servicekosten airbnb terugvragen
Servicekosten Airbnb terugvragen via Centraal Meldpunt: Meld.nl. Bezwaar en Beroep zijn bestuursrechtelijke procedures tegen overheidsbesluiten. In het bestuursrecht staan de regels waar de overheid zich aan moet houden bij het nemen van besluiten. Bijvoorbeeld over subsidies, vergunningen en belastingen. Na een besluit van een bestuursorgaan kunt u bezwaar maken bij het bestuursorgaan die het besluit heeft genomen. Wordt uw bezwaar afgewezen, dan kunt u beroep instellen bij de bestuursrechter en eventueel in hoger beroep gaan om uw gelijk te halen.
Bemiddeling
Indien een bemiddelaar zowel voor de verhuurder als huurder optreedt, dan mag die volgens de wet geen kosten in rekening brengen bij de potentiele huurder. Er is een verbod op dubbele courtage. Airbnb brengt via zijn platform overeenkomsten tot stand tussen gebruikers van het platform. Het platform ontvangt een vergoeding bij totstandkoming overeenkomst tussen gebruikers. De gebruikers kunnen uitsluitend met elkaar in contact treden via het platform. Airbnb-platform kan als bemiddelaar worden aangemerkt in de zin van artikel 7:425 BW. Vanwege de huurder waar bemiddelingskosten in rekening wordt gebracht uitsluitend voor kortetermijnverhuur is, is kosten in rekening brengen geoorloofd. Voor boekingen brengt Airbnb huurders loon (‘servicekosten’) in rekening. De huurder betaalt pas als een concreet boekingsvoorstel is aanvaardt van Airbnb, waarin de servicekosten zijn inbegrepen en die in het boekingsvoorstel worden gespecificeerd. De huurder neemt een ‘geïnformeerd besluit’. Hierdoor kunnen Airbnb en de huurder worden geacht over de hoogte van de servicekosten te hebben onderhandeld als bedoeld in de Richtlijn. Er is geen sprake van een oneerlijk beding of een oneerlijke handelspraktijk door Airbnb.
Airbnb vergunning
U kunt uw woning of appartement via Airbnb hebben verhuurd, en de gemeente u een boete heeft opgelegd omdat zij menen dat u op grond van de Huisvestingwet en de gemeentelijke Huisvestingsverordening de woning aan de bestemming bewoning heeft onttrokken. Heeft u geen vergunning uw woning, zou u de woning permanent hebben verhuurd, dan mag u uw woning als vakantiewoning verhuren, mits u aan bepaalde regels voldoet. Elk gemeente heeft zijn eigen beleid hierin. Voor Amsterdam is het zo dat u maximaal 30 dagen per jaar mag verhuren, 4 personen maximaal per nachtverblijf, de woning mag niet van een woningcorporatie zijn, hoofdbewoner staat ingeschreven in de GBA op het adres en moet u het vakantieverhuur vooraf melden. De gemeente kan de bestuurlijke boete opleggen aan de verhuurder, de woningeigenaar en de persoon die bemiddelt heeft. Het kan zijn dat u een fikse boete opgelegd heeft gekregen en u niet eens met de boete van de gemeente, dan kunt u uw zienswijze indienen en in bezwaar gaan en beroep instellen.
Bezwaar
Indien een bestuursorgaan een besluit neemt, bijvoorbeeld in zaken als een vergunning, uitkering, belasting, toeslagen, PGB, Wmo, UWV, vreemdelingenrecht, planschade of nadeelcompensatie en aanbesteding en u bent belanghebbend en niet eens met het besluit van het bestuursorgaan (gemeente, provincie, waterschap, toezichthouder, centrale overheid), dan kunt u binnen een bepaalde termijn bezwaar maken tegen het besluit. Dat doet u bij het bestuursorgaan die het besluit heeft genomen. De wettelijke termijn is vaak 6 weken voor het reageren op uw bezwaar.
Zienswijze
Indien een bestuursorgaan van plan is een besluit te nemen, bijvoorbeeld bij een bestemmingsplan of een bestuurlijke boete, dan kunt u in een zienswijze mondeling of schriftelijk aangeven waarom u wel of niet eens met het voorgenomen besluit. U moet belanghebbende zijn. Een bestuursorgaan is niet altijd verplicht om te reageren op uw zienswijze.
Beroep
Wijst het bestuursorgaan uw bezwaar af, dan kunt beroep instellen tegen het besluit bij de bestuursrechter. Op de beslissing op uw bezwaar staat hoe lang u de tijd heeft om in beroep te gaan. Meestal is de termijn 6 weken. Ook als het bestuursorgaan niet tijdig beslist op een bezwaarschrift, geldt dat als een ‘fictief’ besluit op bezwaar en kunt u daartegen in beroep. Als u niet eens bent met de uitspraak van de bestuursrechter, dan kunt u daartegen in hoger beroep gaan bij de Raad van State.
U kunt bij Meld.nl terecht voor al uw vragen over bestuursrecht. Het raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen bij bestuursrechtelijke procedures (bezwaar – beroep), dwangbevel, boete, invorderingsprocedures en overige conflicten met bestuursorganen.
Kosten
Meld.nl heeft vooraf voor u naar de mogelijkheden gekeken om uw kosten te beperken, want advocaten, mediators en juristen zijn duur. In het slechtste geval moet u de kosten zelf dragen, maar het kan ook zijn dat niet u, maar de overheid, de rechtsbijstandsverzekeraar of de tegenpartij de kosten betaalt.
Zodra wij het ingevulde meldformulier hebben ontvangen, analyseren wij uw melding en toetsen wij uw zaak op risico’s en kansen en of het (financieel) haalbaar is om een zaak te starten. Is dat het geval, dan gaan wij op zoek naar een juridische dienstverlener binnen ons netwerk die het meest geschikt is om uw zaak op te pakken. Meld.nl werkt ook met zelfstandige advocaten, mediators en juristen. Die hebben de expertise, maar niet de overhead van een grote kantoor. Zo komt u niet achteraf voor vervelende verrassingen te staan. U bent vrij in uw keuze om een opdracht aan te gaan.
Privacy
Meld.nl verwerkt persoonsgegevens in het kader van het realiseren van zijn doelstellingen. De bijzondere persoonsgegevens verwerken wij enkel na uw uitdrukkelijke toestemming. Deze toestemming wordt u gevraagd bij het invullen van het meldformulier. Er wordt daarbij strikt vertrouwelijk omgegaan met uw persoonsgegevens en uw persoonsgegevens worden verwerkt en beveiligd conform de AVG-normen.
Neem direct contact op en laat uw melding toetsen door Meld.nl.
U wilt niet in een lange, ingewikkelde en slepende rechtsproces belanden en is het daarom raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen. Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar. Servicekosten Airbnb terugvragen
Meld.nl kan op dit moment geen meldingen verwerken; excuses voor het ongemak.