kapvergunning geweigerd
Kapvergunning geweigerd melden via Centraal Meldpunt: Meld.nl. Bezwaar en Beroep zijn bestuursrechtelijke procedures tegen overheidsbesluiten. In het bestuursrecht staan de regels waar de overheid zich aan moet houden bij het nemen van besluiten. Bijvoorbeeld over subsidies, vergunningen en belastingen. Na een besluit van een bestuursorgaan kunt u bezwaar maken bij het bestuursorgaan die het besluit heeft genomen. Wordt uw bezwaar afgewezen, dan kunt u beroep instellen bij de bestuursrechter en eventueel in hoger beroep gaan om uw gelijk te halen.
Kapvergunning
Voor het kappen van bomen en de activiteit vellen houtopstand is een omgevingsvergunning nodig. Afhankelijk van de gemeente kunt u een kapvergunning nodig hebben als u bomen en struiken gaat kappen, snoeien, verwijderen en verplaatsen en bij bouwen, uitbreiden of kabels en leidingen gaat verleggen en daardoor bomen en struiken beschadiging kunnen raken. Bent u eigenaar van een boom dat groter is dan 1.30 meter en is de stamdikte bijvoorbeeld 20 cm of 30 cm dan heeft u een vergunning nodig. Alle bomen die dunner zijn mag zonder vergunning gekapt worden. Kappen zonder vergunning is illegale kap, in strijd met de APV en kan handhavend tegen opgetreden worden door bestuursrechtelijke, privaatrechtelijke en strafrechtelijke sancties op te leggen. Er kunnen hoge boetes en zelfs celstraf worden opgelegd.
Kapvergunning geweigerd
Uw vergunningsaanvraag voor het kappen van bomen kan mogelijk geweigerd zijn. Bij het toetsen op de weigeringsgronden wordt een waarde aan de houtopstand toegekend waarbij aanwezige waarden worden gewogen tegen de reden voor het benodigde kappen de houtopstand. Wegen deze waarden niet op tegen de reden voor het kappen van de houtopstand, dan kan een kapvergunning verleend worden. Wegen de waarden wel op tegen de reden voor het kappen van de houtopstand, dan wordt de kapvergunning geweigerd. De vergunning kan worden geweigerd op grond van: natuur- en ecologische waarde; landschappelijke waarde; cultuurhistorische waarde; waarde voor de recreatie; belevingswaarde en dendrologische waarde. Als de vergunning wordt verleend, kunnen belanghebbenden (bijvoorbeeld omwonenden) daartegen een bezwaarschrift indienen.
Bezwaar
Indien een bestuursorgaan een besluit neemt, bijvoorbeeld in zaken als een vergunning, uitkering, belasting, toeslagen, PGB, Wmo, UWV, vreemdelingenrecht, planschade of nadeelcompensatie en aanbesteding en u bent belanghebbend en niet eens met het besluit van het bestuursorgaan (gemeente, provincie, waterschap, toezichthouder, centrale overheid), dan kunt u binnen een bepaalde termijn bezwaar maken tegen het besluit. Dat doet u bij het bestuursorgaan die het besluit heeft genomen. De wettelijke termijn is vaak 6 weken voor het reageren op uw bezwaar.
Zienswijze
Indien een bestuursorgaan van plan is een besluit te nemen, bijvoorbeeld bij een bestemmingsplan of een bestuurlijke boete, dan kunt u in een zienswijze mondeling of schriftelijk aangeven waarom u wel of niet eens met het voorgenomen besluit. U moet belanghebbende zijn. Een bestuursorgaan is niet altijd verplicht om te reageren op uw zienswijze.
Beroep
Wijst het bestuursorgaan uw bezwaar af, dan kunt beroep instellen tegen het besluit bij de bestuursrechter. Op de beslissing op uw bezwaar staat hoe lang u de tijd heeft om in beroep te gaan. Meestal is de termijn 6 weken. Ook als het bestuursorgaan niet tijdig beslist op een bezwaarschrift, geldt dat als een ‘fictief’ besluit op bezwaar en kunt u daartegen in beroep. Als u niet eens bent met de uitspraak van de bestuursrechter, dan kunt u daartegen in hoger beroep gaan bij de Raad van State.
U kunt bij Meld.nl terecht voor al uw vragen over bestuursrecht. Bij bestuursrechtelijke procedures (bezwaar – beroep), dwangbevel, boete, invorderingsprocedures en overige conflicten met bestuursorganen is het raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen.
Kosten
Meld.nl heeft vooraf voor u naar de mogelijkheden gekeken om uw kosten te beperken, want advocaten, mediators en juristen zijn duur. In het slechtste geval moet u de kosten zelf dragen, maar het kan ook zijn dat niet u, maar de overheid, de rechtsbijstandsverzekeraar of de tegenpartij de kosten betaalt.
Zodra wij het ingevulde meldformulier hebben ontvangen, analyseren wij uw melding en toetsen wij uw zaak op risico’s en kansen en of het (financieel) haalbaar is om een zaak te starten. Is dat het geval, dan gaan wij op zoek naar een juridische dienstverlener binnen ons netwerk die het meest geschikt is om uw zaak op te pakken. Meld.nl werkt ook met zelfstandige advocaten, mediators en juristen. Die hebben de expertise, maar niet de overhead van een grote kantoor. Zo komt u niet achteraf voor vervelende verrassingen te staan. U bent vrij in uw keuze om een opdracht aan te gaan.
Privacy
Meld.nl verwerkt persoonsgegevens in het kader van het realiseren van zijn doelstellingen. De bijzondere persoonsgegevens verwerken wij enkel na uw uitdrukkelijke toestemming. Deze toestemming wordt u gevraagd bij het invullen van het meldformulier. Er wordt daarbij strikt vertrouwelijk omgegaan met uw persoonsgegevens en uw persoonsgegevens worden verwerkt en beveiligd conform de AVG-normen.
Neem direct contact op en laat uw melding toetsen door Meld.nl.
U wilt niet in een lange, ingewikkelde en slepende rechtsproces belanden en is het daarom raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen. Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar.
Meld.nl kan op dit moment geen meldingen verwerken; excuses voor het ongemak.