geschil met opdrachtgever
Geschil met opdrachtgever melden via Centraal Meldpunt: Meld.nl. Als opdrachtgever en aannemer een overeenkomst aangaan, dan worden afspraken vastgelegd over een bepaalde prijs, afgesproken termijn dat een bouwwerk volledig wordt opgeleverd, en over wie de leiding over het bouwproject heeft. In de overeenkomst is vaak een boetebeding opgenomen. Indien er gebreken zijn bij de oplevering, de aannemer een veel te hoge prijs voor het werkzaamheden dan normaal vraagt, of bewust veel langer over een bepaalde klus doet, dan kan de opdrachtgever van de aannemer een bepaalde boete vorderen en in bepaalde gevallen voor elke dag dat de afgesproken bouwtijd wordt overschreden. De aannemer kan in sommige gevallen de retentierecht inroepen als de opdrachtgever niet (op tijd) betaalt.
Geschillen
Er kunnen geschillen ontstaan tussen de opdrachtgever een aannemer. Bijvoorbeeld als er gebreken zijn bij de oplevering en die zijn binnen 3 maanden na oplevering geconstateerd, een verschil van mening ontstaat over de 5%-regeling of de garantie- en waarborgregeling, over de hoogte en wijze van facturering, als de aannemer (ten onrechte) de retentierecht inroept of de aannemer levert niet op. Het kan ook zijn dat de aannemer een veel te hoge prijs voor het werkzaamheden dan normaal heeft gevraagd of bewust veel langer over een bepaalde klus heeft gedaan. In de meeste overeenkomsten is bepaald dat de aannemer een bepaalde boete verschuldigd is voor elke dag dat de afgesproken bouwtijd wordt overschreden. Of de aannemer kan meer werk hebben verricht dan afgesproken. Of de klus op een zeer onnauwkeurige wijze is uitgevoerd, waardoor de opdrachtgever te maken krijgt met meer complicaties zoals defecten in de bouw. Er kunnen ook geschillen ontstaan over facturen en niet nakomen afspraken door de opdrachtgever.
Retentierecht
Heeft de aannemer te maken met onbetaalde facturen, dan kan die in sommige gevallen een retentierecht inroepen. De ondernemer die een retentierecht uitoefent noemen we de ‘retentor’. De schuldeiser mag de afgifte van een zaak aan de schuldenaar (de klant) uitstellen, totdat de schuldenaar de factuur voldoet. In de bouw wordt het retentierecht vaak gebruikt. De aannemer levert het gebouw niet op, zolang er niet betaald is. Wanneer de hoofdaannemer het retentierecht uitoefent, kan dat betekenen dat onderaannemers geen toegang meer krijgen tot de bouwplaats en hun werk niet kunnen afmaken. Als onderaannemer kan dat nadelige gevolgen hebben. Of u als onderaannemer de hoofdaannemer daarvoor aansprakelijk kunt stellen, hangt met name af van wat in de overeenkomst is afgesproken. Er moet sprake zijn van een opeisbare vordering, waarbij de afgesproken betalingstermijn is verstreken. Indien geen betalingstermijn is afgesproken, is een vordering direct opeisbaar. Indien de klant weigert de factuur te betalen, kan de retentor het goed verkopen en zijn factuur betalen van de ontvangen koopprijs. Deze verkoop is wel aan regels gebonden. De retentor dient namelijk eerst een zogenaamde executoriale titel te hebben. Dit is bijvoorbeeld een vonnis uit een rechtszaak. Daarna moet een deurwaarder beslag op de zaak leggen. Vervolgens kan het goed via een openbare veiling verkocht worden. Met toestemming van de rechter mag ook onderhands verkocht worden. Ook als een klant failliet gaat, blijft het retentierecht in stand. De curator zal dan de factuur voldoen, of de zaak opeisen en verkopen. De retentor heeft ook dan voorrang op de ontvangen koopprijs.
U kunt bij Meld.nl terecht voor al uw vragen over aannemingsovereenkomsten. Het raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen bij opstellen, nakijken en wijzigen van aannemingsovereenkomst, architectenovereenkomst,(boete)beding, rechtshulp bij meerwerk en minderwerk, schade, incasso, verweer tegen schadeclaims, opleveringsgebreken, vergunningen en voeren van gerechtelijke procedures.
Kosten Zodra wij het ingevulde meldformulier hebben ontvangen, analyseren wij uw melding en toetsen wij uw zaak op risico’s en kansen en of het (financieel) haalbaar is om een zaak te starten. Is dat het geval, dan gaan wij op zoek naar een juridische dienstverlener binnen ons netwerk die het meest geschikt is om uw zaak op te pakken. Meld.nl werkt ook met zelfstandige advocaten, mediators en juristen. Die hebben de expertise, maar niet de overhead van een grote kantoor. Zo komt u niet achteraf voor vervelende verrassingen te staan. U bent vrij in uw keuze om een opdracht aan te gaan. Privacy Neem direct contact op en laat uw melding toetsen door Meld.nl.
Meld.nl heeft vooraf voor u naar de mogelijkheden gekeken om uw kosten te beperken, want advocaten, mediators en juristen zijn duur. In het slechtste geval moet u de kosten zelf dragen, maar het kan ook zijn dat niet u, maar de overheid, de rechtsbijstandsverzekeraar of de tegenpartij de kosten betaalt.
Meld.nl verwerkt persoonsgegevens in het kader van het realiseren van zijn doelstellingen. De bijzondere persoonsgegevens verwerken wij enkel na uw uitdrukkelijke toestemming. Deze toestemming wordt u gevraagd bij het invullen van het meldformulier. Er wordt daarbij strikt vertrouwelijk omgegaan met uw persoonsgegevens en uw persoonsgegevens worden verwerkt en beveiligd conform de AVG-normen.
U wilt niet in een lange, ingewikkelde en slepende rechtsproces belanden en is het daarom raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen. Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar. Geschil met opdrachtgever Geschil met opdrachtgever
Meld.nl kan op dit moment geen meldingen verwerken; excuses voor het ongemak.