valse documenten
Valse documenten melden via Centraal Meldpunt: Meld.nl. Jaarlijks komt er miljarden euro’s onrechtmatig in verkeerde handen terecht; geschat wordt ruim € 600 per hoofd van de bevolking. Er wordt onderscheid gemaakt tussen horizontale en verticale fraude. Bij verticale fraude is de overheid de benadeelde. Verticale fraude is onderverdeeld in fiscale fraude, zorgfraude, sociale zekerheidsfraude, subsidiefraude en fraude bij openbare aanbestedingen. Bij horizontale fraude is er sprake van fraude tussen mensen en bedrijven. Horizontale fraude is onderverdeeld in sjoemelen in faillissementen, verzekeringen, beleggingen, acquisitiefraude en voorschotfraude.
Valse documenten
Afspraken worden vastgelegd in documenten, ook documenten die op naam staan, zoals een diploma kunnen vervalst worden om voordeel op een oneerlijke manier te krijgen. Er zijn verschillenden vervalsingstechnieken, zoals het vervalsen van een handtekening, toevoegen van informatie, pagina uit een meer-pagina’s tellend document veranderen, digitaal knippen en plakken, andere datum plaatsen. Valse documenten zoals diploma’s worden ook (online) te koop aangeboden. Door het tonen van vervalste documenten zoals diploma’s kan iemand bij de werkgever terecht zijn gekomen, de persoon niet bekwaam is om de functie uit te oefenen, sprake is van sollicitatiefraude. Er kan ook hypotheekfraude met vervalste bankafschriften, werkgeversverklaringen en loonstroken worden gepleegd. Documenten die vervalst kunnen: Arbeidscontract, Aangifte, Boekhouding, Jaarrekeningen, Kunst, Facturen, Identiteitsbewijs, Onderzoeksresultaten, Werkgeversverklaring, Handtekening, Loonstrook, Parkeervergunning, Rijbewijs, Huurcontract, Diploma, CV, Bankafschrift, Reisdocument.
Valsheid in geschrifte
Het valselijk opmaken of vervalsen van een geschrift is strafbaar gesteld in het Wetboek van Strafrecht, indien men het oogmerk heeft om het als echt en onvervalst te gebruiken of door anderen te doen gebruiken. Valsheid in geschrifte kan geschieden in de vorm van een fiscale overtreding. Wanneer u onjuiste facturen maakt, of op een andere manier onrechtmatig voordeel probeert te creëren door de belastingwetgeving te omzeilen, is het mogelijk dat u zich strafbaar maakt aan een fiscaal delict. Het fiscale aspect zit dan in het omzeilen van de Wet op de Inkomstenbelasting. Bij een controle door de Belastingdienst kunt u dan ’tegen de lamp’ lopen. Met andere woorden: het vervalsen en gebruiken van geschriften is een strafbaar feit. Voorbeelden van valsheid in geschrifte zijn: Vervalsen werkgeversverklaring of loonstroken voor verkrijging hypotheek, Opmaken valse factuur (bijvoorbeeld verkeerde datum, hoeveelheid of tenaamstelling), Vervalsen diploma, Een valse handtekening zetten.
Fiscaal strafrecht
De Belastingdienst heeft bevoegdheden zoals informatiebeschikking en omkering van de bewijslast en de gevolgen van een onderzoek kunnen enorm zijn voor uw onderneming. Bij vermoedens van belastingfraude kan strafvervolging ingesteld of een boete opgelegd n.a.v de informatievoorziening verkregen uit onderzoek door de FIOD. Als ondernemer dient u op de hoogte te zijn van uw rechtspositie en van de valkuilen bij een onderzoek waaraan u medewerking gaat verlenen. Indien de FIOD u wil onderwerpen aan een verhoor, is het raadzaam om vooraf een fiscaal strafrecht in te schakelen die u van advies kan voorzien.
Advocaat als onafhankelijk fraudeonderzoeker
Indien u als onderneming of organisatie vermoedens heeft van fraude en onregelmatigheden, dan is het raadzaam om een advocaat in te schakelen die ingewikkelde feitenonderzoeken kan doen. Een advocaat-onderzoeker is transparant, integer, objectief, onafhankelijk, deskundig en zorgvuldig. Deze verplichting heeft de advocaat jegens zijn opdrachtgever, en jegens alle andere betrokkenen bij het onderzoek en derden. Dit geldt ook voor onderzoek dat voor intern gebruik is bedoeld. De bevindingen van de advocaat in een verslag vastlegt, kan zowel voor zijn opdrachtgever als derden ter beschikking worden gesteld. Indien u een advocaat-onderzoeker inschakeld, mag u geen bestaande cliënt zijn van de advocaat en mag u als opdrachtgever geen zeggenschap hebben over de inhoud van het rapport; het onderzoeksrapport is volledig transparant over wat niet is onderzocht en welke informatie niet is gebruikt en het rapport geeft een zo volledig mogelijk beeld van het onderwerp van onderzoek. Het onderzoeksrapport moet alle relevante feiten en omstandigheden bevatten, het moet duidelijk zijn waarop de bevindingen in het onderzoeksrapport zijn gebaseerd en er moet hoor en wederhoor zijn toegepast met degenen die onderwerp van onderzoek zijn. Kortom, als u een advocaat inschakelt voor onafhankeljk onderzoek, dan kan die niet de rol van de advocaat als belangenbehartiger vervullen. Advocaten kunnen worden ingezet bij fraudeonderzoeken, rechtmatigheidsonderzoeken, feitenonderzoeken, compliance onderzoek, integriteitsonderzoeken en corporate investigations.
U kunt bij Meld.nl terecht voor al uw vragen over valsheid in geschrifte. Bij schade, aangifte, dagvaarding, onderzoek, claims en procedures is het raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen.
Kosten
Meld.nl heeft vooraf voor u naar de mogelijkheden gekeken om uw kosten te beperken, want advocaten, mediators en juristen zijn duur. In het slechtste geval moet u de kosten zelf dragen, maar het kan ook zijn dat niet u, maar de overheid, de rechtsbijstandsverzekeraar of de tegenpartij de kosten betaalt.
Zodra wij het ingevulde meldformulier hebben ontvangen, analyseren wij uw melding en toetsen wij uw zaak op risico’s en kansen en of het (financieel) haalbaar is om een zaak te starten. Is dat het geval, dan gaan wij op zoek naar een juridische dienstverlener binnen ons netwerk die het meest geschikt is om uw zaak op te pakken. Meld.nl werkt ook met zelfstandige advocaten, mediators en juristen. Die hebben de expertise, maar niet de overhead van een grote kantoor. Zo komt u niet achteraf voor vervelende verrassingen te staan. U bent vrij in uw keuze om een opdracht aan te gaan.
Privacy
Meld.nl verwerkt persoonsgegevens in het kader van het realiseren van zijn doelstellingen. De bijzondere persoonsgegevens verwerken wij enkel na uw uitdrukkelijke toestemming. Deze toestemming wordt u gevraagd bij het invullen van het meldformulier. Er wordt daarbij strikt vertrouwelijk omgegaan met uw persoonsgegevens en uw persoonsgegevens worden verwerkt en beveiligd conform de AVG-normen.
Neem direct contact op en laat uw melding toetsen door Meld.nl.
U wilt niet in een lange, ingewikkelde en slepende rechtsproces belanden en is het daarom raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen. Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar.
Meld.nl kan op dit moment geen meldingen verwerken; excuses voor het ongemak.