geschil met winkel
Geschil met winkel melden via Centraal Meldpunt: Meld.nl. Het consumentenrecht regelt de rechtsverhouding tussen de consument enerzijds en de handelende partij anderzijds. Een consument is juridisch gezien een particulier die een koopovereenkomst aangaat om het persoonlijk gebruik van een zaak en niet om een commercieel gebruik. Consumentenrecht biedt de particulier bescherming tegen de professioneel handelende partij.
Nalatigheid winkel of supermarkt
Winkels, warenhuizen en supermarkten hebben een zorgplicht ten aanzien van de veiligheid van hun bezoekers, waarbij veiligheid en bezoekersvriendelijk in acht dient te worden genomen. Het kan voorkomen dat u uitgegleden bent omdat de vloer net gedweild was, of water op de grond lag en niet was afgedweild en geen waarschuwingsbord is geplaats; u bent gestruikeld omdat de spullen op de loopgedeelte niet waren opgeruimd, of de winkel is overvallen terwijl u aan het winkelen bent en geen voorzorgsmaatregelen zijn genomen om dat soort incidenten te voorkomen en u letselschade heeft opgelopen.
Bestelling niet geleverd
De consument kan de (web)winkel aansprakelijk stellen in de volgende gevallen. U heeft een bestelling gedaan, het product is betaald, de afgesproken levertermijn is verlopen en na herhaaldelijk de leverancier herinnerd te hebben om alsnog te leveren is het product niet geleverd. Bij het niet afspreken van een levertijd geldt een wettelijke levertermijnvan 30 dagen. Bij niet leveren krijgt de verkoper nog 2 weken de tijd om te leveren. Wordt na deze termijn niet geleverd, dan mag u de leverancier laten weten dat u van de koop afziet en teruggave van het geld wilt. De verkoper moet u binnen 14 dagen het betaalde bedrag retourneren. Heeft de verkoper uw geld niet terug betaald, dan kunt u de webshop in gebreke stellen. Dit moet schriftelijk waarbij u de overeenkomst eenzijdig heeft ontbonden na het verstrijken van de gestelde termijn. U kunt eventuele geleden schade verhalen na het verstrijken van de in gebreke gestelde termijn.
Gebrekkig product
Er bestaat een aansprakelijkheid als een product gebrekkig is. Een product is gebrekkig als het niet de normen en vereisten voldoet die van het product mag worden verwacht. Factoren als prestatie product, kwaliteit en duur gebruik en tijdstip wanneer het product in het verkeer is gebracht. Een product is gebrekkig indien het niet de veiligheid biedt die men daarvan mag verwachten. Een verkeerde etikettering of gebruiksaanwijzing kan het product ook gebrekkig maken. De producent is aansprakelijk voor de (letsel)schade die het gebrekkig product heeft veroorzaakt. Dit kan zijn waterschade, brandwonden, besmetting, misleiding door onjuiste etikettering. Afhankelijk van het product en situatie wordt vastgesteld wie aansprakelijk wordt gesteld voor de geleden schade bij het aanschaffen en gebruik van een product.
Winkelverbod
Ondernemers kunnen door een winkelverbod op te laten leggen voor een bepaalde tijd overlastplegers of winkeldieven weren uit de winkel. De ondernemer kan de winkelverbod zowel mondeling als schriftelijk opleggen. Als de overtreder zich niet houd hier aan dan wordt er huisvredebreuk gepleegd. Het winkelverbod mag maximaal 1 jaar na uitreiking geldig zijn. De ondernemer mag met ondernemers in de buurt een collectief winkelverbod opleggen. De dief of overlastbezorger mag dan in de winkels uit het winkelgebied niet binnentreden. Je niet houden aan zo’n verbod levert een geldboete of een gevangenisstraf van 6 maanden op. Als u vindt dat u onterecht een winkelverbod opgelegd heeft gekregen, dan kunt u daartegen in verzet gaan.
U kunt bij Meld.nl terecht voor al uw vragen over consumentenrecht en aansprakelijkheid: Bij schade door wanprestatie en onrechtmatige daad, letselschade indienen, schade berekening, geschillen over claims en voeren van procedures is het raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen.
Kosten
Meld.nl heeft vooraf voor u naar de mogelijkheden gekeken om uw kosten te beperken, want advocaten, mediators en juristen zijn duur. In het slechtste geval moet u de kosten zelf dragen, maar het kan ook zijn dat niet u, maar de overheid, de rechtsbijstandsverzekeraar of de tegenpartij de kosten betaalt.
Zodra wij het ingevulde meldformulier hebben ontvangen, analyseren wij uw melding en toetsen wij uw zaak op risico’s en kansen en of het (financieel) haalbaar is om een zaak te starten. Is dat het geval, dan gaan wij op zoek naar een juridische dienstverlener binnen ons netwerk die het meest geschikt is om uw zaak op te pakken. Meld.nl werkt ook met zelfstandige advocaten, mediators en juristen. Die hebben de expertise, maar niet de overhead van een grote kantoor. Zo komt u niet achteraf voor vervelende verrassingen te staan. U bent vrij in uw keuze om een opdracht aan te gaan.
Privacy
Meld.nl verwerkt persoonsgegevens in het kader van het realiseren van zijn doelstellingen. De bijzondere persoonsgegevens verwerken wij enkel na uw uitdrukkelijke toestemming. Deze toestemming wordt u gevraagd bij het invullen van het meldformulier. Er wordt daarbij strikt vertrouwelijk omgegaan met uw persoonsgegevens en uw persoonsgegevens worden verwerkt en beveiligd conform de AVG-normen.
Neem direct contact op en laat uw melding toetsen door Meld.nl.
U wilt niet in een lange, ingewikkelde en slepende rechtsproces belanden en is het daarom raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen. Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar. Geschil met winkel Geschil met winkel
Meld.nl kan op dit moment geen meldingen verwerken; excuses voor het ongemak.