calamiteit in de zorg
Calamiteit in de zorg melden via Centraal Meldpunt: Meld.nl. Veranderingen in de zorgsector en de taken die zorgverzekeraars en gemeenten bij hebben gekregen leiden tot veel vragen, misstanden of klachten bij zorgbehoevenden. Grote zorgorganisaties nemen vaker de rol in van hoofdaannemer die kleinere zorgorganisaties of eenmanszaken inschakelen voor het uitbesteden van de zorg aan de cliënten of patiënten. Bij hoofd-en onderaanneming komen juridische vraagstukken kijken.
Calamiteit in de zorg
Een calamiteit moet binnen 3 werkdagen gemeld. U heeft 6 weken de tijd om vast te stellen of een gebeurtenis een calamiteit is. “Een calamiteit, is een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en die tot de dood van of een ernstig schadelijk gevolg voor een cliënt heeft geleid”. Meldt men niet of niet op tijd, dan volgt er een bestuurlijke boete. Calamiteiten moeten onverwijld gemeld worden. Dat is vastgelegd in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) in artikel 11, 1e lid onder a. Hulp nodig als organisatie bij onderzoek, of als patiënt bij (letsel)schade en (klachten)procedures, neem dan contact op.
Letselschade door medische misser
Patienten kunnen letselschade oplopen door medische missers te wijten aan handelen en nalaten van zorgverleners. Medische missers kunnen ontstaan als de normen niet zijn nageleefd, verkeerde of te late diagnoses zijn vastgesteld, onvoldoende informatie is verstrekt over de behandeling, geen informatie is gegeven over de gevolgen van de behandeling, eventuele alternatieven niet zijn besproken, verkeerd is geoordeeld over de situatie van de patiënt en niet is doorverwezen naar eerste hulp, chirurgische fouten of fouten tijdens de operatie zijn gemaakt, verkeerde medicijnen zijn voorgeschreven of verstrekt, het beroepsgeheim is geschonden, een onjuiste verklaring of een onjuist rapport is afgegeven, uw medisch dossier op straat is komen te liggen, ten onrechte niet is doorverwezen naar een andere beroepsbeoefenaar en als er sprake is van seksueel of ander grensoverschrijdend gedrag. De patiënt kan aan de medische missers lichamelijke en/of geestelijke schade hebben geleden.
Tuchtrecht
De patiënt heeft recht op o.a vrije artsenkeuze, inzage in het medisch dossier en recht op privacy en geheimhouding. Voor de 1e lijn zorgverleners zoals de arts, verpleegkundige of apotheker zijn er regels en bepalingen die in het medisch tuchtrecht zijn vastgelegd. Het medisch tuchtcollege neemt klachten aan over de zorgverleners. Het college toetst of de regels door de zorgverlener is nageleefd. Zij kunnen een waarschuwing, boete of verbod op uitoefening van het beroep opleggen. Als u een klacht wil indienen tegen de zorgverlener, dan kunt u dat doen bij het medisch tuchtcollege. Het is raadzaam om een medisch recht advocaat in te schakelen die alleen uw belangen zal dienen.
U kunt bij Meld.nl terecht voor al uw vragen over medisch recht. Bij (letsel)schade, geschillen, aansprakelijkheid, claims en procedures in het tuchtrecht en civiel recht is het raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen.
Kosten
Meld.nl heeft vooraf voor u naar de mogelijkheden gekeken om uw kosten te beperken, want advocaten, mediators en juristen zijn duur. In het slechtste geval moet u de kosten zelf dragen, maar het kan ook zijn dat niet u, maar de overheid, de rechtsbijstandsverzekeraar of de tegenpartij de kosten betaalt.
Zodra wij het ingevulde meldformulier hebben ontvangen, analyseren wij uw melding en toetsen wij uw zaak op risico’s en kansen en of het (financieel) haalbaar is om een zaak te starten. Is dat het geval, dan gaan wij op zoek naar een juridische dienstverlener binnen ons netwerk die het meest geschikt is om uw zaak op te pakken. Meld.nl werkt ook met zelfstandige advocaten, mediators en juristen. Die hebben de expertise, maar niet de overhead van een grote kantoor. Zo komt u niet achteraf voor vervelende verrassingen te staan. U bent vrij in uw keuze om een opdracht aan te gaan.
Privacy
Meld.nl verwerkt persoonsgegevens in het kader van het realiseren van zijn doelstellingen. De bijzondere persoonsgegevens verwerken wij enkel na uw uitdrukkelijke toestemming. Deze toestemming wordt u gevraagd bij het invullen van het meldformulier. Er wordt daarbij strikt vertrouwelijk omgegaan met uw persoonsgegevens en uw persoonsgegevens worden verwerkt en beveiligd conform de AVG-normen.
Neem direct contact op en laat uw melding toetsen door Meld.nl.
U wilt niet in een lange, ingewikkelde en slepende rechtsproces belanden en is het daarom raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen. Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar.
Meld.nl kan op dit moment geen meldingen verwerken; excuses voor het ongemak.