phishing sms
Phishing sms melden via Centraal Meldpunt Nederland: Meld.nl. Phishing is het vissen naar beveiligingscodes. Dit gebeurt op verschillende manieren. Bijvoorbeeld via sms. Het komt voor dat cybercriminelen zich voordoen als Rabobank en valse sms-en sturen. Ontvangt u een betaalverzoek met het Bank logo, maar vermoedt u dat deze vals is? Betaal deze niet en bel naar de bank als de link van het betaalverzoek niet begint met de url wat u bekend is van de bank of als de naam van de ontvanger niet degene is die u wilt betalen. Het kan ook zijn dat u een bericht ontvangt dat uw bankaccount in een quarantainezone is geplaatst, omdat er geen Rabo Scanner aan is gekoppeld. Via een link in het bericht zou u de blokkade kunnen voorkomen. Klick niet op de link of beantwoord de vragen niet die op de website die u na het klicken op de sms-link te zien krijgt. Cybercriminelen willen gevoelige informatie van u ontfutselen via de website waarnaar de link u door wilt sturen. Heeft u een phishingbericht ontvangen? U helpt de schade te beperken door het bericht door te sturen naar het emailadres van uw bank. De bank laat de nep website waar de e-mail naar linkt uit de lucht halen. Kenmerken van fishing-berichten zijn: In het bericht zit meestal een urgente reden voor actie verwerkt, U wordt verzocht op een link te klikken, Ongemerkt komt u op een nep website, waar u gevraagd wordt in te loggen met uw beveiligingscodes, Het bericht lijkt vaak op een bericht van uw bank. Hulp nodig bij onderzoek, preventie, schade en procedures? Laat uw melding kosteloos scannen.
Let op! Banken of andere instanties zullen je nooit sms-en en je ook niet vragen om handelingen te verrichten op je pc of mobiel. Vragen naar je gebruikersnaam en wachtwoord wijst dus altijd op cybercriminaliteit. Beantwoord zulke vragen nooit en verstrek nooit je persoonlijke gegevens!
meldpuntMeld.nl is het meldpunt voor al uw meldingen