valse claims
Valse claims melden via Centraal Meldpunt: Meld.nl. Het verzekeringsrecht is het geheel van rechtsregels, die de onderlinge betrekkingen bepalen tussen enerzijds de verzekeraar en anderzijds de verzekeringnemer en/of de verzekerde. Een rechtsvordering tegen de verzekeraar tot het doen van een uitkering verjaart door verloop van drie jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de tot uitkering gerechtigde met de opeisbaarheid daarvan bekend is geworden.
Valse claim
Het komt voor dat bij het claimen van schade met opzet fouten worden gemaakt om verzekeringsgeld op te strijken. Bijvoorbeeld bij een opzetaanrijding. De aanrijding is in scène gezet door bijvoorbeeld met de scooter voor een auto te springen of door een klap te geven op de auto. Of bij scooterfraude waarbij de oplichter naast de ‘schade’ met de scooter ook merkkleding, horloges en studievertraging claimt. Indienen van valse claims bij de verzekering door een vakantieganger bij terugkomst omdat zijn fotocamera, mobiele telefoon, zonnebril, etc zogenaamd “gestolen” of “vermist” is, de telefoon zogenaamd in de wc heeft laten vallen, de eigenaar van een fiets zijn fiets heeft laten “stelen”, de inboedel bij een inbraak gestolen is en meer opgegeven is als wat daadwerkelijk gestolen is, de inbraak in scene is gezet, er is sprake van opzettelijk brandstichting door de huiseigenaar om geld van de verzekering op te strijken, de reden van de opzettelijke brandstichting is een bedrijf of winkel niet goed meer draaide. En zo zijn er meer gevallen van opzettelijke fouten om te claimen bij de verzekering.
Geschil bij claimen
De verzekeraar kan niet zomaar weigeren om uit te keren. De weigering dient getoetst te worden aan de polisvoorwaarden en de wet. Er kunnen geschillen ontstaan tussen de verzekerde en verzekeraar bij het indienen van een schadeclaim. U heeft een verzekering afgesloten met de veronderstelling dat u bij schade uitgekeerd zou krijgen. Mogelijk dat de verzekeraar zich beroept op bepaalde uitsluitingsgronden die in de polis zou zijn vastgelegd die bij bepaalde schade en/of omstandigheden niet uitkeert waardoor u geen recht zou hebben op vergoeding van uw schadeclaim. Wellicht krijgt u wel uitgekeerd, maar komt het bedrag niet overeen met de schade die u daadwerkelijk heeft geleden. De verzekeraar beroept zich op bepaalde regels in de polis, waardoor u niet 100% uitgekeerd krijgt. Het kan zijn dat pas bij het claimen van de schade naar boven is gekomen dat er een CIS registratie is, waardoor er vragen zijn ontstaan bij de verzekeraaar over de betrouwbaarheid van de claim.
Schending informatieplicht
Het kan voorkomen dat de verzekeraar zich beroept op zijn onderzoeksplicht om schending van de mededelingsplicht te kunnen bewijzen. Voorwaarde is dat de verzekeraar bij de schending schade moet hebben geleden en geen maatregelen had kunnen nemen daartegen. De verzekeraar moet dit kunnen bewijzen. Heeft de verzekeraar schade geleden, dan kan die schadevergoeding vorderen. Het bewijs moet geleverd van causaal verband tussen schending informatieplicht en beslissing verzekeringnemer om behandeling/aankoop/advies te accepteren.
“verplicht is om vóór het aangaan van de verzekeringsovereenkomst aan de verzekeraar alle feiten mee te delen die hij kent of behoort te kennen en waarvan, naar hij weet of behoort te begrijpen, de beslissing van de verzekeraar of, en zo ja, op welke voorwaarden, hij de verzekering zal willen sluiten, afhangt of kan afhangen”
Verzekeringsfraude
De volgende feiten duiden op verzekeringsfraude. Er is meer geclaimd dan de daadwerkelijke schade, er is opzettelijk schade veroorzaakt, feiten zijn verzwegen of verdraaid. Bij verdenking van fraude kan de verzekeraar de overeenkomst beëindigen en de verzekeringnemer op de zwarte lijst plaatsen. De gevolgen en straf van fraude met verzekeringen is dat de polis wordt beëindigd en de verzekeringnemer op een zwarte lijst komt te staan. Er volgt ook een strafrechtelijke procedure tegen de fraudeur. Gevolgen van fraude met verzekeringenzijn 1 dekking wordt geweigerd, 2 beëindiging van de verzekering(en), 3 opname persoonsgegevens in Incidentenregister verzekeraar, 4 de gegevens worden gezet in het EVR van de stichting CIS, 5 melding aan het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit, 6 onderzoekskosten worden gevorderd, 7 aangifte bij politie.
U kunt bij Meld.nl terecht voor al uw vragen over verzekeringsrecht. Bij geschillen met verzekeraar, second opinion en zwarte lijst CIS EVR plaatsing, (contra) onderzoek, schade, geschillen en klachten-, tuchtrechtelijke en civielrechtelijke procedures is het raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen.
Kosten
Meld.nl heeft vooraf voor u naar de mogelijkheden gekeken om uw kosten te beperken, want advocaten, mediators en juristen zijn duur. In het slechtste geval moet u de kosten zelf dragen, maar het kan ook zijn dat niet u, maar de overheid, de rechtsbijstandsverzekeraar of de tegenpartij de kosten betaalt.
Zodra wij het ingevulde meldformulier hebben ontvangen, analyseren wij uw melding en toetsen wij uw zaak op risico’s en kansen en of het (financieel) haalbaar is om een zaak te starten. Is dat het geval, dan gaan wij op zoek naar een juridische dienstverlener binnen ons netwerk die het meest geschikt is om uw zaak op te pakken. Meld.nl werkt ook met zelfstandige advocaten, mediators en juristen. Die hebben de expertise, maar niet de overhead van een grote kantoor. Zo komt u niet achteraf voor vervelende verrassingen te staan. U bent vrij in uw keuze om een opdracht aan te gaan.
Privacy
Meld.nl verwerkt persoonsgegevens in het kader van het realiseren van zijn doelstellingen. De bijzondere persoonsgegevens verwerken wij enkel na uw uitdrukkelijke toestemming. Deze toestemming wordt u gevraagd bij het invullen van het meldformulier. Er wordt daarbij strikt vertrouwelijk omgegaan met uw persoonsgegevens en uw persoonsgegevens worden verwerkt en beveiligd conform de AVG-normen.
Neem direct contact op en laat uw melding toetsen door Meld.nl.
U wilt niet in een lange, ingewikkelde en slepende rechtsproces belanden en is het daarom raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen. Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar. Valse claims
Meld.nl kan op dit moment geen meldingen verwerken; excuses voor het ongemak.