sociale zekerheidsfraude
Sociale zekerheidsfraude melden via Centraal Meldpunt: Meld.nl. Jaarlijks komt er miljarden euro’s onrechtmatig in verkeerde handen terecht; geschat wordt ruim € 600 per hoofd van de bevolking. Er wordt onderscheid gemaakt tussen horizontale en verticale fraude. Bij verticale fraude is de overheid de benadeelde. Verticale fraude is onderverdeeld in fiscale fraude, zorgfraude, sociale zekerheidsfraude, subsidiefraude en fraude bij openbare aanbestedingen. Bij horizontale fraude is er sprake van fraude tussen mensen en bedrijven. Horizontale fraude is onderverdeeld in sjoemelen in faillissementen, verzekeringen, beleggingen, acquisitiefraude en voorschotfraude.
Sociale zekerheidsfraude
Bijna iedereen krijgt wel eens te maken met het sociale zekerheidsrecht. Als werknemer of werkgever. Als burger die aangewezen is op een uitkering van de UWV, SVB of gemeente. Gehandicapte die aangewezen zijn op een voorziening. Of als belastingplichtige die van de belastingdienst toeslagen ontvangt. Het verzwijgen van eigen inkomsten of vermogen valt onder uitkeringsfraude. Het niet tijdig doorgeven van veranderingen, valt ook onder uitkeringsfraude. Krijgt u een uitkering, dan moet u sommige wijzigingen in uw situatie meteen doorgeven aan de uitkeringsinstelling. Het gaat om gegevens die gevolgen kunnen hebben voor uw recht op een uitkering of de hoogte ervan. Heeft u fraude gepleegd en daardoor te veel uitkering of kinderopvangtoeslag ontvangen, dan moet u het te veel ontvangen geld terugbetalen. Dit heet terugvorderen. Daarnaast krijgt u een boete. Deze boete is net zo hoog als het bedrag dat u te veel heeft ontvangen aan uitkering. U krijgt de boete van de uitkerende instelling (SVB, UWV, Belastingdienst of de gemeente). Is het fraudebedrag hoger dan € 10.000, dan doet de uitkerende instelling aangifte bij de politie. Fraudeert u voor de 2e keer, dan krijgt u een boete van 1,5 keer het bedrag dat u onterecht heeft ontvangen. Deze boete wordt ingehouden op uw uitkering. Dat kan betekenen dat u tijdelijk geen uitkering meer ontvangt. Die periode kan maximaal 5 jaar duren. Bij een bijstandsuitkering duurt die periode maximaal 3 maanden.
Inlichtingenplicht
Vanaf het moment dat u bijstand aanvraagt, heeft u een inlichtingenplicht. U moet uw gemeente alle informatie verstrekken om uw recht op bijstand vast te stellen. Zodra u een bijstandsuitkering krijgt, moet u veranderingen doorgeven. Bijvoorbeeld als u inkomsten krijgt of als u gaat samenwonen. De hoogte van de bijstandsuitkering wordt dan aangepast. Informatie en wijzigingen kunnen zijn: spaargeld, in het bezit hebben van een auto, ontvangen erfenis of verzwegen inkomsten. Bij schending van de inlichtingenplicht kan een boete opgelegd worden. U moet zich voor uw bijstandsuitkering houden aan bepaalde arbeidsverplichtingen. U moet aangeboden werk aanvaarden en zien te behouden; u moet er alles aan doen om benodigde kennis en vaardigheden te verkrijgen en te behouden; u moet meewerken aan de ondersteuning die uw gemeente u oplegt of aanbiedt gericht op arbeidsinschakeling. Voldoet u niet aan deze plichten, dan moet uw gemeente uw bijstandsuitkering verlagen of zelfs stopzetten.
Bevoegdheden
De gemeente, SVB en UWV verstrekken uitkeringen, nemen besluiten, kunnen toezicht houden op naleven van geldende regels voor burger en bedrijf, hebben opsporingsbevoegdheid en kunnen handhaven als regels worden overtreden en sancties op te leggen zonder tussenkomst van de rechter.
Bezwaar – Beroep
Indien u niet eens met een besluit van een uitkeringsinstantie, dan kunt u bezwaar aantekenen. Een besluit kan o.a. zijn ‘afwijzing aanvraag uitkering’, ‘stopzetten of korten van uitkering’, terugvorderen van uitkering vanwege teveel betaalde uitkering of bij uitkeringsfraude. Als de uitkeringsinstantie blijft bij zijn eerder besluit, dan kunt u beroep instellen bij de bestuursrechter. Als werknemer bent u verzekerd als u (tijdelijk) niet kunt werken. U krijgt dan een uitkering bij ziekte, werkloosheid of arbeidsongeschiktheid. UWV of een verzekeringsmaatschappij betaalt deze uitkeringen uit. Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen alle belanghebbenden bezwaar en beroep instellen tegen een besluit. De werknemer, de werkgever en een bestuursorgaan. Werkgevers zijn eigenrisicodrager en kunnen als belanghebbende bij het besluit bezwaar maken tegen toekenning van een WW, ZW of WGA-uitkering aan de werknemer. Een arbeidsrecht advocaat kan u bijstaan bij bezwaar en beroep.
