transport fraude
Transport fraude melden via Centraal Meldpunt Nederland: Meld.nl. Heeft u als verlader opdracht gegeven aan het transportbedrijf tot vervoer van een vracht met bepaalde inhoud van een Nederland naar een losadres elders in Nederland of in het buitenland, heeft u als verlader de partij verkocht aan een voor u bekende bedrijf en blijkt na het vragen naar de betaling dat het bedrijf de lading nooit heeft besteld en ontvangen, dan bent u slachtoffer geworden van transport fraude. Verlader Q geeft opdracht aan Logistics Y tot vervoer van een vracht met een bepaalde inhoud van Nederland naar een losadres in Engeland. Verlader heeft de partij verkocht aan bedrijf Z. Als Q betaling van de koopprijs van het product vordert van bedrijf Z, zegt Z nooit het product te hebben besteld en ook niet te hebben ontvangen. Q blijkt het slachtoffer te zijn geworden van een “man in the middle” oplichting: Q heeft overeenkomsten tot verkoop en levering van het product gesloten met een persoon die zich ten onrechte voordoet als werkzaam bij bedrijf Z. Tussen Q en medewerker zijn verschillende e-mails uitgewisseld, onder meer over het losadres, over de ontvangst van een zending en de kwaliteit van het product. Dit wekte allemaal geen argwaan bij Q. Medewerker heeft een vast telefoonnummer opgegeven aan Q. Indien het nummer wordt gebeld, krijgt Q via een voicemailbericht te horen: “Welcome at bedrijf Z, Please hold the line, you will be connected soon”, waarna de “medewerker” opneemt. Hulp nodig bij onderzoek, preventie, schade en procedures? Laat uw melding kosteloos scannen.
meldpuntMeld.nl is het meldpunt voor al uw meldingen