ongewenste telefoontjes
Ongewenste telefoontjes melden via Centraal Meldpunt: Meld.nl. Het consumentenrecht regelt de rechtsverhouding tussen de consument enerzijds en de handelende partij anderzijds. Een consument is juridisch gezien een particulier die een koopovereenkomst aangaat om het persoonlijk gebruik van een zaak en niet om een commercieel gebruik.
Frauduleuze telefoontjes
Het komt vaker voor dat je een onbekende telefoontje krijgt. Vaak een buitenlands telefoonnummer. Ze hangen meestal op in de hoop dat je terugbelt. Als je terugbelt kan het je veel geld kosten. Criminelen proberen geld aan je te verdienen. Het nummer is namelijk gekoppeld aan een dure betaaldienst. Als je toch terugbelt naar het nummer gaat de teller lopen. Hoe langer je aan de lijn blijft, hoe meer de crimineel op afstand aan je verdient. Ze gaan zelf zo ver dat ze je met toontjes en piepjes doen geloven dat de lijn alweer verbroken is, terwijl je in werkelijkheid nog aan de lijn hangt. Wat kan ik er tegen doen: bel nooit terug. Ook als je opneemt gaat het je geld kosten. Je kan ook door “Microsoft”gebeld worden. De oplichter belt u met verhalen dat er iets aan de hand is met de software van uw computer en wil tegen betaling het probleem voor u oplossen. Trap er niet in. Microsoft zal u nooit telefonisch benaderen. Let op! Je ziet een gemiste oproep door een onbekend nummer uit het buitenland. De telefoon is één of twee keer over gegaan en stopt dan. Je belt terug, maar er wordt niet opgenomen vermoed je, maar in werkelijkheid komt er wel een verbinding tot stand. Je hoort bijvoorbeeld een bandje met de kiestoon, zodat het lijkt of je oproep niet beantwoord wordt. Ondertussen begint de teller aan belkosten te lopen.
Overtreding Telecommunicatiewet
De Telecommunicatiewet bevat regels die van toepassing zijn op de telecommunicatiesector zoals radio, tv, telefonie, luchtvaart, scheepvaart en defensie. Er zijn regels voor het gebruik van persoonsgegevens voor elektronische communicatie. Opt-in: Bij het versturen van berichten met een commercieel, charitatief of ideëel doel is vooraf toestemming van de ontvanger nodig. U moet bewijzen dat u toestemming heeft gekregen. Spam is verboden omdat dit het vertrouwen van consumenten in elektronische communicatie beschadigt en voor ergernis en onnodige kosten zorgt. Opt-out: Bij het bellen met een commercieel, charitatief of ideëel doel is géén toestemming vereist. Natuurlijke personen mag u ongevraagd per telefoon benaderen, tenzij zij hebben aangegeven dat zij dit niet willen. Bij het plaatsen van cookies is vóóraf toestemming van de gebruiker nodig. Adverteerders, e-mailverzenders, affiliate netwerken en publishers kunnen sancties opgelegd krijgen als zij zich niet houden aan de regelgeving.
Telefoonoverlast
U heeft aangegeven niet gebeld te willen worden en bent u na 4 weken na het kenbaar maken toch gebeld, krijgt u vanaf zes weken na uw inschrijving nog telefoontjes dan kunt u dit melden. Bedrijven en organisaties mogen u bellen voor een offerte aanvraag of enquête. U kunt tijdens een gesprek gebruik maken van uw recht van verzet. Dit houd in dat u niet langer wenst gebeld te worden door het bedrijf of organisatie. Het bedrijf of organisatie moet uw telefoonnummer uit de bellijst verwijderen zodat u in het vervolg niet meer gebeld wordt. Het Bel-me-niet Register is om consumentenirritatie over ongevraagde telemarketing te verminderen. Bedrijven mogen onder bepaalde voorwaarden consumenten met een commercieel aanbod bellen. Bedrijven mogen alleen nog consumenten bellen die daarmee vooraf hebben ingestemd, die klant zijn of dat recent zijn geweest. Telemarketing bedrijven mogen alleen nog bellen als u vooraf toestemming heeft gegeven (opt-in) of als u reeds klant bent.
U kunt bij Meld.nl terecht voor al uw vragen over consumentenrecht. Het raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen bij geschillen, schade, aansprakelijkheid, claims en procedures.
Kosten Zodra wij het ingevulde meldformulier hebben ontvangen, analyseren wij uw melding en toetsen wij uw zaak op risico’s en kansen en of het (financieel) haalbaar is om een zaak te starten. Is dat het geval, dan gaan wij op zoek naar een juridische dienstverlener binnen ons netwerk die het meest geschikt is om uw zaak op te pakken. Meld.nl werkt ook met zelfstandige advocaten, mediators en juristen. Die hebben de expertise, maar niet de overhead van een grote kantoor. Zo komt u niet achteraf voor vervelende verrassingen te staan. U bent vrij in uw keuze om een opdracht aan te gaan. Privacy Neem direct contact op en laat uw melding toetsen door Meld.nl. Meld.nl kan op dit moment geen meldingen verwerken; excuses voor het ongemak.
Meld.nl heeft vooraf voor u naar de mogelijkheden gekeken om uw kosten te beperken, want advocaten, mediators en juristen zijn duur. In het slechtste geval moet u de kosten zelf dragen, maar het kan ook zijn dat niet u, maar de overheid, de rechtsbijstandsverzekeraar of de tegenpartij de kosten betaalt.
Meld.nl verwerkt persoonsgegevens in het kader van het realiseren van zijn doelstellingen. De bijzondere persoonsgegevens verwerken wij enkel na uw uitdrukkelijke toestemming. Deze toestemming wordt u gevraagd bij het invullen van het meldformulier. Er wordt daarbij strikt vertrouwelijk omgegaan met uw persoonsgegevens en uw persoonsgegevens worden verwerkt en beveiligd conform de AVG-normen.
U wilt niet in een lange, ingewikkelde en slepende rechtsproces belanden en is het daarom raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen. Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar. ongewenste telefoontjes ongewenste telefoontjes