afwijzing WOB verzoek
Afwijzing WOB verzoek melden via Centraal Meldpunt: Meld.nl.
Afwijzing WOB / WOO-verzoek
Een afwijzing van een WOB- of WOO-verzoek (Wet openbaarheid van bestuur / Wet open overheid) betekent dat een bestuursorgaan besluit om gevraagde overheidsinformatie niet of slechts gedeeltelijk openbaar te maken. Dit kan grote gevolgen hebben voor burgers, bedrijven, journalisten en andere belanghebbenden die transparantie of controle op overheidshandelen nastreven. De afwijzing moet altijd gebaseerd zijn op wettelijk vastgelegde uitzonderingsgronden en zorgvuldig gemotiveerd worden. Tegen een afwijzing staan bezwaar en beroep open.
Beroepsmatige belanghebbenden
Journalisten, wetenschappers en andere beroepsmatige belanghebbenden bij publieke informatie hebben de mogelijkheid om bij het onafhankelijke Adviescollege openbaarheid en informatiehuishouding een klacht in de te dienen tegen de wijze van openbaarmaking. Uitgangspunt is dat de klachtprocedure bij het college voorafgaat aan de bezwaarprocedure. De bezwaartermijn wordt dan opgeschort evenals de termijn om te beslissen. Na uitbrengen van het advies moet het bestuursorgaan binnen twee weken op het bezwaar beslissen.
Subonderwerpen bij afwijzing WOB / WOO-verzoek
Gronden voor afwijzing
Absolute uitzonderingsgronden: informatie mag nooit openbaar worden gemaakt, bijvoorbeeld bij staatsveiligheid, vertrouwelijke bedrijfs- en fabricagegegevens, of bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
Relatieve uitzonderingsgronden: het bestuursorgaan maakt een belangenafweging tussen het belang van openbaarheid en andere belangen, zoals economische of bestuurlijke belangen, de bescherming van de procespositie van de overheid, of onevenredige benadeling van derden.
Specifieke wettelijke regelingen kunnen openbaarmaking uitsluiten, zoals de fiscale geheimhoudingsplicht (AWR) of bijzondere wetten voor politie en justitie.
Procedurele aspecten
De afwijzing moet schriftelijk en gemotiveerd worden meegedeeld. Het bestuursorgaan moet per document of passage motiveren waarom informatie wordt geweigerd.
Bij een voornemen tot openbaarmaking van gevoelige informatie moet het bestuursorgaan belanghebbenden in de gelegenheid stellen een zienswijze in te dienen.
De motiveringsplicht onder de Woo is strenger dan onder de Wob: het bestuursorgaan moet per onderdeel onderbouwen waarom openbaarmaking wordt geweigerd.
Bezwaar en beroep
Tegen een afwijzing kan binnen zes weken bezwaar worden gemaakt bij het bestuursorgaan. Wordt het bezwaar afgewezen, dan kan beroep worden ingesteld bij de bestuursrechter.
Tijdens bezwaar en beroep kan een voorlopige voorziening worden gevraagd om openbaarmaking te schorsen totdat op bezwaar of beroep is beslist.
Voor journalisten, wetenschappers en andere beroepsmatige belanghebbenden bestaat de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij het Adviescollege openbaarheid en informatiehuishouding, voorafgaand aan bezwaar.
Praktische aandachtspunten
Een verzoek moet voldoende concreet zijn: te algemene verzoeken worden afgewezen.
Openbaarmaking op grond van de Woo geldt voor iedereen, dus ook voor concurrenten of andere belanghebbenden.
Niet tijdig beslissen op een verzoek kan worden aangevochten via een ingebrekestelling en beroep wegens niet tijdig beslissen.
Belangrijkste wet
Wet open overheid (Woo): regelt de actieve en passieve openbaarmakingsplicht, uitzonderingsgronden en procedures.
Algemene wet bestuursrecht (Awb): regelt bezwaar, beroep en de procedurele waarborgen.
Wet openbaarheid van bestuur (Wob): geldt voor verzoeken ingediend vóór 1 mei 2022.
Wanneer de bestuursrecht advocaat inschakelen?
Bij complexe of omvangrijke verzoeken, of als de gevolgen van afwijzing groot zijn.
Bij onduidelijke, onzorgvuldige of onrechtmatige motivering van de afwijzing.
Bij een (gedeeltelijke) afwijzing op grond van vertrouwelijkheid, bedrijfsgevoelige informatie, privacy of nationale veiligheid.
Bij het voorbereiden en voeren van bezwaar- en beroepsprocedures, of het aanvragen van een voorlopige voorziening.
Bij het opstellen van een zienswijze als derde-belanghebbende bij voorgenomen openbaarmaking van informatie over uw onderneming of persoon.
Bij het nemen van civielrechtelijke, bestuursrechtelijke of strafrechtelijke stappen bij misbruik van bevoegdheid of schending van geheimhoudingsplicht.
Belangrijkste ondersteuning door de advocaat
Juridisch advies:
Analyse van de afwijzingsgronden, beoordeling van de motivering, uitleg over rechten en strategie.Procesbegeleiding:
Hulp bij het opstellen van bezwaar- en beroepschriften, het verzamelen van bewijs en het voeren van onderhandelingen met het bestuursorgaan.Onderhandeling en mediation:
Bemiddeling met het bestuursorgaan, advisering over alternatieven voor volledige openbaarmaking (zoals gedeeltelijke openbaarmaking of weglakken).Procesvoering:
Vertegenwoordiging bij de bestuursrechter, het aanvragen van voorlopige voorzieningen en hoger beroep.Bewijsrecht:
Adviseren over het verzamelen en presenteren van bewijs van onevenredige benadeling, vertrouwelijkheid of andere belangen.Schadebeperking:
Ondersteuning bij het beperken van juridische en feitelijke schade door snelle en correcte actie.Belangenbehartiging:
Vertegenwoordiging in bestuursrechtelijke, civielrechtelijke en strafrechtelijke procedures die samenhangen met openbaarheid van overheidsinformatie.
Dit overzicht biedt een roadmap voor het navigeren van Bestuursrechtelijke zaken. Dit proces vereist zorgvuldige documentatie en snelle actie. Meld.nl fungeert als een tussenschakel voor civielrechtelijke, bestuursrechtelijke en strafrechtelijke stappen. Voor het behartigen van de gerechtvaardigde belangen, is bijstand van een Bestuursrecht advocaat essentieel.
meldpunt
Meld.nl kan op dit moment geen meldingen verwerken; excuses voor het ongemak.