luchtvaartpersoneel
Advocaat luchtvaartpersoneel inschakelen via Centraal Meldpunt: Meld.nl. Het arbeidsrecht regelt alle zaken met betrekking tot de rechten en plichten over de verhouding tussen werkgever en werknemer. Bij een arbeidsconflict tussen werkgever en werknemer en tussen werknemers onderling is het van belang dat de werknemer en de werkgever weet wat zijn rechten en plichten zijn. De wetgever beschermt de werknemer in verschillende situaties. De bescherming van de werkgever bestaat onder andere uit de regels die gelden als een werknemer letselschade (materieel of immaterieel) oploopt bij een arbeidsongeval.
Hoge werkdruk en geschillen
De werkdruk van luchtvaartpersoneel, het vliegend personeel, het cockpit- en cabinepersoneel; ‘de crew’ kan hoog zijn. U kunt het vermoeden hebben dat uw collega piloot of iemand van de cabin crew problemen heeft met depressie, agressie, alcohol, drugs of medicijnen en lijdt aan barotrauma. De klachten kunnen bestaan uit hoofdpijn, verlammingsverschijnselen, evenwichtsstoornissen, geheugenproblemen en trillende handen. Het is raadzaam om tijdig te melden. Mogelijk heeft u geschillen of vragen over sociale verzekeringswetgeving voor luchtvaartpersoneel of heeft u het vermoeden dat de arbeidsovereenkonst meer iets wegheeft van een zwijgcontract. Het is raadzaam om tijdig een gespecialiseerde advocaat in te schakelen.
“Aerotoxic Syndrome” als beroepsziekte
Het luchtvaartpersoneel dat aan gezondheidsklachten lijdt kan te wijten zijn aan de kwaliteit van cabinelucht. Slechte kwaliteit van cabinelucht heeft een verhoogde risico op neurotoxische schade van luchtvaart personeel die door de jaren heen langdurig aan giftige stoffen in de cabinelucht zijn blootgesteld. Een Britse onderzoeksrechter concludeerde dat de giftige stoffen in de vliegtuiglucht kunnen leiden tot schade aan de gezondheid van inzittenden van vliegtuigcabines. Er is mogelijk een relatie tussen blootstelling aan oliedampen in de lucht, die gebruikt wordt voor de luchtverversing in het vliegtuig, en het optreden van gezondheidsklachten. Bleed-air is ongefilterde buitenlucht, die via de motoren binnenkomt, vervolgens wordt gecomprimeerd en opgewarmd, waarna het deel dat wordt gebruikt voor de luchtverversing in het vliegtuig weer wordt afgekoeld. Bleed-air kan schadelijke stoffen bevatten. Tijdens grondoperaties kan het lucht vervuild raken met uitlaatgassen van naburige vliegtuigen of producten van de-icing.
Beroepsziekte
Ziekte die de luchtvaartpersoneel krijgt door werk of arbeidsomstandigheden noemen we beroepsziekte. De ziekte kan het gevolg zijn van werken met gevaarlijke stoffen of door voortdurende zware lichamelijke of geestelijke belasting dat gezondheidsklachten kan veroorzaken. Onder andere overspannen zijn, een burn out, stess en depressie is een beroepsziekte. De klachten bij een beroepsziekte kunnen zeer ernstig zijn. De ziekte kan tijdelijk zijn en in ergste geval langer duren als er sprake is van jarenlange overbelasting op werkgebied. Soms kan de bedrijfsarts een beroepsziekte niet vaststellen, en is er sprake van een situatieve ziektesituatie oftewel volgens strikt medische maatstaven de ziekte geen fysieke of psychische beperkingen heeft. Als de bedrijfsarts verkeerde of te late diagnose vaststeld, klachten die duiden op burn out of een andere beroepsziekte niet heeft kunnen vasstellen en de werknemer niet zo spoedig mogelijk heeft doorverwezen naar een psycholoog, psychiater of een ander medisch specialist, kan de verkeerde of te late diagnose tot (nog meer) letselschade leiden. In zo’n geval kan de werkgever en de bedrijfsarts aansprakelijk worden gesteld.
Zorgplicht
De luchtvaartmaatschappij heeft een zorgplicht en moet zorgen voor een veilige en gezonde werksituatie en voor veiligheidsregels en instructies die moeten nageleefd, voor beschermingsmiddelen, voor meldingssystemen bij incidenten om de werknemer te beschermen en om de ruimtelijke veiligheid op orde te hebben. Een veilige en gezonde situatie in het vliegtuig houdt ook in dat discriminerend gedrag, vormen van (seksueel) grensoverschrijdend gedrag, verbale agressie, bedreigingen en fysiek geweld niet getoleeerd wordt.
“Zwijgcontract’
Luchtvaartpersoneel kunnen te maken krijgen met zwijgcontracten met de luchtvaartmaatschappij waar ze vanaf willen. Luchtvaartmaatschappijen kunnen een zwijgcontract opleggen om de gezondheidsklachten van personeel in de doofpot te stoppen. Zij kunnen zich mogelijk beroepen op een beëindigingsovereenkomst met de werknemer waarin een geheimhoudingsbeding is opgenomen. De Luchtvaartmaatschappij kan besluiten de werknemer te ontslaan en de werknemer daarmee instemt. Ontslag door wederzijds goedvinden wordt vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst. Dit heeft geen consequenties voor een WW-uitkering. Een vaststellingsovereenkomsten heeft als doel om een geschil te beslechten. In een vaststellingsovereenkomst staan afspraken tussen de werkgever en de werknemer. Daarin kunnen onder andere het concurrentiebeding, relatiebeding en geheimhouding opgenomen zijn. Bij het aangaan van een vaststellingsovereenkomst beogen partijen afspraken te maken over de oplossing van een geschil of een andere onzekere situatie bij ontslag. Dit is bedoeld om bij de werkgever en werknemer allerlei gerechtelijke procedures te besparen. In de overeenkomst is de einddatum van de arbeidsovereenkomst bepaald en afspraken over vrijstelling van werk, een ontslagvergoeding, gebruik lease-auto, etc worden vast gelegd.
