illegale grondtransport
Illegale grondtransport melden via Centraal Meldpunt: Meld.nl. Geruchten zijn geen basis voor het verder onderzoeken van een melding, u moet zelf de misstand gezien of gehoord hebben. Een persoonlijke arbeidsconflict is geen misstand.
Grondtransport
Het vervoeren van transport van gevaarlijke stoffen, zoals chemicaliën of asbest, zware metalen en overige afvalstoffen zijn aan strenge regels gebonden. Afvalstoffen mag u niet zomaar afgeven, transporteren of ontvangen. Bij nationaal transport gelden er drie belangrijke verplichtingen, die onafhankelijk van elkaar toegepast moeten worden. Het betreft hier: Het melden van afvalstoffen in geval van ontvangst en afgifte, Het gebruik van een begeleidingsbrief bij het transport en Het registreren van afvalstoffen in uw administratie. Het komt voor dat de regels die gesteld zijn bij het vervoer van gevaarlijk transport niet worden nagekomen. Het is verboden om gevaarlijke stoffen in een gemeente te vervoeren, laden of te lossen. Voor een aantal gevaarlijke stoffen geldt in Nederland een routeplicht. Sommige gemeenten en provincies geven de verplichte route met verkeersborden aan. Als een transport met gevaarlijke stoffen binnen de gemeente van de verplichte route wilt afwijken, bijvoorbeeld om te laden of lossen, dan moet er een ontheffing aangevraagd worden bij de gemeente. Wat betreft de gevaarlijke stoffen: De stof mag tijdens het vervoer in principe niet buiten de verpakking komen. De eisen waaraan de verpakking moet voldoen, verschillen per stof. Hoe gevaarlijker de stof, des te strenger de eisen. Tankwagens die gevaarlijke stoffen vervoeren moeten aan de voor- en achterzijde voorzien zijn van oranje borden. En binnenvaartschepen moeten zichtbaar blauwe kegels voeren. Zo kunnen controleurs en hulpdiensten de vervoerde stof herkennen. Er zijn arbeidsrisico’s bij het vervoeren van gevaarlijke stoffen bij het laden en lossen, bij lekkages en bij reiniging van het vervoersmiddel.
Eisen chauffeur en voertuig
Er worden eisen gesteld aan de chauffeur en het voertuig. Het voertuig dat gevaarlijke stoffen vervoert heeft een APK-keuringsbewijs nodig of een certificaat van goedkeuring en voertuiguitrusting. De chauffeur moet in het bezit zijn van een vakbekwaamheidscertificaat. De chauffeur moet medisch goedgekeurd zijn. In de voertuigcabine moeten schriftelijke instructies aanwezig zijn (de gevarenkaart). Deze gevarenkaart moet in de taal van het land van afzender, doorvoer en bestemming van de stoffen zijn opgesteld.
(contra)Onderzoek
In de huidige digitale digitale tijdperk krijgt men sneller te maken met negatieve publiciteit en kan een organisatie (verder) reputatieschade lijden als die geen verweer voert en geen maatregelen treft om de verweten gedraging in de toekomst te voorkomen. Wanneer er sprake is van zeer bijzondere omstandigheden, waarin ernstige verdenkingen zijn gerezen, ter zake van ernstige misstanden binnen een organisatie, kan worden besloten om een onderzoek te starten. De organisatie/werkgever zal moeten bewijzen dat de organisatie of personeel zich wel of niet aan de geldende regels en normen heeft gehouden. De vermoedens moeten onderbouwd met bevindingen uit een onafhankelijk en betrouwbaar onderzoek. Een onderzoeksrapportage moeten worden aangebracht dat als sterk bewijs kan dienen. Een onderzoek kan ook een duidelijk signaal afgeven en de preventieve werking die ervan uitgaat. Het is van belang om de mogelijke misstanden en integriteitsschending te laten toetsen door een onafhankelijk partij om vast te kunnen stellen of de mogelijke misstanden toerekenbaar is aan een gehele organisatie of aan bepaalde personeel en of een eventuele eerdere interne onderzoek en de informatie rondom het feitencomplex op zorgvuldige wijze is uitgevoerd en verkregen. De mogelijke misstanden moet kunnen worden toegerekend aan de gehele organisatie of bepaalde personeel en de maatregelen die eventueel daarop volgen moet in verhouding staan tot de verweten misstanden. Een extern (integriteits)onderzoek kan helderheid bieden en kunnen geruchten of vermoedens met feiten worden onderbouwd of juist worden ontzenuwd.
U kunt bij Meld.nl terecht voor al uw vragen over misstanden en integriteitsschendingen binnen een organisatie. Bij kwetsbaarheidsonderzoek, (contra) integriteitsonderzoek, aankaarten van misstanden, conflict over beleid en cultuur binnen een organisatie en voeren van procedures is het raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen.
Kosten Zodra wij het ingevulde meldformulier hebben ontvangen, analyseren wij uw melding en toetsen wij uw zaak op risico’s en kansen en of het (financieel) haalbaar is om een zaak te starten. Is dat het geval, dan gaan wij op zoek naar een juridische dienstverlener binnen ons netwerk die het meest geschikt is om uw zaak op te pakken. Meld.nl werkt ook met zelfstandige advocaten, mediators en juristen. Die hebben de expertise, maar niet de overhead van een grote kantoor. Zo komt u niet achteraf voor vervelende verrassingen te staan. U bent vrij in uw keuze om een opdracht aan te gaan. Privacy Neem direct contact op en laat uw melding toetsen door Meld.nl.
Meld.nl heeft vooraf voor u naar de mogelijkheden gekeken om uw kosten te beperken, want advocaten, mediators en juristen zijn duur. In het slechtste geval moet u de kosten zelf dragen, maar het kan ook zijn dat niet u, maar de overheid, de rechtsbijstandsverzekeraar of de tegenpartij de kosten betaalt.
Meld.nl verwerkt persoonsgegevens in het kader van het realiseren van zijn doelstellingen. De bijzondere persoonsgegevens verwerken wij enkel na uw uitdrukkelijke toestemming. Deze toestemming wordt u gevraagd bij het invullen van het meldformulier. Er wordt daarbij strikt vertrouwelijk omgegaan met uw persoonsgegevens en uw persoonsgegevens worden verwerkt en beveiligd conform de AVG-normen.
U wilt niet in een lange, ingewikkelde en slepende rechtsproces belanden en is het daarom raadzaam om tijdig juridisch hulp in te schakelen. Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar. grondtransport grondtransport
Meld.nl kan op dit moment geen meldingen verwerken; excuses voor het ongemak.