geschil met bank
Geschil met Bank melden via Centraal Meldpunt: Meld.nl. Het consumentenrecht regelt de rechtsverhouding tussen de consument enerzijds en de handelende partij anderzijds. Een consument is juridisch gezien een particulier die een koopovereenkomst aangaat om het persoonlijk gebruik van een zaak en niet om een commercieel gebruik. Rechtspersonen zijn geen consument.
Zorgplicht
Als u als consument of ondernemer bij een financiële instelling beleggingsproducten, kredietovereenkomsten, hypotheek of andere financiële producten heeft afgenomen, kunnen er geschillen ontstaan met de dienstverlener. De financiële instelling kan zijn zorgplicht verzaakt hebben of de bank of een andere financiële instelling zijn verplichting om u als cliënt in bescherming te nemen hebben verzaakt. Het komt voor dat een consument zich laat ompraten en daardoor overeenkomsten heeft getekend in zeer risicovolle beleggingsproducten en geld heeft moeten lenen om de speculatieve overeenkomst aan te gaan. U kunt een bankrecht advocaat inschakelen bij gevallen van aansprakelijkheid, geschillen met betrekking tot zekerheidsrechten, pandrechten en achtergestelde leningen en geschillen tussen u en De Nederlandsche Bank (DNB). U kunt ons financieel recht advocaat inschakelen bij verzaking van het zorgplicht door financiële dienstverleners, aansprakelijkheid en geschillen tussen u en de AFM.
BKR registratie
U kunt een woning op het oog hebben en onvoldoende geld bezitten om die aan te schaffen, en bij uw hypotheekaanvraag gebleken is dat u geen hypotheek kan krijgen of maar een gedeelte van het gevraagde bedrag kunt krijgen. Bepaalde factoren kunnen een rol spelen waardoor uw aanvraag gedeeltelijk of geheel wordt afgewezen. De geldverstrekker kijkt naar uw leengedrag in het verleden. Een aflossingsprobleem van een hypotheek of lening in het verleden, een achterstand of als u gestopt bent met betalen, kan een BKR code op uw naam opleveren. Stichting BKR doet de codering, die financiële instellingen kunnen inzien. Het komt vaker voor dat de genoteerde gegevens en BKR codering niet klopt en u af wilt van de (verkeerde) notering.
Hypotheek
Iedereen die een onroerend goed koopt, krijgt te maken met hypotheekrecht. Het recht van hypotheek is een zekerheidsrecht op een registergoed, dat gekoppeld is aan een lening. De eigenaar van het goed vestigt het hypotheekrecht op het goed t.b.v. van de hypotheekverstrekker voor het verstrekken van de lening. De bank leent geld en de koper van het (on)roerend goed krijgt daarvoor een hypotheekrecht en brengt een verplichting tot aflossing met zich mee. Indien betalingsverplichtingen niet wordt nagekomen of bij faillissement kan de hypotheekverstrekker de lening ‘opeisen’ en gebruik maken van het hypotheekrecht en bij verkoop van het (on)roerend goed zijn vordering innen. Het kan zijn dat de hypotheek is geweigerd door andere redenen. Hypotheekverstrekkers vragen om een overlijdensrisicoverzekering, wilt u in aanmerking komen voor een hypotheek voor 80% van de waarde van de woning, een salarisstrook, bewijzen van spaargeld mits u niet voor 100% hypotheek gaat, de werkgeversverklaring en de juiste persoonsgegevens. De hypotheekverstrekker heeft ook een zorgplicht. Kunt u geen hypotheek krijgen, dan is het raadzaam om een consumentenrecht advocaat in te schakelen.
Lening
U kunt een auto op het oog hebben en onvoldoende geld bezitten om die aan te schaffen, en bij uw kredietaanvraag gebleken is dat u geen lening kan krijgen of maar een gedeelte van het gevraagde bedrag kunt krijgen. Bepaalde factoren kunnen een rol spelen waardoor uw aanvraag gedeeltelijk of geheel wordt afgewezen. De geldverstrekker kijkt naar uw leengedrag in het verleden. Een aflossingsprobleem van een hypotheek of lening in het verleden, een achterstand of als u gestopt bent met betalen, kan een BKR code op uw naam opleveren. Stichting BKR doet de codering, die financiële instellingen kunnen inzien. Het komt vaker voor dat de genoteerde gegevens en BKR codering niet klopt en u af wilt van de (verkeerde) notering.
U kunt bij Meld.nl terecht voor al uw vragen over bankrecht: Bij aansprakelijkheid, geschillen met betrekking tot zekerheidsrechten, pandrechten en achtergestelde leningen en geschillen tussen u en de Bank. voeren van klachtenprocedures en civiele procedures is het raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen.
Kosten
Meld.nl heeft vooraf voor u naar de mogelijkheden gekeken om uw kosten te beperken, want advocaten, mediators en juristen zijn duur. In het slechtste geval moet u de kosten zelf dragen, maar het kan ook zijn dat niet u, maar de overheid, de rechtsbijstandsverzekeraar of de tegenpartij de kosten betaalt.
Zodra wij het ingevulde meldformulier hebben ontvangen, analyseren wij uw melding en toetsen wij uw zaak op risico’s en kansen en of het (financieel) haalbaar is om een zaak te starten. Is dat het geval, dan gaan wij op zoek naar een juridische dienstverlener binnen ons netwerk die het meest geschikt is om uw zaak op te pakken. Meld.nl werkt ook met zelfstandige advocaten, mediators en juristen. Die hebben de expertise, maar niet de overhead van een grote kantoor. Zo komt u niet achteraf voor vervelende verrassingen te staan. U bent vrij in uw keuze om een opdracht aan te gaan.
Privacy
Meld.nl verwerkt persoonsgegevens in het kader van het realiseren van zijn doelstellingen. De bijzondere persoonsgegevens verwerken wij enkel na uw uitdrukkelijke toestemming. Deze toestemming wordt u gevraagd bij het invullen van het meldformulier. Er wordt daarbij strikt vertrouwelijk omgegaan met uw persoonsgegevens en uw persoonsgegevens worden verwerkt en beveiligd conform de AVG-normen.
Neem direct contact op en laat uw melding toetsen door Meld.nl.
U wilt niet in een lange, ingewikkelde en slepende rechtsproces belanden en is het daarom raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen. Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar. Geschil met Bank Geschil met Bank
Meld.nl kan op dit moment geen meldingen verwerken; excuses voor het ongemak.