pas opstuurfraude
Pas opstuurfraude melden via Centraal Meldpunt: Meld.nl. Jaarlijks komt er miljarden euro’s onrechtmatig in verkeerde handen terecht; geschat wordt ruim € 600 per hoofd van de bevolking. Er wordt onderscheid gemaakt tussen horizontale en verticale fraude. Bij verticale fraude is de overheid de benadeelde. Verticale fraude is onderverdeeld in fiscale fraude, zorgfraude, sociale zekerheidsfraude, subsidiefraude en fraude bij openbare aanbestedingen. Bij horizontale fraude is er sprake van fraude tussen mensen en bedrijven. Horizontale fraude is onderverdeeld in sjoemelen in faillissementen, verzekeringen, beleggingen, acquisitiefraude en voorschotfraude.
Pas opstuurfraude
Er is sprake van een nieuwe variant phishingmail waarbij het lijkt alsof uw bank u de mail stuurt. In deze mail staat bijvoorbeeld dat er binnenkort wordt overgestapt op een nieuwe betaalpas. Hiermee kunnen klanten contactloos betalen. Wie niet direct reageert, of als u de betaalpas niet opstuurt om te recyclen, dan moet u zogenaamd bijbetalen voor de nieuwe betaalpas. Oplichters laten u dus denken dat uw bank uw betaalpas of creditcard terug wilt. Op deze manier willen de criminelen uw pas in handen krijgen. In sommige gevallen hebben zij uw pincode al ergens afgekeken. In andere gevallen vragen zij u om uw betaalpas én pincode op te sturen. De bank biedt u aan om alvast de nieuwe betaalpas aan te vragen. Zo voorkomt u dat u straks niet meer kunt betalen omdat uw huidige betaalpas binnen een paar weken vervalt. De nieuwe betaalpas vraagt u eenvoudig online aan. De bank heeft voor het gemak vast een link in de mail gezet. Omdat de e-mail lijkt op een bericht van uw bank, klikt u op de link. De mail opent in een nieuw scherm. Daarin wordt gevraagd om uw bankrekeningnummer en pasnummer in te vullen. Vervolgens moet u inloggen. In een nieuw scherm moet u de pincode invullen en kunt u een nieuwe pincode kiezen. U wordt gevraagd om uw betaalpas op te sturen naar dit inleverpunt. Uw nieuwe betaalpas zou binnen een aantal dagen op uw deurmat liggen.
Let op! Banken zullen nooit naar uw pincode vragen, ook niet online. U toetst de pincode alleen in bij een geldautomaat, betaalautomaat of als authenticatie op het apparaat die u de codes verleent om in te loggen op internetbankieren. Een nieuwe betaalpas krijgt u automatisch door de bank toegestuurd. Deze hoeft u niet zelf aan te vragen. Uw betaalpas verloopt op de datum die op uw betaalpas staat.Uw bank vraagt u nooit om uw eigen betaalpas of creditcard op te sturen. De bank vraagt u om de oude pas door te knippen. Knip zowel de magneetstrip als de chip stuk. Trap niet in deze vorm van fraude. Heeft u het vermoeden dat criminelen uw pincode kennen? Neem dan contact op met uw bank.
Fraude advocaat
Bent u slachtoffer van fraude, heeft u financiele schade geleden en wilt u de schade verhalen bij de dader, dan is het raadzaam om een ervaren fraude expert in te schakelen. De fraude expert kan de dader opsporen, bewijslast vergaren, documenten, data, bestanden en apparaten als computers, telefoons en navigatiesystemen opsporen en veiligstellen, documenten, data en bestanden analyseren, betalingstransacties opsporen of reconstrueren, observatiemiddelen inzetten, interviews afnemen, privéadressen bestuurders van bedrijven opvragen, verhuizingen nachecken, navragen of de verdachte auto’s of huizen op zijn naam heeft staan, of hij gehuwd is, inkomen heeft, enzovoort. Indien de fraude expert een advocaat is, kan die onaangekondigd beslag leggen op het banksaldo of op eigendommen van de verdachte om het schadebedrag veilig te stellen. De fraude advocaat kan het schadebedrag verhalen, schadebedrag veilig stellen, u bijstaan bij het doen van aangifte, begeleiden in het juridische proces, bijstaan ter zitting, bijstaan bij getuigenverhoor en uw schade laten berekenen. Indien nodig kan naast de strafprocedure een civiele procedure worden opgestart om de schade te verhalen en schadevergoeding te eisen. Ook verdachten kunnen zich bij laten staan door een fraude advocaat.
U kunt bij Meld.nl terecht voor al uw vragen over fraude. Bij schade, aangifte, dagvaarding, onderzoek, claims en procedures is het raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen.
Kosten
Meld.nl heeft vooraf voor u naar de mogelijkheden gekeken om uw kosten te beperken, want advocaten, mediators en juristen zijn duur. In het slechtste geval moet u de kosten zelf dragen, maar het kan ook zijn dat niet u, maar de overheid, de rechtsbijstandsverzekeraar of de tegenpartij de kosten betaalt.
Zodra wij het ingevulde meldformulier hebben ontvangen, analyseren wij uw melding en toetsen wij uw zaak op risico’s en kansen en of het (financieel) haalbaar is om een zaak te starten. Is dat het geval, dan gaan wij op zoek naar een juridische dienstverlener binnen ons netwerk die het meest geschikt is om uw zaak op te pakken. Meld.nl werkt ook met zelfstandige advocaten, mediators en juristen. Die hebben de expertise, maar niet de overhead van een grote kantoor. Zo komt u niet achteraf voor vervelende verrassingen te staan. U bent vrij in uw keuze om een opdracht aan te gaan.
Privacy
Meld.nl verwerkt persoonsgegevens in het kader van het realiseren van zijn doelstellingen. De bijzondere persoonsgegevens verwerken wij enkel na uw uitdrukkelijke toestemming. Deze toestemming wordt u gevraagd bij het invullen van het meldformulier. Er wordt daarbij strikt vertrouwelijk omgegaan met uw persoonsgegevens en uw persoonsgegevens worden verwerkt en beveiligd conform de AVG-normen.
Neem direct contact op en laat uw melding toetsen door Meld.nl.
U wilt niet in een lange, ingewikkelde en slepende rechtsproces belanden en is het daarom raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen. Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar. pas opstuurfraude
Meld.nl kan op dit moment geen meldingen verwerken; excuses voor het ongemak.