hulpverlener klachten
Hulpverlener klachten melden via Centraal Meldpunt: Meld.nl. Veranderingen in de zorgsector en de taken die zorgverzekeraars en gemeenten bij hebben gekregen leiden tot veel vragen, misstanden of klachten bij zorgbehoevenden. Grote zorgorganisaties nemen vaker de rol in van hoofdaannemer die kleinere zorgorganisaties of eenmanszaken inschakelen voor het uitbesteden van de zorg aan de cliënten of patiënten. Bij hoofd-en onderaanneming komen juridische vraagstukken kijken.
Geschillen over zorg
Veranderingen in de zorgsector en de taken die zorgverzekeraars en gemeenten bij hebben gekregen leiden tot veel vragen, misstanden of klachten bij zorgbehoevenden. De gemeente die geen ondersteuning geeft volgens de Wmo, u heeft langdurige en intensive zorg volgens de Wlz nodig maar CIZ geeft u niet de juiste indicatie, er zijn geschillen met uw zorgverzekeraar, de gemeente komt haar Jeugdwet zorgplicht om de juiste zorg en ondersteuning aan uw kind te bieden niet na, u heeft een geschil over Persoonsgebondenbudget (Pgb) met CIZ, de gemeente of SVB, u heeft klachten over handelen en beoordeling zorgverlener, (second opinion) en medisch dossier, u bent chronische ziek en u krijgt niet de financiële middelen om de kosten voor zorg, vervoer, hulpmiddelen, aanpassing en voorzieningen te dekken.
Sociaal-zekerheidsrecht, bevoegdheden en bezwaar en beroep
Ouderdom, zieken of mensen met een beperking die niet zelfstandig zich kunnen redden, kan de gemeente vragen om ondersteuning, bijvoorbeeld bij huishoudelijke hulp, aanpassing van de woning, dagbesteding, vervoer of opvang buitenshuis. De gemeente en SVB verstrekken uitkeringen, nemen besluiten, kunnen toezicht houden op naleven van geldende regels, hebben opsporingsbevoegdheid en kunnen handhaven als regels worden overtreden en sancties op te leggen zonder tussenkomst van de rechter. Indien u niet eens met een besluit van de gemeente tegen de beslissing over ondersteuning vanuit de Wmo of bij PGB, dan kunt u bezwaar maken. Een besluit kan o.a. zijn ‘afwijzing aanvraag’, ‘stopzetten of korten’, terugvorderen’ bijvoorbeeld vanwege vermoedens van fraude of niet voldoen aan alle voorwaarden voor PGB. Als de gemeente blijft bij zijn eerder besluit, dan kunt u beroep instellen bij de bestuursrechter. Een WMO PGB advocaat kan u bijstaan bij bezwaar en beroep.
Beroepsaansprakelijkheid
De patient mag verwachten van de zorgverlener dat die kennis en ervaring heeft, mag verwacht dat er geen fouten worden gemaakt. Tijdens het uitoefenen van het beroep van zorgverlener kunnen fouten worden gemaakt. De zorgverlener kan in sommige gevallen aansprakelijk worden gesteld en kan de patient de kosten die zijn ontstaan na het incident verhalen. De verjaringtermijn van aansprakelijk stellen van een zorgverlener is in principe vijf jaar. Deze termijn vangt aan met ingang van de dag dat de patient met de schade en de daarvoor aansprakelijke persoon bekend is geworden. Bij beroepsaansprakelijkheid heeft de schade te maken met het beroep. Bij medische beroepen kan een beroepsfout leiden tot letselschade. Dit is lichamelijke of geestelijke schade. Medische fouten en aansprakelijkheid hebben direct met elkaar te maken. Medische fouten leiden immers tot aansprakelijkheid indien een zorgvuldigheidsnorm die een medicus in acht dient te nemen, is geschonden. Bij medische fouten moet per geval bekeken of de zorgverlener, ziekenhuis of instelling aansprakelijk gesteld wordt.
