valse inkoopfacturen
Valse inkoopfacturen melden via Centraal Meldpunt: Meld.nl. Jaarlijks komt er miljarden euro’s onrechtmatig in verkeerde handen terecht; geschat wordt ruim € 600 per hoofd van de bevolking. Er wordt onderscheid gemaakt tussen horizontale en verticale fraude. Bij verticale fraude is de overheid de benadeelde. Verticale fraude is onderverdeeld in fiscale fraude, zorgfraude, sociale zekerheidsfraude, subsidiefraude en fraude bij openbare aanbestedingen. Bij horizontale fraude is er sprake van fraude tussen mensen en bedrijven. Horizontale fraude is onderverdeeld in sjoemelen in faillissementen, verzekeringen, beleggingen, acquisitiefraude en voorschotfraude.
Valse inkoopfacturen
Een bedrijf die geen recht had op aftrek van voorbelasting en die onterecht is ontvangen, kan zich schuldig hebben gemaakt aan btw fraude. Facturen opgemaakt die niet voldoen aan de voorgeschreven regels die de fiscus hanteert, goederen zogenaamd gekocht van een particulier of van een ondernemer die als wederverkoper van gebruikte goederen moest worden aangemerkt, bij verkoop btw van de inkoper ontvangen die afdragen moest worden en (’n deel van) de verkoopfacturen achtergehouden zijn en zo dus ook omzetbelasting in eigen zak is gestoken, de inkoop onterecht aangegeven is als goederen die gekocht zijn vanuit een ander EU-land die naar Nederland zijn vervoerd waarbij de leverancier een ondernemer zou zijn en zo de levering door de verkoper in het andere EU-land belast kon worden met 0%, de valse inkoopfacturen opgemaakt zijn met het doel om lagere invoerrechten en antidumpheffing te betalen, de inkoopfacturen van buitenlandse leveranciers voor de Nederlandse onderneming vervalst zijn en de aangiften omzetbelasting niet naar waarheid zijn ingevuld zodat minder omzetbelasting zou worden geheven, zijn enkele voorbeelden van falsificeren van facturen.
Valse administratie
Het voorhanden hebben van een valse of vervalste administraties en dit gebruiken voor het plegen van valsheid in geschrift, faillissementsfraude of BTW-fraude en overige fiscale fraude is strafbaar. Stelselmatig bedrijfsadministratie valselijk opmaken, inkoopfacturen met betrekking tot aankopen die niet kloppen, mede op basis van valse administratievoering opzettelijk onjuiste (suppletie)aangiften omzetbelasting doen, verslaggevingsfraude en de daarbij samenhangende zaken als jaarrekeningfraude, resultaat-manipulatie (omzet- winstmanipulatie), Matching, Creative Accounting, Window Dressing, Earn-Out Fee en Cooking the books zijn enkele termen die met valse administratievoering te maken kunnen hebben.
(contra)Onderzoek
In de huidige digitale digitale tijdperk krijgt men sneller te maken met negatieve publiciteit en kan een organisatie (verder) reputatieschade lijden als die geen verweer voert en geen maatregelen treft om de verweten gedraging in de toekomst te voorkomen. Wanneer er sprake is van zeer bijzondere omstandigheden, waarin ernstige verdenkingen zijn gerezen, ter zake van ernstige misstanden binnen een organisatie, kan worden besloten om een onderzoek te starten. De organisatie/werkgever zal moeten bewijzen dat de organisatie of personeel zich wel of niet aan de geldende regels en normen heeft gehouden. De vermoedens moeten onderbouwd met bevindingen uit een onafhankelijk en betrouwbaar onderzoek. Een onderzoeksrapportage moeten worden aangebracht dat als sterk bewijs kan dienen. Een onderzoek kan ook een duidelijk signaal afgeven en de preventieve werking die ervan uitgaat. Het is van belang om de mogelijke misstanden en integriteitsschending te laten toetsen door een onafhankelijk partij om vast te kunnen stellen of de mogelijke misstanden toerekenbaar is aan een gehele organisatie of aan bepaalde personeel en of een eventuele eerdere interne onderzoek en de informatie rondom het feitencomplex op zorgvuldige wijze is uitgevoerd en verkregen. De mogelijke misstanden moet kunnen worden toegerekend aan de gehele organisatie of bepaalde personeel en de maatregelen die eventueel daarop volgen moet in verhouding staan tot de verweten misstanden. Een extern (integriteits)onderzoek kan helderheid bieden en kunnen geruchten of vermoedens met feiten worden onderbouwd of juist worden ontzenuwd.
U kunt bij Meld.nl terecht voor al uw vragen over fraude. Bij schade, aangifte, dagvaarding, onderzoek, claims en procedures is het raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen.
Kosten Zodra wij het ingevulde meldformulier hebben ontvangen, analyseren wij uw melding en toetsen wij uw zaak op risico’s en kansen en of het (financieel) haalbaar is om een zaak te starten. Is dat het geval, dan gaan wij op zoek naar een juridische dienstverlener binnen ons netwerk die het meest geschikt is om uw zaak op te pakken. Meld.nl werkt ook met zelfstandige advocaten, mediators en juristen. Die hebben de expertise, maar niet de overhead van een grote kantoor. Zo komt u niet achteraf voor vervelende verrassingen te staan. U bent vrij in uw keuze om een opdracht aan te gaan. Privacy Neem direct contact op en laat uw melding toetsen door Meld.nl. Meld.nl kan op dit moment geen meldingen verwerken; excuses voor het ongemak.
Meld.nl heeft vooraf voor u naar de mogelijkheden gekeken om uw kosten te beperken, want advocaten, mediators en juristen zijn duur. In het slechtste geval moet u de kosten zelf dragen, maar het kan ook zijn dat niet u, maar de overheid, de rechtsbijstandsverzekeraar of de tegenpartij de kosten betaalt.
Meld.nl verwerkt persoonsgegevens in het kader van het realiseren van zijn doelstellingen. De bijzondere persoonsgegevens verwerken wij enkel na uw uitdrukkelijke toestemming. Deze toestemming wordt u gevraagd bij het invullen van het meldformulier. Er wordt daarbij strikt vertrouwelijk omgegaan met uw persoonsgegevens en uw persoonsgegevens worden verwerkt en beveiligd conform de AVG-normen.
U wilt niet in een lange, ingewikkelde en slepende rechtsproces belanden en is het daarom raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen. Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar.