete, dan kunt u in een zienswijze mondeling of schriftelijk aangeven waarom u wel of niet eens met het voorgenomen besluit. U moet belanghebbende zijn. Een bestuursorgaan is niet altijd verplicht om te reageren op uw zienswijze.
Beroep
Wijst het bestuursorgaan uw bezwaar af, dan kunt beroep instellen tegen het besluit bij de bestuursrechter. Op de beslissing op uw bezwaar staat hoe lang u de tijd heeft om in beroep te gaan. Meestal is de termijn 6 weken. Ook als het bestuursorgaan niet tijdig beslist op een bezwaarschrift, geldt dat als een ‘fictief’ besluit op bezwaar en kunt u daartegen in beroep. Als u niet eens bent met de uitspraak van de bestuursrechter, dan kunt u daartegen in hoger beroep gaan bij de Raad van State.
U kunt bij Meld.nl terecht voor al uw vragen over bestuursrecht. Het raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen bij bestuursrechtelijke procedures (bezwaar – beroep), dwangbevel, boete, invorderingsprocedures en overige conflicten met bestuursorganen.
Kosten
Meld.nl heeft vooraf voor u naar de mogelijkheden gekeken om uw kosten te beperken, want advocaten, mediators en juristen zijn duur. In het slechtste geval moet u de kosten zelf dragen, maar het kan ook zijn dat niet u, maar de overheid, de rechtsbijstandsverzekeraar of de tegenpartij de kosten betaalt.
Zodra wij het ingevulde meldformulier hebben ontvangen, analyseren wij uw melding en toetsen wij uw zaak op risico’s en kansen en of het (financieel) haalbaar is om een zaak te starten. Is dat het geval, dan gaan wij op zoek naar een juridische dienstverlener binnen ons netwerk die het meest geschikt is om uw zaak op te pakken. Meld.nl werkt ook met zelfstandige advocaten, mediators en juristen. Die hebben de expertise, maar niet de overhead van een grote kantoor. Zo komt u niet achteraf voor vervelende verrassingen te staan. U bent vrij in uw keuze om een opdracht aan te gaan.
Privacy
Meld.nl verwerkt persoonsgegevens in het kader van het realiseren van zijn doelstellingen. De bijzondere persoonsgegevens verwerken wij enkel na uw uitdrukkelijke toestemming. Deze toestemming wordt u gevraagd bij het invullen van het meldformulier. Er wordt daarbij strikt vertrouwelijk omgegaan met uw persoonsgegevens en uw persoonsgegevens worden verwerkt en beveiligd conform de AVG-normen.
Neem direct contact op en laat uw melding toetsen door Meld.nl.
U wilt niet in een lange, ingewikkelde en slepende rechtsproces belanden en is het daarom raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen. Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar. datalekken melden datalekken melden
Meld.nl kan op dit moment geen meldingen verwerken; excuses voor het ongemak.