Checken
Het is raadzaam om de vaststellingsovereenkomst juridisch te laten controleren. Het voorstel kan gecontroleerd op de hoogte van de ontslagvergoeding, sociale verzekeringswetgeving voor luchtvaartpersoneel, recht op WW-uitkering, reden ontslag, opzegtermijn, uitbetaling vakantiedagen. Juridisch bijstand kan ook ingezet om de onderhandelingspositie te versterken.
Aansprakelijkheid
Als de luchtvaartmaatschappij kan aantonen dat die zijn zorgplicht is nagekomen, voldoende veiligheids- en voorzorgsmaatregelen heeft getroffen om het ongeval of de ziekte te voorkomen, en iemand van ‘de crew’ de schade aan zichzelf te wijten heeft omdat die bewust het risico nam (opzet of bewuste roekeloosheid), dan kan die niet aansprakelijk worden gesteld voor de (letsel)schade. Om de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk te stellen moet de luchtvaartpersoneel aantonen dat die het letsel heeft opgelopen tijdens werk of dat de letsel is veroorzaakt door werk of de arbeidsomstandigheden. Vaak is er een werkgeversaansprakelijkheidsverzekering die de werkgever beschermt tegen aansprakelijkheid voor schade die werknemers oplopen tijdens het uitvoeren van werkzaamheden of als zij onderweg zijn voor hun werk. De verzekering dekt de schadeclaims van werknemers of nabestaanden, kosten rechtsbijstand en boetes opgelegd door Inspecties.
Schadeberekening door advocaat als (contra)schade expert
Als aansprakelijkheid kan worden vastgesteld, dan heeft de werknemer recht op schadevergoeding. Indien bij letselschade te wijten aan de werkgever de verzekeraar de wederpartij is, wordt in veel gevallen bij onderzoek van de schadeclaim een schade expert ingeschakeld. Voor schade onder een bepaalde bedrag wordt vaak geen schade expert ingeschakeld omdat de kosten van het onderzoek niet opweegt tegen het schadebedrag. De schade expert dient de belangen van de verzekeraar en de verzekeraar wilt niet te veel betalen. U hoeft niet akkoord te gaan met het schadebedrag die de verzekeraar heeft vastgesteld. Ook in gevallen dat een verzekeraar zich beroept op uitsluitingsgronden en niet wilt uitkeren, kan de werkgever aansprakelijk gesteld worden als die heeft verzuimd te voldoen aan een uit goed werkgeverschap voortvloeiende verplichting om de schade als gevolg van een ongeval tijdens het werk verzekerd te houden. Als slachtoffer van letselschade bij een bedrijfsongeval krijgt u ongewild te maken met complexe regels en procedures. Het is raadzaam om een advocaat als contra-expert in te schakelen die alleen de belangen van u voor ogen heeft, de daadwerkelijke schade zal berekenen en maximale schadevergoeding voor u zal eisen.
U kunt bij Meld.nl terecht voor al uw vragen over aansprakelijkheidsrecht en arbeidsrecht: Bij (letsel)schade door beroepsziekten, bedrijfsongevallen, schending zorgplicht, schade berekening, conflict met verzekeraar, uitkeringsinstantie en geschillen over claims en voeren van procedures is het raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen.
Kosten
Meld.nl heeft vooraf voor u naar de mogelijkheden gekeken om uw kosten te beperken, want advocaten, mediators en juristen zijn duur. In het slechtste geval moet u de kosten zelf dragen, maar het kan ook zijn dat niet u, maar de overheid, de rechtsbijstandsverzekeraar of de tegenpartij de kosten betaalt.
Zodra wij het ingevulde meldformulier hebben ontvangen, analyseren wij uw melding en toetsen wij uw zaak op risico’s en kansen en of het (financieel) haalbaar is om een zaak te starten. Is dat het geval, dan gaan wij op zoek naar een juridische dienstverlener binnen ons netwerk die het meest geschikt is om uw zaak op te pakken. Meld.nl werkt ook met zelfstandige advocaten, mediators en juristen. Die hebben de expertise, maar niet de overhead van een grote kantoor. Zo komt u niet achteraf voor vervelende verrassingen te staan. U bent vrij in uw keuze om een opdracht aan te gaan.
Privacy
Meld.nl verwerkt persoonsgegevens in het kader van het realiseren van zijn doelstellingen. De bijzondere persoonsgegevens verwerken wij enkel na uw uitdrukkelijke toestemming. Deze toestemming wordt u gevraagd bij het invullen van het meldformulier. Er wordt daarbij strikt vertrouwelijk omgegaan met uw persoonsgegevens en uw persoonsgegevens worden verwerkt en beveiligd conform de AVG-normen.
Neem direct contact op en laat uw melding toetsen door Meld.nl.
U wilt niet in een lange, ingewikkelde en slepende rechtsproces belanden en is het daarom raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen. Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar.
Meld.nl kan op dit moment geen meldingen verwerken; excuses voor het ongemak.