Meld.nl

Centraal Meldpunt Nederland

MENUMENU
  • Home
  • Meld thema's
    • Cybercrime
    • Fraude
    • Criminaliteit
    • Overtredingen
    • Huiselijk Geweld
    • Discriminatie
    • Misstanden en Integriteit
    • Veiligheid
    • Milieu
    • Zorg
    • Gemeente
    • Sociale Zaken
Je bent hier: Home / Meldsoorten / slamming

slamming melden

slamming

Bent u slachtoffer geworden van lijnkaping of slamming, dan kunt u dit melden via Centraal Meldpunt Nederland: Meld.nl. Slamming is het ongewild overzetten van de ene telefonieaanbieder naar de ander. Uw telefoonaanbieder mag u overzetten naar een andere telefoonaanbieder. Maar alleen als u daarvoor toestemming hebt gegeven. Een andere telefoonaanbieder mag uw abonnement dus niet zomaar overnemen. Gebeurt dat wel? Dan is dat slamming. 

Lees meer...

In de wet staat dat slamming verboden is. Telefoonaanbieders hebben afspraken gemaakt om slamming te voorkomen. Een van de afspraken is dat een aanbieder altijd uw toestemming moet hebben vóórdat hij u mag overzetten.

U bent ondernemer en merkt opeens dat u een andere telefonieaanbieder heeft. Onverwachts krijgt u een rekening in de bus of een monteur op de stoep. U of één van uw medewerkers heeft nooit contact gehad met de nieuwe aanbieder. Of er is wel contact geweest, maar u of één van uw medewerkers heeft niet bewust ingestemd met een aanbod. Toch bent u overgezet. We spreken in zo’n geval van lijnkaping. Lijnkaping is voor telefonieabonnees heel vervelend.

Wat doet de ACM tegen lijnkaping?

De ACM kan bij lijnkaping niet optreden. Maar wij willen ondernemers wel zo goed mogelijk informeren en waarschuwen. Samen met telecomaanbieders, brancheverenigingen en de politiek willen wij meer doen om lijnkaping tegen te gaan.

Wat kunt u zelf doen bij lijnkaping?

Probeer eerst bij de nieuwe aanbieder de overstap terug te draaien. Met hem heeft u geen contract. Komt u er met hem niet uit? Vraag dan uw oude aanbieder om hulp. U kunt gebruik maken van 2 ACM-voorbeeldbrieven:

  • Voorbeeldbrief lijnkaping oude aanbieder
  • Voorbeeldbrief lijnkaping nieuwe aanbieder

Biedt dit geen oplossing? Bekijk wat uw branchevereniging voor u kan betekenen. Of vraag juridisch advies bij bijvoorbeeld uw rechtsbijstandverzekeraar.

Wat kunt u nog meer doen?

Meld uw klacht bij acm. Als toezichthouder willen zij weten hoe groot het probleem van lijnkaping is. Dan kunnen zij beter bekijken wat ertegen te doen is. U kunt ze ook altijd bellen op nummer 070 – 7 222 000 als u meer wilt weten.

meldpunt

Centraal Meldpunt Nederland: Meld.nl is onafhankelijk en maakt geen onderdeel uit van de Politie of 'n andere overheidsorganisatie. Meld.nl verzamelt en verwerkt meldingen en heeft een gerechtvaardigd belang om deze gegevens te verzamelen en te verwerken. Voor dringende gevallen belt u 112.

VOOR EEN VEILIGER, RECHTVAARDIGER EN EERLIJKER NEDERLAND

U hoeft als burger of ondernemer voortaan niet meer te verdwalen tussen de vele meldpunten en (juridische) helpdesks. Meld.nl bespaart u slecht geïnformeerde medewerkers, onterechte doorverwijzingen, tijdrovende belrondes en enorme formulierenstromen. 

Schade – Geschillen –  Klachten – Verkeersschade – Benadeeld –
Overheidsaansprakelijkheid
hier melden

Meld.nl neemt ook meldingen aan op het gebied van:
Arbeidsrecht – Bestuursrecht – Contractenrecht – Familierecht – Medisch Recht –  Milieurecht – Ondernemingsrecht –Strafrecht – Verzekeringsrecht – Zorgplicht – Mediation –  Schadevergoeding 

Particulieren & Bedrijven sluiten hier hun Cyberverzekering af tegen Cybercrime. Bedrijven kunnen Privacyzaken, Beveiliging en Preventie hier regelen.

MELD.NL IS ONAFHANKELIJK EN MAAKT GEEN ONDERDEEL UIT VAN DE OVERHEID.

Copyright © 2018-2019

  • Waarom
  • Hoe werkt het
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Cookie policy
  • Copyright