Kort geding bij spoedeisend belang
Indien er sprake is van een spoedeisend belang, dan kunt u in het proces van bezwaar of beroep een kort geding instellen. Het besluit van het bestuursorgaan blijft geldig, maar u wilt dat de werking van het besluit per direct wordt gestopt. Bijvoorbeeld bij een besluit van de gemeente of UWV om uw uitkering stop te zetten en u plotseling in de financiële problemen komt en uw vaste lasten niet kunt betalen. De voorzieningsrechter kan beslissen dat het UWV of de gemeente voorlopig door moet gaan met het uitbetalen van uw uitkering. Dit geldt ook voor besluiten over zorg en hulp vanuit WMO door de gemeente en de SVB over AOW, kinderbijslag en het Persoonsgebonden budget (PGB). De rechter kan kiezen om de zaak ”kort te sluiten” dat inhoud dat in de beroepsprocedure meteen een einduitspraak wordt gedaan. U kunt hiervoor een sociale zekerheidsrecht advocaat inschakelen.
Mediation of advocaat
In het civiele recht is mediation inmiddels een bekend begrip, maar het komt steeds vaker voor dat geschillen tussen burgers en bestuurorganen door mediation worden opgelost. Ook als het om uitkeringen gaat. De uitvoerende overheid die de regels toepast conform de richtlijnen en de burger die zich niet begrepen voelt door de overheid waardoor processen lang kunnen duren. Niet altijd valt op te maken of een dossier zich leent voor mediation, en bestaat de mogelijkheid om voor mediation te kiezen nadat een zaak aanhangig is gemaakt bij een rechterlijke instantie. Het initiatief ligt bij u. Door mediation wordt tijd en kosten bespaart en kan invloed op de uitkomst van het conflict worden uitgeoefend. Een sociale zekerheidsrecht mediator kan u bijstaan in uw zaak. Soms kan een sociale zekerheidszaak vanwege de situatie en aard van het geschil en de houding van partijen niet door een mediator worden opgelost, en is vragen om de oordeel van de rechter onvermijdelijk. Vanwege de complexiteit van het proces in het sociale zekerheidsrecht, is het raadzaam om een sociale zekerheidsrecht advocaat in te schakelen.
U kunt bij Meld.nl terecht voor al uw vragen over sociale zekerheidsrecht. Bij verweer besluit instantie, bezwaar en beroep, boete, sancties, bestuursrechtelijke procedures en geschillen is het raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen.
Kosten
Meld.nl heeft vooraf voor u naar de mogelijkheden gekeken om uw kosten te beperken, want advocaten, mediators en juristen zijn duur. In het slechtste geval moet u de kosten zelf dragen, maar het kan ook zijn dat niet u, maar de overheid, de rechtsbijstandsverzekeraar of de tegenpartij de kosten betaalt.
Zodra wij het ingevulde meldformulier hebben ontvangen, analyseren wij uw melding en toetsen wij uw zaak op risico’s en kansen en of het (financieel) haalbaar is om een zaak te starten. Is dat het geval, dan gaan wij op zoek naar een juridische dienstverlener binnen ons netwerk die het meest geschikt is om uw zaak op te pakken. Meld.nl werkt ook met zelfstandige advocaten, mediators en juristen. Die hebben de expertise, maar niet de overhead van een grote kantoor. Zo komt u niet achteraf voor vervelende verrassingen te staan. U bent vrij in uw keuze om een opdracht aan te gaan.
Privacy
Meld.nl verwerkt persoonsgegevens in het kader van het realiseren van zijn doelstellingen. De bijzondere persoonsgegevens verwerken wij enkel na uw uitdrukkelijke toestemming. Deze toestemming wordt u gevraagd bij het invullen van het meldformulier. Er wordt daarbij strikt vertrouwelijk omgegaan met uw persoonsgegevens en uw persoonsgegevens worden verwerkt en beveiligd conform de AVG-normen.
Neem direct contact op en laat uw melding toetsen door Meld.nl.
U wilt niet in een lange, ingewikkelde en slepende rechtsproces belanden en is het daarom raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen. Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar. sociale zekerheidsfraude
Meld.nl kan op dit moment geen meldingen verwerken; excuses voor het ongemak.