Letselschade door medische misser
Patienten kunnen letselschade oplopen door medische missers te wijten aan handelen en nalaten van zorgverleners. Medische missers kunnen ontstaan als de normen niet zijn nageleefd, verkeerde of te late diagnoses zijn vastgesteld, onvoldoende informatie is verstrekt over de behandeling, geen informatie is gegeven over de gevolgen van de behandeling, eventuele alternatieven niet zijn besproken, verkeerd is geoordeeld over de situatie van de patiënt en niet is doorverwezen naar eerste hulp, chirurgische fouten of fouten tijdens de operatie zijn gemaakt, verkeerde medicijnen zijn voorgeschreven of verstrekt, het beroepsgeheim is geschonden, een onjuiste verklaring of een onjuist rapport is afgegeven, uw medisch dossier op straat is komen te liggen, ten onrechte niet is doorverwezen naar een andere beroepsbeoefenaar en als er sprake is van seksueel of ander grensoverschrijdend gedrag. De patiënt kan aan de medische missers lichamelijke en/of geestelijke schade hebben geleden.
Tuchtrecht
De patiënt heeft recht op o.a vrije artsenkeuze, inzage in het medisch dossier en recht op privacy en geheimhouding. Voor de 1e lijn zorgverleners zoals de arts, verpleegkundige of apotheker zijn er regels en bepalingen die in het medisch tuchtrecht zijn vastgelegd. Het medisch tuchtcollege neemt klachten aan over de zorgverleners. Het college toetst of de regels door de zorgverlener is nageleefd. Zij kunnen een waarschuwing, boete of verbod op uitoefening van het beroep opleggen. Als u een klacht wil indienen tegen de zorgverlener, dan kunt u dat doen bij het medisch tuchtcollege. Het is raadzaam om een medisch recht advocaat in te schakelen die alleen uw belangen zal dienen.
Kort geding bij spoedeisend belang
Indien uw zaak een spoedeisend belang heeft, dan kunt u in het proces van bezwaar of beroep een kort geding instellen. Het besluit van het bestuursorgaan blijft geldig, maar u wilt dat de werking van het besluit per direct wordt gestopt. Bijvoorbeeld bij een besluit van de gemeente over zorg en hulp of de SVB over het Persoonsgebonden budget (PGB) en u plotseling in de financiële problemen komt of uw zorg wordt stopgezet of gekort en uw vaste lasten niet kunt betalen. De voorzieningsrechter kan beslissen dat de SVB of de gemeente voorlopig door moet gaan met uitbetalen en verstrekken van hulp. De rechter kan kiezen om de zaak ”kort te sluiten” dat inhoud dat in de beroepsprocedure meteen een einduitspraak wordt gedaan. U kunt hiervoor een sociale zekerheidsrecht advocaat inschakelen.
U kunt bij Meld.nl terecht voor al uw vragen over medisch recht. Bij (letsel)schade, geschillen, aansprakelijkheid, claims en procedures in het tuchtrecht en civiel recht is het raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen.
Kosten
Meld.nl heeft vooraf voor u naar de mogelijkheden gekeken om uw kosten te beperken, want advocaten, mediators en juristen zijn duur. In het slechtste geval moet u de kosten zelf dragen, maar het kan ook zijn dat niet u, maar de overheid, de rechtsbijstandsverzekeraar of de tegenpartij de kosten betaalt.
Zodra wij het ingevulde meldformulier hebben ontvangen, analyseren wij uw melding en toetsen wij uw zaak op risico’s en kansen en of het (financieel) haalbaar is om een zaak te starten. Is dat het geval, dan gaan wij op zoek naar een juridische dienstverlener binnen ons netwerk die het meest geschikt is om uw zaak op te pakken. Meld.nl werkt ook met zelfstandige advocaten, mediators en juristen. Die hebben de expertise, maar niet de overhead van een grote kantoor. Zo komt u niet achteraf voor vervelende verrassingen te staan. U bent vrij in uw keuze om een opdracht aan te gaan.
Privacy
Meld.nl verwerkt persoonsgegevens in het kader van het realiseren van zijn doelstellingen. De bijzondere persoonsgegevens verwerken wij enkel na uw uitdrukkelijke toestemming. Deze toestemming wordt u gevraagd bij het invullen van het meldformulier. Er wordt daarbij strikt vertrouwelijk omgegaan met uw persoonsgegevens en uw persoonsgegevens worden verwerkt en beveiligd conform de AVG-normen.
Neem direct contact op en laat uw melding toetsen door Meld.nl.
U wilt niet in een lange, ingewikkelde en slepende rechtsproces belanden en is het daarom raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen. Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar. hulpverlener klachten hulpverlener klachten hulpverlener klachten
Meld.nl kan op dit moment geen meldingen verwerken; excuses voor het ongemak.